Skal skoler og kommunernes Pædagogiske Psykologiske
Rådgivning (PPR) arbejde med klassefællesskabet, eller skal de tage sig af det
konkrete barn, som er enten selvskadende eller risikerer at skade andre børn.
”Så er der ikke ret meget at vælge imellem. Så er vi nødt
til at have fokus på det barn, som har det svært”.
Sådan lyder det fra en PPR-leder i en undersøgelse fra
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) om PPR’s samarbejde med skolerne, som udkom
sidste år. I sidste uge blev undersøgesen fulgt op af et inspirationsmateriale til, hvordan samarbejdet
mellem PPR og skoler kan styrkes.
Undersøgelsen viste, at 9 ud af 10 PPR-ledere oplever en efterspørgsel på individuelle udredninger af børn. Det giver et meget stort
pres på PPR, som bruger næsten halvdelen af arbejdstiden på enkeltelever og brandslukning.
Det efterlader ikke plads til det forebyggende arbejde med at skabe inkluderende
læringsfællesskaber i almenundervisningen, lyder det fra områdechef hos Danmarks Evalueringsinstitut Lise
Tingleff Nielsen. Ifølge hende er der opstået en ubalance i de
danske støttesystemer, når det gælder fokus på individ og fællesskab.
”I stedet for at se det som en spænding mellem det individorienterede
og det fællesskabsorienterede, så kan vi se det som et samlet støttesystem”,
siger hun. ”Vi skal hen til, at det, at alle børn er en del af
fællesskabet, ikke bare er noget, vi siger til hinanden, men noget, vi mærker i
maven”.
"Det der sker i skoler hver eneste dag er presset"
Det er nemlig ikke kun i PPR, der opleves et stort pres. Den
samme melding kommer fra skolerne, siger Lise Tingleff.
”Når vi spørger kommuner, hvordan står det til, får vi at
vide, at det der sker i skoler og dagtilbud hver eneste dag er presset", siger hun.
"Det
handler både om tid, men handler også om kompetencer. Lærerne tænker, hvordan
gør jeg det her? Hvordan underviser jeg i en så mangfoldig gruppe? Vi skal til
at være to voksne, hvordan giver det mening i det her undervisningsforløb?”, siger Lise Tingleff.
Hun peger på et udsagn fra en lærer i undersøgelsen:
”Du har jo nogle børn med diagnoser, hvor man nogle gange savner
redskaber og mere indsigt i, hvordan du tilgodeser deres behov i undervisningen.
Samtidig så har du 27 andre i klassen, der sidder nogle, der har
adfærdsvanskeligheder og andre udfordringer. Så er der lige det der med at
rumme dem alle sammen på 45 minutter”, lyder det fra læreren.
Vi ved, hvad der skal til for at inkludere
Alle niveauer i støttesystemet er presset, forklarer Lise Tingleff. Derfor kan det være godt at se på steder, som umiddelbart lykkes med at inkludere elever.
Her peger Lise Tingleff blandt andet på Lillehammer Kommune i Norge, som inkluderer
100 procent af eleverne i normalundervisningen. Det kræver stærke
læringsfællesskaber, påpeger hun.
”Vi ved, at hvis vi er dygtige til at skabe det og ikke har
undervisning på samme måde hver dag, men bruger forskellige typer af holddeling,
mellemformer, co-teaching, to voksne, så vil det lykkes os at møde behovet for omkring 75 til
85 procent af eleverne”, siger hun.
Ifølge hende vil omkring 15- 20 procent af eleverne med eksempelvis ordblinde elever eller elever med
psykosociale udfordringer i perioder have brug for særlige indsatser.
”Men det kan godt foregå i tæt tilknytning til
læringsmiljøerne”, siger hun og peger på Norge, hvor kun tre procent af eleverne i den norske kommune modtager specialundervisning, og specialundervisningen sker på almenskolerne.
Ifølge Lise Tingleffs vurdering vil kun omkring 3-5 procent af eleverne herhjemme have brug for specialundervisning, hvis der var stærkere læringsfællesskaber på de danske skoler.
Fem måder at styrke samarbejde mellem skoler og PPR på
1. PPR-medarbejderne skal have indsigt i skolens hverdag og undervisning
2. Aftal retningslinjer for, hvornår PPR inddrages
3. Få skoleledelsens opbakning
4. Sæt ord på, hvilke kompetencer I savner
5. Få PPR’s input til kompetenceløftet
Læs mere i materialet fra Eva: "Inspiration til stærkt samarbejde mellem skoler og PPR".
Forskerens råd: Skab overskud til nysgerrighed
Skoler og PPR vil gerne være mere nysgerrig på, hvordan
flere elever kan inkluderes, men den pressede hverdag gør det svært og nogle
steder umuligt, mener forskeren.
”Undersøgelsen viser, at selv om vi gerne ville arbejde os
frem mod en model, der i højere grad prioriterer børn i det inkluderende
fællesskab, så er vi måske lige nu i en situation mange steder, hvor der er en
overophedning, der gør, at systemet vælter”.
Lise Tingleffs råd til de kommunalpolitikerne er, at det gælder om at få skabt et overskud både i PPR og på skolerne.
”Der er mange gode intentioner derude”, siger hun. ”Men man må
forstå, at der er steder, der føler sig voldsomt pressede og på bagkant. Derfor
er det vigtigt, når man sætter ind med støttesystemer, og at man arbejder på alle
niveauer samtidig”, siger hun og forklarer:
”Så PPR kan få frigivet resurser, så de i højere grad kan
være med i arbejdet med de inkluderende læringsmiljøer, og der i arbejdet i
skoler og daginstitutioner bliver skabt rum til at se på, hvordan kan man gøre det på
andre måder”.