Erfaringerne fra inklusionsreformen i 2012 har lært os, at
inklusion ikke fungerer uden omtanke.
Sådan lød det fra børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye
(S) efter et besøg på Søborg Skole i Gladsaxe, hvor han af Danmarks
Lærerforening var inviteret til at se og høre om skolens erfaringer med
co-teaching.
En inkluderende måde at undervise på, som ministeren mener
har et særligt potentiale, hvis skolerne skal blive i stand til at rumme flere elever med særlige behov.
”Udfordringen dengang var, at udover at flytte nogle børn
fra specialtilbud til folkeskolen, så skete der ikke ret meget andet. Og så er det
jo dømt til at gå galt”, sagde undervisningsministeren efter at have set et eksempel på, hvordan skolen arbejder med co-teaching.
Ifølge Mattias Tesfaye er co-teaching en del af løsningen for at kunne skabe en skole, der bliver bedre til at inkludere flere elever.
”Co-teaching indebærer en helt ny lærerrolle. Fra at være
privatpraktiserende lærer i sit eget klasselokale til at være en del af et
kollegialt fællesskab, hvor man både forbereder, gennemfører og evaluerer
undervisningen. Det er en fuldstændig forandring af lærerrollen i et historisk
perspektiv, og jeg tror, det er den rigtige vej at gå”.
”Vi har nemmere ved at nå ind til kernen af et barns problematik"
De lovprisende ord fra ministeren kommer efter, han har
været med i en lektion hos et lærerteam bestående af co-teacher Katrine Illum
og børnehaveklasseleder Kasper Svan.
Katrine Illum er den ene af to
co-teachere på skolen, som hver dækker én årgang. Katrine Illum har 0.
årgang, og den anden co-teacher har 3. årgang.
Co-teachingen er en del af en større indsats i Gladsaxe Kommune,
og i alt har kommunen 24 co-teachere. Danmarks Lærerforening har med begejstring
fulgt både projektet og Søborg Skole, og derfor de spurgte Mattias Tesfaye, om
han ikke ville ud og se det med egne øjne.
Folkeskolen mødtes med Katrine Illum
og Kasper Svan, efter ministeren så dem in action. De er ikke i tvivl om, at
co-teaching kan inkludere flere børn.
”Vi har nemmere ved at nå ind til kernen af et barns
problematik, fordi vi står nogle flere voksne omkring klassen, og sparringen er
meget tættere på. Hele ens arbejde er blevet sjovere, fordi tingene kan løses
hurtigere, end det kunne før”, lyder det fra Kasper Svan.
Ved co-teaching er de to lærere lige om at gennemføre
undervisningen, men den ene – co-teacheren – har dybere specialpædagogiske
kompetencer end den 'almindelige' lærer.
Det gør, at man kan lave bedre og
mere effektiv undervisning, som ikke ville kunne lade sig gøre, hvis det var en
almindelig to-lærer- eller to-voksentime, mener de.
”Det er ikke bare en ekstra resurse, der sidder på
sidelinjen eller deltager i den andens undervisning. Her er vi fuldstændig
sammen og lige om detailplanlægning, og vi evaluerer også sammen. Det er en
helt anden måde at samarbejde på end et tolærersystem”, lyder det fra Kasper Svan.
Katrine Illum nikker og fortæller om et nyligt eksempel med en elev, der fik stor gavn af co-teaching.
"Pigen havde store temperamentsudfordringer, og lærerne var
nærmest bange for hende. Men efter vi begyndte samarbejdet, kunne vi lave en
konkret aftale om, hvad skal der skulle ske i timerne. Vi bestemte, at alle lærere skulle
have en positiv interaktion med hende to gange hver time.
"Lige pludselig
blev hun set af de voksne, og så blev hun også automatisk set af børnene. Og nu er hun en helt anderledes del af fællesskabet, hvor hun før var perifer”,
husker Katrine Illum.
Der er brug for flere penge
Der er på skolen ikke konkret data på, hvordan
co-teaching-indsatsen har virket, og om det er lykkedes at inkludere flere
børn. Men alle involverede har en oplevelse af og eksempler på, at det gør en stor
forskel, både generelt i klassen og for dem, der er særligt sårbare.
Derfor
ville skoleleder Johan Rønne ønske, at der var penge til at gøre det meget mere
udbredt, gerne med en co-teacher på hver eneste årgang.
”Vi kigger på at flytte resurser rundt, så vi kan finansiere
flere co-teachere. Men som skoledirektøren formulerer det, så æder vi af vores egen
hale. Der er brug for flere penge, men det er også et spørgsmål om at bruge dem
rigtigt”, forklarer skolelederen.
”Med co-teaching får vi mulighed for at lave bedre
undervisning, og det gør vi i kraft af, at vi har lærernes specialpædagogiske
kompetencer med. Det skubber til, hvad resten af sådan et lærerteam kan fagligt”, lyder det fra Johan Rønne.
Tesfaye: ”Vi er i dialog med KL, hvor vi prøver at blive klogere på, hvordan vi bruger pengene"
Netop pengene er
et opmærksomhedspunkt, som lærerformanden flere gange nævnte for Mattias
Tesfaye under besøget, fortæller Johan Rønne.
Men selvom der nogle steder
mangler resurser, kan man stadig lade sig inspirere af projektet i Gladsaxe
Kommune, siger Mattias Tesfaye.
”Der er flere kommuner, heriblandt Gladsaxe, som i de
eksisterende økonomiske rammer er i stand til at løbe det her i gang”, siger
undervisningsministeren.
”Andre kommuner kigger nøje efter; Lykkes det så faktisk at
undgå ekskludering af de mange børn i specialtilbud? Det er jo for tidligt at konkludere
på, men det er noget af det, vi i ministeriet samler op på”.
Ministeren fortæller, at det er et fokuspunkt at få et
klarere overblik over, hvordan udgifterne til specialområdet egentlig ser ud.
”Vi er i dialog med KL, hvor vi prøver at blive klogere på,
hvordan vi bruger pengene i folkeskolen i dag. Fordi vi ikke kan adskille udgifterne til specialundervisning fra midlerne til den almene undervisning, så det er svært for os politisk at konkludere, om de her indsatser - som for eksempel
co-teaching eller nestklasser - er
økonomisk rentabelt på den lange bane”.