Strategi forordblinde
Ifølge Mariagerfjord Kommunes strategi for sprog og læsning 0til 18 år skal skolernes handleplan for sprog, læsning og skrivningindeholde et afsnit om, hvordan man hjælper og støtter ordblindeelever og deres forældre.
I 'Handleplan for læsning og skrivning' på Hobro Søndre Skolelyder afsnittet således:
- Vi tester elever med den officielle ordblindetest, hvis vi udfra andre test og i undervisningen har formodning om, at eleven kanvære ordblind. Disse elever tages også op på klasselæsekonference i7. og 8. klasse.
- Vi kan tilbyde ordblinde elever at bruge AppWriter og CD-ord(Into Words), som er programmer, man kan bruge til oplæsning ogordforslag.
- Derudover får eleverne længere tekster og bøger digitalt, så dekan oplæses. De bliver også tilmeldt Nota, der har det mesteskønlitteratur og faglitteratur, der kan læses/lyttes online ellerdownloades.
- Efter ordblindetest informeres hjemmet enten mundtligt ellerskriftligt om resultatet og det fremadrettede arbejde.
- Det er vigtigt, at alle lærere i alle teams får informationerom og har særlig opmærksomhed på de ordblinde elever. Dette gælderogså ved lærerskifte/nyansatte og vikarer.
- Januar 2020 var alle lærere samlet til fælles kommunalt oplægom ordblindhed. Der er i 2021 afsat tid til flere oplæg omkringordblindhed, både for lærere, forældre og elever.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I årevis har tvillingerne Anders og Martin fra Hobro skrevet Lego på ønskesedlen til fødselsdage og jul, så det er efterhånden blevet til en ret stor samling. Men nu er det hele sat til salg på Facebook og en hjemmeside, som er oprettet til formålet.
Brødrene er ordblinde, og de vil gerne tage 9. klasse på en ordblindeefterskole. Men som enlig mor har Anja Schønwandt ikke de omkring 110.000 kroner, det vil koste. Derfor er hun og drengene blevet enige om at sælge ud af Lego-samlingen og sætte indtægterne til side til efterskoleopholdet.
"Under coronakrisen begyndte vi at rydde op, og Anders og Martin sorterede først deres Lego efter farve, men jeg havde alle de originale kasser på loftet, og det gav os ideen til at gendanne samlesættene og sælge dem, så de kan komme på ordblindeefterskole", fortæller Anja Schønwandt.
Skolen bør give ordblinde elever mulighed for at lære af hinanden
Anders og Martin går i 7. klasse på Hobro Søndre Skole, som er byens overbygningsskole. Skolen ved godt, at tvillingerne er ordblinde, og de har hjælpemidler, så de blandt andet kan indtale stile og søge i tekster ved at tale til computeren.
Drengene har det godt i skolen, men deres mor oplever, at skolen har begrænsede resurser og derfor ikke kan tilbyde al den hjælp, der er nødvendig.
"Der er for mange huller i skolens tilbud. Mange lærere ved for eksempel ikke, hvad ordblindhed går ud på", siger Anja Schønwandt.
Hun så gerne, at skolen samlede sine ordblinde elever, så de kunne lære af hinanden.
"Ingen siger til Anders og Martin, at de skal lade computeren læse det op, de har skrevet, så de kan høre, om det lyder rigtigt. Det kan jeg godt sige til dem som mor, men det vil være godt, hvis andre ordblinde elever siger det, for så kommer det fra ligesindede".
Skole har betalt for læsekurser hos privat firma
Indtil dette skoleår gik Anders og Martin på Bymarkskolen i Hobro. I 5. klasse spurgte Anja Schønwandt, hvilket klassetrin sønnernes læsning svarede til: På niveau med 2. klasse, lød svaret.
Tilfældigvis faldt hun kort tid efter over firmaet Læseuniverset, som tilbyder at lære børn med læseudfordringer og ordblinde børn at læse ved hjælp af undervisning på små hold. Et forløb varer en uge og koster knap 7.000 kroner.
"Bymarkskolen betalte for to forløb på Læseuniverset til hver af drengene, og de gik virkelig til den. Martin flyttede sig næsten et helt år i læsning, og deres selvtillid voksede. Derfor er jeg sikker på, at et år på en ordblindeefterskole vil klæde dem rigtig godt på til fremtiden", fortæller Anja Schønwandt.
Foreløbig har Anders og Marin solgt Lego for 4.500 kroner, og en profil på portalen samlind.dk har indtil videre bidraget med 8.900 kroner. Så der er et stykke vej til de 110.000 kroner, men hvis det lykkes at få råd til et år på en ordblindeefterskole, forventer Anja Schønwandt, at de både lærer flere læse- og skrivestrategier og får et netværk med andre ordblinde.
"De vil være i et miljø, som er vant til at arbejde med ordblinde. Ved at sende Anders og Martin på ordblindeefterskole kan jeg investere i dem som forælder", siger Anja Schønwandt.
Skoleleder betragter ikke salget af Lego som en kritik
Skoleleder Arne Omar Sørensen fra Hobro Søndre Skole blev opmærksom på tvillingernes ønske om at komme på ordblindeefterskole i 9. klasse via en artikel i den lokale avis.
"Det er ikke mit indtryk, at drengenes ønske er en direkte kritik af vores tilbud, men et udtryk for, at de har brug for et særligt fokus på ordblindhed. Hvor ordblindhed er en blandt flere udfordringer hos os, har en ordblindeefterskole sit fokus på dette ene område. Det er svært for mig at hamle op med", siger Arne Omar Sørensen til folkeskolen.dk/specialpædagogik.
Han ser det ikke som en falliterklæring for skolen, at Anders og Martin sælger deres Lego.
"Jeg ville ønske, at de fuldt ud kunne få, hvad de ønsker sig, hos os. Det er vores opgave at lære eleverne at læse og skrive, og det gør vi langt hen ad vejen, men jeg har forståelse for, at forældrene synes, det vil være godt for dem at komme på ordblindeefterskole", siger skolelederen.
Alle skolens lærere har været på kursus i ordblindhed
I efteråret 2019 vedtog Mariagerfjord Kommune en strategi for læsning, hvor der er et afsnit om ordblindhed. For at få strategien til at leve blev alle skoler forpligtet på at lave handleplaner for, hvilken hjælp de tilbyder ordblinde elever og deres forældre.
Ny læsestrategi med afsnit om ordblinde har givet mindre kommune vind i sejlene
"Vi har haft fokus på ordblindhed gennem det seneste år. 12 procent af vores elever er ordblinde, og i efteråret havde vi en temaaften for dem og deres forældre om, hvordan vi støtte dem, og i øjeblikket er vi i gang med et læselyst-projekt for alle elever", fortæller Arne Omar Sørensen.
I januar 2020 og igen i november var alle skolens lærere på kursus om ordblindhed.
"Det er ikke kun dansklærerne, som skal arbejde med ordblindhed. Indsatsen skal være i alle fag. Vi kan altid gøre mere, og med flere resurser kunne vi gøre endnu mere. Vi stiller hjælpemidler og it-udstyr til rådighed, men der er et kæmpe potentiale for at gøre det bedre", siger skolelederen.
Skolen får en læsevejleder på hver årgang
Indtil jul havde Hobro Søndre Skole tre læsevejleder, men så stoppede den ene. Efter sommerferien kommer skolen igen op på tre.
"Så skaber vi en struktur, så hver årgang har en læsevejleder. Desuden har en af vores læsevejledere netop været på efteruddannelse med særligt fokus ordblindhed. Jeg håber, at elevernes forældre vil lægge mærke til begge dele", siger Arne Omar Sørensen.
Han ser helst, at tvillingerne venter med at tage på ordblindeefterskole i 10. klasse, så de kan profitere af Hobro Søndre Skoles tilbud til og med 9. klasse.
"Det er gratis. De kan også vælge at tage 10. klasse i vores 10. klassecenter, hvor vi har et særligt turboforløb omkring læsning og ordblindhed", siger Arne Omar Sørensen, som også er leder af Mariagerfjord 10. klassecenter.
Du finder Anders og Martins hjemmeside via dette link: