I sidste uge
kom der navne på medlemmerne af den ekspertgruppe, der skal komme med anbefalinger til, hvordan man
griber den kommende store fagfornyelse af den danske folkeskole an.
Ekspertgruppen skal blandt andet komme med anbefalinger
til, hvordan man kan fjerne ni ud af ti af de vejledende og bindende Fælles Mål.
Mens vi så
småt er gået i gang med fagfornyelsen i Danmark, er vores nordlige naboer i
Norge syvmileskridt foran os. For her fik grundskolerne og ungdomsuddannelserne for
fire år siden nye og meget slankere læreplaner.
Ideen om en
fagfornyelse i Danmark er da også i høj grad inspireret af det arbejde, der er foregået
i Norge. Derfor har Folkeskolen kontaktet professor Berit Karseth fra
Institut for pedagogik på Universitet i Oslo, der er projektleder for Eva2020, som
er et af evalueringsprojekterne af den norske fagfornyelse.
De danske tanker ligner de norske
Hun fortæller, at de danske tanker ligner de norske – og at vi måske kan lære af nabolandet, inden vi selv for alvor går i gang med arbejdet.
Berit
Karseth bemærker, at intentionen bag fagfornyelserne er
den samme i begge lande: Med færre læringsmål - eller kompetencemål som det hedder
i Norge - håber man at styrke fagligheden og give lærerne en større
undervisningsfrihed.
”I Norge
bemærkede man, at der manglende sammenhæng mellem skoleloven, den overordnede
del af læreplansystemet og planerne for de enkelte skolefag”, fortæller hun.
”Derfor har
fagfornyelsen hos os også handlet om at gøre værdisættet fra den norske
skolelovgivning tydeligere i styredokumenterne”, forklarer hun.
Der er stadig stoftrængsel i den norske skole
Som noget
nyt har man i de norske læreplaner indført tre tværfaglige temaer, der skal
indgå i de relevante fag. Temaerne er folkesundhed og livsmestring, demokrati og medborgerskab samt bæredygtig udvikling.
Derudover er det også blevet fremhævet i læreplanerne, at
dybdelæring og elevinddragelse skal styrkes i alle fag - og så er der
selvfølgelig kommet langt færre kompetencemål.
Som forberedelse til arbejdet med fagenes læreplaner blev der også sat gang i et arbejde med at beskrive, hvad
kerneelementerne er i de enkelte fag. Det skulle beskrive det vigtigste,
som eleverne skal lære i hvert fag.
I en evaluering fra Universitetet i
Sørøst-Norge, der har kigget på arbejdet med de nye
læreplaner i fagene musik, engelsk, samfundsfag og matematik, svarer lærerne,
at de blandt andet oplever en større frihed og mere elevinddragelse. Især
musiklærerne oplever en større frihed.
Den norske professor er dog ikke helt lige så positiv,
når det kommer til frihedsgraderne i de nye læreplaner.
”Der er færre kompetencemål, men de er til gengæld meget
bredere og mere omfattende, end de var tidligere”, siger Berit Karseth og sætter spørgsmålstegn ved, om de nye mål har hjulpet på stoftrængslen i grundskolen.
Støtteværktøjer kan ende som politisk styreredskab
Ved siden af de digitale læreplaner har
Utdanningsdirektoratet udarbejdet en række støtteværktøjer og
anvisninger til, hvordan de norske lærere skal læse og arbejde med de nye
læreplaner.
Ifølge Berit Karseth er det endnu et eksempel på, at
lærernes frihed måske ikke er blevet helt lige så stor, som man forventede.
”Lærerne bliver jo inviteret til at have en meget
specifik forståelse af læreplanerne”, siger hun.
I en evalueringsrapport fra 2022 har hun sammen med sine
medforfattere også stillet spørgsmålet om Utdanningsdirektoratet gennem
hjælpedokumenterne ”fremstår som fortolker af professionelle spørgsmål, og
dermed bevæger sig ind i en rolle som politisk aktør”.
I evalueringen står der også, at der med de digitale
læreplaner er en fare for, at ”brugervenligheden overskygger behovet for
refleksion og deliberation i skolens professionelle praksis”.
Inddragelse gør det sværere at kritisere læreplanerne
I Danmark skal de nye fagplaner ifølge planen være klar
om 3 ½ år til brug fra skoleåret 2027/28.
I Norge fik arbejdsgruppen fire år
til at forberede de nye læreplaner – men skolens læringsmål havde allerede
været til diskussion og under forandring i mere end et årti, fortæller Berit
Karseth.
Det hele startede i 2006 med en skolereform, der
fundamentalt ændrede skolesystemet i Norge. Her gik man fra en
indholdsorienteret læreplan til en kompetencebaseret læreplan.
”Efter en række evalueringer af reformen kunne man
konstatere, at man var på rette vej, men at der også var behov for at genbesøge
kompetencemålene”, siger hun.
I 2016 besluttede den
daværende regering derfor at igangsætte
en fornyelse af fagene i blandt andet grundskolen.
Og i 2017 begyndte arbejdet.
I Danmark består ekspertgruppen både af skoleforskere og
fagpersoner, der skal have hjælp af et fælles sekretariat med arbejdere fra
Børne- og Undervisningsministeriet og parterne i Sammen om Skolen, herunder
Danmarks Lærerforening.
På samme måde inddrog man også rigtig mange af skolens
parter i det norske arbejde med læreplanerne. Her stiftede man en
interessegruppe, bestående af blandt andet lærer- og elevorganisationer.
Berit Karseth og hendes hold har interviewet parterne i
interessegrupperne, der hovedsageligt har oplevet processen som meget åben og
nem at komme med indspil til.
”Men jeg husker også, at der var en af dem, der sagde, at
man ved at være så tæt på arbejdet også bandt sig fast til masten”, siger hun.
”Det er jo svært at gå ud og kritisere læreplanerne, når
man selv har været med til at lave dem”.