”Udskilte elever får generelt et ringere skoleudbytte, og de klarer sig dårligere i voksenlivet. Det stiller krav om, at ingen børn bliver udskilte, medmindre det fagligt kan konstateres, at det er absolut nødvendigt”, skriver Bjarne Nielsen.Foto: Istock/martin-dm
Tidligere psykologformand i bekymringsbrev: Der findes ingen lette løsninger på øget inklusion
Et rekordstort antal elever er skilt ud i specialtilbud. En kursændring kræver, at skolen indrettes efter de 15-20 procent af eleverne, som har det sværest, skriver Bjarne Nielsen til to politiske udvalg og to ministre. Han vil skrue på flere knapper.
6,5
procent af eleverne i folkeskolen henvises til specialtilbud, viser en opgørelse,
KL offentligjorde i nyhedsbrevet Momentum i sidste uge. I reelle tal undervises
omkring 34.400 elever i et specialtilbud i dette skoleår. I 15/16 var det
omkring 27.300 børn. Altså en stigning på 26 procent.
Annonce:
Udviklingen
bekymrer Bjarne Nielsen, som var formand for Pædagogiske Psykologers Forening
gennem en årrække, indtil han trådte tilbage i 2020. Han har nu sendt en
længere redegørelse til Folketingets børne- og undervisningsudvalg, uddannelses-
og forskningsudvalg og de to berørte ministre, hvori han peger på årsager og
løsninger.
”Et
formål med min henvendelse er ikke mindst at bibringe viden, der kan sikre en
forståelse for, hvorfor der ikke findes hurtige og enkle løsninger. Det viser
inklusionsloven fra 2012 tydeligt”, indleder Bjarne Nielsen.
Bjarne
Nielsen fordeler ansvaret for den højeste udskillelse nogensinde mellem
samfund, stat, kommune, skoler, PPR, forældre og pressen.
Annonce:
”Alle
disse parter har også et ansvar for at finde løsninger. Vi ved, at udskilte
elever generelt får et ringere skoleudbytte, og at de klarer sig dårligere i
voksenlivet. Det stiller krav om, at ingen børn bliver udskilte, medmindre det fagligt
kan konstateres, at det er absolut nødvendigt”, skriver Bjarne Nielsen og peger
på, at kommunerne løser opgaven forskelligt, idet de 6,5 procent dækker over en
variation mellem de 98 kommuner fra 12,2 til 2,1 procent.
Bjarne
Nielsen hæfter sig ved, at 6,1 procent af de 5- til 15 årige har en psykiatrisk
diagnose. Det er en stigning på 42 procent fra 2011 til 2022
”WHO’s
definition af diagnoser indebærer, at der altid er tale om et øjebliksbillede,
men en diagnose omsættes lynhurtigt til en livslang psykisk sygdom af
psykiatere, forældre, forældreorganisationer og bredt i skoleverdenen. Det giver anledning
til selvopfyldende profetier, som i høj grad medvirker til, at barnet selv
opfatter sig som syg og anderledes”, skriver han.
Udviklingstiltag når ikke at blive indarbejdet
Annonce:
Det
spiller også ind, at flere end hver femte lærer ikke har en læreruddannelse, for
det gør det svært at skabe et skolemiljø og tilrettelægge en undervisning, som tilgodeser
elevenes behov. Bjarne Nielsen problematiserer også, at ændringer i lovgivningen
sjældent besluttes på baggrund af viden og samtidig uden tilstrækkelig dialog
med skoleverdenen. Derfor når de politiske beslutninger ikke at gøre gavn for
de 15-20 procent af eleverne, som har det sværest.
På
samme måde strander mange udviklingsarbejder på manglende vedholdenhed.
”Udviklingstiltagene
når ikke at blive indarbejdet i daglig praksis, før de er blevet erstattet af
nye. Resultatet bliver let udviklingstræthed og frustrationer hos lærerne og manglende
betydning for de elever, der skulle profitere af det”, konstaterer Bjarne
Nielsen.
PPR-psykologer
mangler kendskab til skolen
Annonce:
Det
halter også for PPR.
”PPR
er bemandet med flere end 1.200 psykologer, som hverken har rod i eller
kendskab til skolen, og kun de færreste har klinisk uddannelse eller erfaring.
Mange PPR’er har heller ikke ansat konsulenter med lærerbaggrund på for
eksempel læse- eller adfærdsområdet”, argumenterer Bjarne Nielsen.
Hertil
bliver mange nyuddannede psykologer kun i PPR, indtil de har fået autorisation.
Det umuliggør, at PPR kan blive nyttig i forhold til at udvikle hensigtsmæssige
læringsmiljøer for flest mulige elever.
”Skolen
må klare sig selv, for psykologerne beskæftiger sig i vid udstrækning primært
med udredning og beskrivelse af elever til eventuel udskillelse fra den almene
undervisning. De er dermed med til fagligt at legitimere den store udskillelse
på 6,5 procent”, skriver Bjarne Nielsen, som også gav PPR et kritisk blik i et interview med folkeskolen.dk, da han gik af som formand for Pædagogiske Psykologers Forening.
Annonce:
De
15-20 procent må sætte dagsordenen
Nest-klasserne
på Katrinebjergskolen i Aarhus er et eksempel på, at det kan lade sig gøre at
skabe inklusion, fremhæver Bjarne Nielsen. Her indrettes undervisningen efter
behovet hos elever med autisme, og skolen viser dermed i praksis, hvordan man
laver god skole for alle de 15-20 procent af eleverne, som har det sværest.
”Disse
elever har behov for at føle sig trygge i skolesituationen med høj grad af
forudsigelighed og overskuelighed, med tætte relationer til voksne og
kammerater og med alderssvarende krav på de fleste faglige områder”.
En
større grad af inklusion kræver blandt andet, at skole og undervisning
indrettes efter behovene hos de elever, der har det sværest, anbefaler Bjarne
Nielsen. For de svageste elever kan ikke klare store krav til fleksibilitet og
ansvar for egen læring. De har behov for trygge rammer med få skift, overskuelighed
og forudsigelighed. Samtidig viser forskning, at selv om de 80 procent af
eleverne godt kan gives mere frie rammer, så profiterer de også af struktur og
overskuelighed.
”Vi
har også megen viden om, at co-teaching er en særdeles effektiv
undervisningsform, hvor der kan indrettes den fornødne hensyntagen til alle
elever i klassen”, uddyber Bjarne Nielsen, som tidligere har argumenteret for en skole for alle i et interview i Folkeskolen.
Læreren
i den enkelte klasse skal støttes
Læreruddannelsen
skal indrettes, så den giver lærerfaget tilstrækkelig prestige til at tiltrække
et stort antal ansøgere, skriver Bjarne Nielsen.
”Undervisningen
i folkeskolen kræver et tæt og kvalificeret teamsamarbejde, og det er umuligt,
hvis mange lærere ikke har uddannelse. Det er også nødvendigt at sikre
kontinuerlig efteruddannelse af samtlige lærere i såvel enkeltfag som i for
eksempel co-teaching”.
Den
enkelte skole må udvikle et resursecenter, så lærerne kan få kvalificeret hjælp
fra fagpersoner på for eksempel læse- og adfærdsområdet, anbefaler Bjarne
Nielsen.
”Succeskriteriet
må altid være, at den enkelte lærer føler sig bedre rustet til at ændre sin
undervisning hensigtsmæssigt. Derfor skal rådgivningen være praksisnær. På
samme måde har PPR mulighed for at udgøre et kvalificeret tværfagligt
støttesystem for skolers og dagtilbuds arbejde med at udvikle faglige
udviklings- og læringsmiljøer”.
Det
er dyrt at udskille elever til specialtilbud, men Katrinebjergskolen i Aarhus
har vist, at der er store muligheder i at bruge økonomien med udgangspunkt i
den almene klasse, vurderer Bjarne Nielsen.
”Det
giver mulighed for at igangsætte en langsigtet omstillingsproces. Kvalitet kan
ikke besluttes gennemført, men der kan arbejdes langsigtet for at opnå det”,
lyder hans udgangsreplik til politikere og ministre indenfor undervisning og
uddannelse.