Onsdag lød det officielle
startskud for det længe ventede arbejde med at lave nye planer for fagene og reducere
antallet af mål i skolen.
Nu ved vi, at fremtidens planer for skolens undervisning i fagene får titlen Folkeskolens
Fagplaner, og at statsminister
Mette Frederiksen (S) annoncerede markante barbering af antallet af fælles mål for fagene bliver ét af
seks pejlemærker for den ekspertgruppe, der skal komme med anbefalinger til udarbejdelsen af nye fagplaner.
Ekspertgruppen bliver ni mand stor, og i front for gruppen står både rektor for UC Syd Alexander von Oettingen
og områdechef for grundskole i Danmarks Evalueringsinstitut Lise Tingleff
Nielsen.
Folkeskolen har talt med den ene, Alexander
von Oettingen, om, hvad det er for et arbejde, der nu går i gang.
”Det her arbejde er nok det mest vitale element
i folkeskolen. For det handler om, hvad der skal være repræsenteret i skolens indhold
og dermed, hvad der er skolens dannelsesindhold til den næste generation”,
lægger han ud.
Et helt nyt mindset for styringen af
skolen
Alexander von Oettingen gør
det hurtigt klart, at overgangen fra Fælles Mål til fagplaner bliver en meget
stor forandring af måden, skolen styres på.
”Fra 1970'erne og frem var politikerne
interesserede i skolens indhold. Det skiftede med Pisa-resultaterne i 00’erne,
og siden har skolen været styret efter, hvad eleverne skulle lære og ikke, hvad
undervisningen skulle bestå af. Det mindset bliver nu udskiftet, så vi igen skal
til at interesse os for, hvad der er skolens og fagenes kerneindhold”, siger
han.
De 6 pejlemærker for de nye fagplaner
1. Planerne skal formuleres ud fra folkeskolens formål og
skal understøtte få, præcise mål, som skal sikre progression. Det samlede antal
af mål må ikke overstige 10 procent af de nuværende mål.
2. Planerne skal beskrive fagets kernestof og understøtte,
at eleverne stilles lige ved skoleskift og ved overgang til videre uddannelse
og arbejde.
3. Planerne skal være skrevet i et letforståeligt,
pædagogisk sprog, som understøtter plads til både at fordybe sig i fagenes
teoretiske grundlag og deres praktiske anvendelse
4. Planerne skal understøtte den løbende evaluering af
elevernes viden og færdigheder samt den endelige afslutning af faget.
5. Planerne skal udvikles med omfattende inddragelse af
folkeskolens parter, eksperter og praktikere.
6. Planerne skal udarbejdes og implementeres i sammenhæng
med et udviklingsprogram.
Ifølge dagens udmelding skal ekspertgruppen finde inspiration i de faghæfter, som
lærerne arbejdede efter fra 1976 og frem og de læreplaner, som i dag findes
på landets gymnasier.
Alexander
von Oettingen understreger dog, at de kommende fagplaner ikke bliver et fuldstændigt
farvel til en skole, der interesserer sig for mål.
”Vi skal ikke bare smide
læringsmålstænkningen ud, men vi skal skabe en ny balance, hvor vi kigger meget mere på, hvad der er det
vigtigste i fagene. Det skal vi så samtidig kombinere med, at vi skal have
langt færre mål. For det er de alt for minutiøse mål, der lammer skolens arbejde
på indholdssiden og fjerner muligheden for fordybelse”, siger han.
Fremover skal det være indholdet,
som skaber en retning for skolen og for, hvilke måder der undervises på, tilføjer
han.
”Det handler eksempelvis om,
hvordan indholdet frembringer mere praksisfaglighed og fordydelse”, siger han.
Statsministerens udmelding skal
ikke tages for bogstaveligt
Statsministeren har udtalt, at der
skal fjernes 9 ud af 10 de nuværende mål. Betyder det, at 10 procent af de
nuværende kommer til at stå tilbage, eller skal der formuleres helt nye mål?
”Jeg tolker statsministerens
udtalelse som en måde at gøre opmærksom på, at der skal ske noget ret drastisk.
I ekspertgruppen skal vi så drøfte, om vi bare skal fjerne 90 procent af de
nuværende mål, eller om vi skal tænke anderledes”, siger han og fortsætter:
”Jeg tror mest på, at det
handler om at tænke grundlæggende anderledes, så der bliver skabt en sammenhæng
mellem fagplanerne og mål. Og jeg tolker det også sådan, at hverken stats-
eller undervisningsministeren bagefter kommer og tæller, præcist hvor mange mål
vi har, når vi er færdige med arbejdet”, siger han.
Er 3½ år nok?
De nye fagplaner skal ifølge planen være klar om 3½ år til brug fra skoleåret 2027/28. Alexander von Oettingen og ekspertgruppen skal sidst på året i år aflevere de anbefalinger, som skal danne rammen for det efterfølgende arbejde med at lave de konkrete fagplaner.
Er det tid nok, når vi hører, at de har brugt rigtig mange år i
Norge på deres fagfornyelse?
”Det er et godt spørgsmål. Vi har brug
for meget tid, og det har Norge i den grad brugt. De har brugt så meget, at de
måske undervejs lidt mistede overblikket over formålet. Omvendt kan man også
have for lidt tid. Jeg ved ikke, om man har fundet den rette balance her”.
Han fortæller, at planen er, at
ekspertgruppen også skal komme med forslag til pilotprojekter og eksperimenter rundt
omkring i landet, så der løbende bliver indhentet erfaringer.
De 9 personer i ekspertgruppen
- Alexander von Oettingen, rektor, UC Syd - formand
- Lise Tingleff Nielsen, områdechef for grundskole, Danmarks Evalueringsinstitut - formand
- Ane Qvortrup, professor, Syddansk Universitet
- Dennis Hornhave, undervisnings- og udviklingsansvarlig hos Skoletjenesten Kolding/Kolding Stadsarkiv
- Helle Bjerg, skoleleder, Skolen på Grundtvigsvej, Frederiksberg Kommune
- Ida Geertz-Jensen, lærer, Slotsparkens Friskole, Jægerspris
- Lene Tanggaard, rektor, Designskolen Kolding, professor ved Aalborg Universitet
- Peter Staun Kastholm, Direktør, Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser
- Thomas Illum Hansen, forskningschef, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Alle skoler bliver næppe inviteret med
Af onsdagens pressemeddelelse kunne det
læses, at alle landets skoler inviteres ”til at give deres input”.
Det skal dog
nok heller ikke tages helt så bogstaveligt, lyder det fra Alexander
von Oettingen.
”Vi har ikke lagt os fast på en form endnu, men
det vigtigste er, at vi ikke arbejder i en lukket boble, og så afleverer vi på
et tidspunkt noget til ministeren, som så efterfølgende sætter nogle fagbobler i
gang. Og til sidst ligger der så nogle fagplaner ude på skolerne i 2027. For så
får lærerne pludselig bare stukket noget i hænderne. Det vil næppe blive
oplevet som en hjælp til lærerne”, siger Alexander von Oettingen og fortsætter:
”Kunsten bliver at inddrage lærerne hr. og fru Hansen ude på skolerne på en måde, hvor de ikke direkte er med på en
måde, hvor vi er i direkte kontakt med os, men at de løbende har mulighed for
at blive informeret om arbejdet”, siger han.
Hvorfor er I to i spidsen for ekspertgruppen?
”Det
handler
om opgavens kompleksitet, og jeg tror, at det er meget velvalgt. Lise Tingleff bidrager
meget med en stor erfaring, blandt andet fordi hun har været en del af fagfornyelsen
i Norge. Så det skaber en langt større bredde i arbejde, at vi er to i spidsen”,
siger han.
Det skal ekspertgruppen også komme med anbefalinger til
· Om de nuværende obligatoriske emner og tværgående temaer fortsat skal
indgå i fagplanerne - og i givet fald hvordan.
· Sammenhængen mellem indholdet i fagplanerne og folkeskolens
test og prøver med henblik på videre drøftelser af prøvetryk og prøveformer i
Sammen om Skolen.
· Sammenhængen mellem fagplanerne og læremidler,
herunder hvordan der kan opnås en bedre balance mellem analoge og digitale
læremidler.
· Tilrettelæggelsen og gennemførsel af et udviklingsprogram.