Fra venstre ses formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen, formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal, Norges kunnskapsminister Tonje Brenna, børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye, formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal og områdechef for Danmarks Evalueringsinstitut Lise Tingleff Nielsen.
Skolens parter tog til Norge for at få inspiration til nye fagformål
'Sammen om skolen' har været i Norge for at høre om erfaringerne med nabolandets nye læreplaner. Formand for DLF håber, at de slankere norske læreplaner kan overføres til den danske folkeskole.
Færre mål, der skal nås. Mere plads til varieret og praksisorienteret undervisning. Og
bedre muligheder for, at skolerne selv tilrettelægger undervisningen, så den
passer ind i lærernes og elevernes hverdag.
Det er nogle
af de elementer, som de nye læreplaner i Norge skal være med til at sikre.
Nabolandet fik nemlig omskrevet og slanket læreplanerne i 2020 – og indtil videre er erfaringerne positive.
Derfor tog
flere parter fra den danske folkeskole i sidste uge til Oslo for blandt andet at mødes med kunnskapsminister
Tonje Brenna (Arbeiderpartiet). I Danmark vil man nemlig også meget gerne i gang med at kigge på
de danske mål for fagene.
”I Danmark
indeholder fagenes mål alt for mange emner og temaer, som lærerne skal
igennem. Det betyder, at man i undervisningen meget nemt kommer til at skøjte hen over
temaer i stedet for at komme i dybden”, siger Danmarks Lærerforenings formand
Gordon Ørskov Madsen.
"Oveni har kommunerne indkøbt de digitale læringsplatforme, der er koblet op på de mange mål og temaer. Det gør undervisningen meget fastlåst".
Derfor kigger man nu mod Norge, fortæller han. I nabolandet er fagene blevet mindre målstyrede og mere formålsbeskrivende.
"Fagenes beskrivelser henholder sig nu til folkeskolens formål. Men med færre, overordnede emner. Det giver et større lokalt råderum, hvor man kan lægge flere forskellige emner ind under, alt efter hvilke didaktiske valg man træffer ude på skolerne".
I forbindelse med omskrivningen af læreplanerne har man i Norge også arbejdet med at gøre undervisningen blandt andet mere aktiv, kreativ og anvendelsesorienteret.
Der er også blevet gjort nogle overvejelser i forhold til digitaliseringen af folkeskolen, fortæller Gordon Ørskov Madsen.
Inspiration fra Norge, Holbæk og Esbjerg
Turen til Norge har Gordon Ørskov Madsen taget sammen med børne- og
undervisningsminister Mattias Tesfaye, formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal og formand for Skolelederforeningen Claus
Hjortdal.
Sammen repræsenterer de styregruppen for Sammen om skolen-partnerskabet, hvor
arbejdet med de nye danske læreplaner tager begynder.
Gordon
Ørskov Madsen fremhæver, at det har været interessant for de danske parter at
høre om den proces, som politikere, fagfolk og lærere har været igennem i
Norge.
”Processen
har været meget inddragende. Dem, der har skrevet de nye læreplaner, er også
dem, der ved noget om det. Det er jo afgørende for, at de i sidste ende virker
ude i virkeligheden”, siger han.
Gordon
Ørskov Madsen mener, at det er gavnligt at kigge på måden, Norge har arbejdet
med læreplanerne, da nabolandet på mange måder har samme politik og
skolestruktur som i Danmark.
Men han håber også, at man i arbejdet med fagformål kan
lade sig inspirere af de danske erfaringer med frihedsforsøget i Holbæk- og Esbjerg Kommune.
”Det bliver
en langvarig proces, og derfor er det vigtigt, at der sker noget i mellemtiden. Vi
har brug for at prøve tingene af i praksis og få input”, siger han.
Afgangsprøverne skal tænkes med
I Norge har
man udelukkende kigget og ændret på læreplanerne. Men i arbejdet med nye danske planer for fagene håber Gordon Ørskov Madsen, at man i Danmark også tager et kig på
afgangsprøverne.
"Hvis man
ønsker en mere praksisorienteret eller varieret undervisning, er det ikke nok
at skrive det i fagformålene. Så skal afgangsprøven følge med. Især fordi vi ved,
at afgangsprøverne fylder rigtig meget i undervisningen i udskolingen”, siger
han.
Gordon
Ørskov Madsen kan ikke sætte dato på, hvornår arbejdet med fagbeskrivelserne
begynder i Danmark, da det ikke har været forhandlet politisk endnu.