”Det, vi skal bruge Norges erfaringer til, er at bede os selv om at gøre det bedre", sagde formand for KL's børne- og undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen til KL's Børn & Unge Topmøde.Foto: Simon Knudsen/KL's Børn & Unge Topmøde 2024
Det kan Danmark lære af norsk inklusionssucces
100 procent inklusion i danske skoler er ikke et realistisk mål, men der er grund til at være nysgerrig på, hvordan en norsk kommune formår at inkludere alle elever i almenskolen, lyder det fra flere parter omkring skolen.
I Lillehammer er alle kommunens 3000 elever inkluderet på
almene skoler. Den norske kommune sløjfede i 2014 sine specialskoler, og kun tre procent
af eleverne modtager specialundervisning på almenskolerne.
Annonce:
Mange skolefolk har siden besøgt Norge for at få mere at vide om kommunens erfaringer. KL havde i sidste uge inviteret skolechefen i Lillehammer til at dele ud af kommunens erfaringer på sit Børn og Unge Topmøde.
Folkeskolen har efterfølgende talt med en række skolefolk om,
hvordan de tror Danmark kan bruge erfaringerne.
Vi lægger ud med formand for KL’s børne- og undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen (S). Han fortæller, at KL har lavet
beregninger, der viser, at Lillehammer i gennemsnit bruger færre penge per elev
end i Danmark, og at der i Danmark i gennemsnit er flere voksne per barn end i den norske kommune.
Men det er ikke ensbetydende med, at Danmark
skal gå efter, at alle elever skal inkluderes i almenskoler, understreger han.
Annonce:
”Det, vi skal bruge Norges erfaringer til, er at bede os selv
om at gøre det bedre. Det, de gør i Lillehammer, skal vi ikke kopiere", siger han.
"Men vi
skal være nysgerrige og gøre, hvad vi kan for at bruge nogle af de elementer,
der gør os i stand til at skabe en skole, der er så inkluderende som muligt og
skaber en ramme om den demokratiske ret, som alle børn har til at være del af
et fællesskab. Det er det, Lillehammer kan, og jeg synes, det er så inspirerende”, siger Thomas Gyldal Petersen.
Besøg har ført til forsøg i Kerteminde
Borgmester i Kerteminde Kasper Ejsing Olesen (S) er uddannet
lærer og har også besøgt Lillehammer. Da han kom hjem, fik han overbevist byrådet
om at få nogle af de norske tanker med ind i budgetaftalen.
Annonce:
”Da jeg kom hjem, bad jeg om en oversigt over, hvor mange specialtilbud vi har, og hvad det koster. Det var svimlende beløb, vi bruger på det”, fortæller han.
Den socialdemokratiske borgmester fortæller, at Kerteminde har valgt at udfordre skolelederne og
skoledirektøren på, om det er muligt at beholde flere i almenklasserne.
”Vi har valgt at sætte en million kroner af om året til børn
uden for fællesskaber. Penge som skal bruges til at flere kan blive i
klasserne. Så man kan prøve det af".
"På sigt kan de penge jo finansieres af, at
færre kommer i specialtilbud”, siger Kasper Ejsing Olesen.
Annonce:
Lærer: Vi har slet ikke de faciliteter
Også formand for Københavns Lærerforening Katrine Fylking har været på besøg i Lillehammer. For da kommunen sendte en delegation på studietur til Norge, blev hun inviteret med.
På turen vendte Katrine
Fylking Lillehammers succes med den norske lærerforening.
”Lillehammer er et meget ensartet sted. Der er ikke ret
mange forskelle på eleverne, og der er få tosprogede. De ni skoler er meget ens,
og de har alle gode fysiske rammer”, fortæller hun.
Annonce:
Den lokale lærerformand kan godt forstå, at mange danske skolefolk lader sig
inspirere af Lillehammer.
”Men vi er presset på mange ting i København.
Vi har slet ikke de samme vilkår eller faciliteter, så man kan ikke overføre
det direkte. Der er jo ingen, der har lyst til at sende børn ud af almenskolen,
hvis der havde været mulighed for at lykkes med opgaven. Det vi skal lære er,
at vi hele tiden skal tale om, hvordan vi giver eleverne det bedste skoletilbud
og om, om vi gør det godt nok”.
Handicapformand: Skal vi ikke skabe en hel folkeskole?
Formand for Danske Handicaporganisationer Thorkild Olesen var
inviteret til KL’s topmøde, men da han var blevet syg, havde han sendt en
videohilsen.
”Det gælder om, at så
mange som muligt er en del af det fællesskab, som klassen er. Vi skal arbejde
med klassen og klasserummet som det vigtigste. Der er stadig behov for
specialskoler, der har en høj kvalitet, som tager sig af dem, som ikke kan være
en del af en det almindelige fællesskab”.
Thomas Gyldal Petersen gengav fra scenen Thorkild Olesens to
vigtigste pointer, som han havde hørt, da Thorkild Olesen i efteråret var inviteret
til et møde i partnerskabet Sammen om skolen.
”Alle børn har et ønske om at være en del af fællesskabet.
Der er ingen børn, der ønsker at blive udskilt som specialbørn”.
Det andet
budskab handler om det, som mange kommuner og skoler kalder mellemformer, som
handler om at bruge specialpædagogiske kompetencer i folkeskolen. Til det var Thorkild Olesens budskab:
”I bliver ved med at tale om mellemformer, men er det i
ønsker ikke i virkeligheden at skabe en hel folkeskole?”.