Det er egentlig forskningscentret
Vive, der har til opgave at lave den officielle evaluering af skolefrihedsforsøget i Holbæk og Esbjerg Kommuner. Men
forsker Lykke Mose er nok den, der har fulgt forsøget mest intenst.
Hun er i gang med en ph.d. om ledelsesforandringer, hvor hun forsker i, hvilken betydning den
store frihed har haft for elever og ansatte i
Esbjerg, som er den ene af de to kommuner, der siden sommeren 2021 har lavet
skole under ekstraordinære frihedsgrader.
I går kunne Folkeskolen
fortælle, at undervisningsministeren har sat en slutdato på frihedsforsøget,
der betyder, at skolerne i Esbjerg og Holbæk fra sommeren næste år ligesom
resten af landet skal følge de regler, som følger med den seneste politiske aftale om folkeskolen.
Beskeden blev modtaget med
skuffelse, og den lokale lærerformand i Esbjerg fortalte, at hun har en oplevelse
af, at politikerne på Christiansborg ikke reelt har interesseret sig for erfaringerne
fra de to kommuner – blandt andet fordi skoleaftalen er indgået, før Vive
overhovedet er klar med sin evaluering af forsøget.
Forsker: Aftalen viser, at politikerne
ikke er blevet meget klogere
Påstanden blev afvist af
Socialdemokratiets undervisningsordfører Astrid Krag. Ifølge hende er den nye
skoleaftale ”i høj grad inspireret
af erfaringerne fra Esbjerg og Holbæk”. Men det har også Lykke Mose svært ved
at se.
”Det er svært at se, at de
rigtigt har draget læring ud af forsøget. Der er nogle gode beslutninger i skoleaftalen, men jeg synes, at det er
svært at se, at man rigtigt forstår, hvorfor frisættelsen har været så
værdifuld”, siger
hun og fortsætter:
”Frisættelsen har
givet skolerne så meget autonomi og ansvar, at det har genstartet en refleksion
blandt medarbejdere
og ledere over spørgsmålet: Hvordan laver vi den bedste
undervisning? Det står i skarp
kontrast til det spørgsmål offentligt ansatte oftere stiller: Hvordan kan vi
bedst omsætte politiske beslutninger loyalt, og så reglerne er
mindst muligt i vejen? Det er to meget forskellige indstillinger”,
forklarer Lykke Mose.
Skoleaftalens ”justeringer” er
ikke nok
Hun peger på, at forskning
viser, at eleverne får det største udbytte af deres skolegang, når
lærere, pædagoger og ledere sammen reflekterer, bruger deres professionelle
dømmekraft og udvikler undervisningen.
”Jeg tror ikke, at man får ’vækket’ den indstilling
eller styrket den praksis på landets folkeskoler med skoleaftalens
forskellige justeringer”, siger hun.
En central del af aftalen er desuden,
at der skal laves en ”fornyelse og slankning” af læreplanerne, og at 9 ud af 10
mål skal sløjfes. Lykke Mose understreger dog, at det ikke i sig selv handler om antallet af mål.
”Vi skal huske,
at det ikke er antallet af regler, man fjerner, men
hvilke regler man fjerner, der betyder noget for undervisningskvaliteten.
Skolernes råderum til at kunne lave et
godt skoleskema for eleverne er stadig alt for
lille. Det er et centralt
problem”, siger hun.
Lykke Mose kalder det
”forudsigeligt”, at forsøget på et tidspunkt skulle have en slutdato, men hun
havde forventet, at det politiske resultat af forsøget ville have været et
andet.
”Jeg havde regnet med, at man
ville løfte de øvrige 96 kommuner op - i stedet for at trække de 2 ned, som man har valgt”.
Det er brug for noget meget mere
radikalt
Hun har svært ved at forstå,
hvordan den politiske frihedsdagsorden er endt med så lidt frihed, når hun ser
tilbage på, hvor stort især statsminister Mette Frederiksen (S) har slået det
op i offentligheden de senere år.
”Det blev jo annonceret, at kommunerne
kunne ansøge om, hvilken forvaltning de gerne vil frisættes fra, og at der var
en masse kommuner, der har ansøgt om at frisætte skoleområdet. Men det lukkede man
ligesom bare. Og så kommer man så nu med en skoleaftale, som hvis vi skal skære
ind til benet, så... ja, der er brug for, at der bliver gjort noget meget mere radikalt”.
Stod det til Lykke Mose, burde
politikerne helt have afskaffet kravet om, at eleverne skal undervises af lærere med særlige kompetencer i de enkelte fag - men kravet om 'kompetencedækning', som det kaldes, videreføres fra 4. klasse og op.
Politikerne burde også lade det være op til skolerne
selv at bestemme skoledagens længde, ligesom der burde være meget løse krav til
fagenes placering og omfang.
”Man burde også gøre det meget
nemmere for skolerne at lave holddeling. Det er virkelig noget, de efterspørger,
og som skolerne i Esbjerg har benyttet meget under frihedsforsøget”, siger hun.
Hun glæder sig til gengæld over,
at skoleaftalen lægger op, at afgangseksamen skal justeres. For udover at
antallet af prøver reduceres fra otte til seks, og at alle skriftlige
udtræksprøver afskaffes, så skal der nedsættes en ekspertgruppe, som skal kigge
på, hvordan prøverne virker i dag og komme med anbefalinger til prøvernes
rammer, indhold og udformning.
”Det er virkelig positivt, hvis
de er klar til at gentænke afgangseksamenerne”, siger hun.
Skolerne vil stadig kunne meget
Lykke Mose kan godt forstå, hvis
skolerne i Esbjerg og Holbæk ærgrer sig over, at de kan se frem til at måtte
give afkald på en stor del af deres frihed, som for nogen vil betyde, at de kan blive nødsaget
til at droppe ellers velfungerende initiativer.
Men hun tror på, at
flere velfungerende initiativer
godt kan fortsætte og opfordrer
derfor skoler, forvaltning og
politikere i de to kommuner til at
bruge deres energi på at sikre, at de mange gode ideer og effekter af friheden
ikke går tabt, når forsøget får sin ende.
”Der er nok at tage fat i, som
man godt kan fortsætte. Så jeg vil anbefale, at man bruger sit krudt på det, og
så tror jeg, at det er helt afgørende, at man i begge kommuner sætter sig
sammen og kigger hinanden i øjnene og bliver enige om, vi gerne vil fortsætte
med de ting, de kan se, har været gevinst”.
Friheden har flere oversete gevinster
Siden friheden kom til Esbjerg,
har Lykke Mose brugt utallige timer på at interviewe elever, lærere, pædagoger,
skoleledere, forvaltningschefer og politikere. Hun har desuden blandt andet
observeret undervisning, skoleledelsesmøder, forvaltningschefmøder og politiske
udvalgsmøder.
Her har hun bemærket, at skolevæsenet
i Esbjerg faktisk har opnået en lang række gevinster – også flere end der
hidtil har været nævnt.
"Det handler blandt andet om
håndteringen af forældreklager, konfliktniveauet mellem eleverne, og at
skolerne nu bruger mindre tid på ting, der tager fokus fra undervisningen”,
fortæller Lykke Mose.
Blandt andet har hun bemærket,
at der er opstået en meget mere tillidsbåren kommunikation mellem skolerne og
det politiske niveau, som sparer alle led for meget tid og energi, når en
politiker eksempelvis modtager en forældreklage i mailindbakken.
”Tidligere
når der kom en klage, så sendte politikeren vedkommende en
mail, der røg videre igennem hele
ledelseskæden ned til
skolelederen, der blev bedt
om en forklaring. Men så snart det foregår over mail
og med en række chefer og politikere som
cc, skal lederen være enormt
omhyggelig med sit svar. Der går ofte enormt meget tid på skriftligt at ’sikre
sig egen bagdel’”, fortæller hun.
Udover et stort tidsforbrug er
konsekvensen også ofte, at forældrenes bekymring eller utilfredshed kommer i
anden række.
”Det tager meget fokus fra,
hvordan man kan hjælpe den familie, der klager, hvis klage jo dybest er et
opråb om hjælp”, siger hun.
Meget mere direkte kommunikation
I forbindelse med
frihedsforsøget er der blevet langt bedre og direkte kommunikation mellem
skoler, forvaltning og det politiske led.
Både skoleledere og politikere
peger ifølge Lykke Mose på, at den måde at kommunikere på er en stor succes.
”En skoleleder sagde til mig, at
det var faktisk lidt vildt at mærke tilliden, at det er i orden, at man svarer
’ja, jeg har styr på den herfra’, og at vedkommende ikke skulle
sende en eller anden lang redegørelse. Det fik samtidig lederen
til at føle et endnu større ansvar for faktisk at håndtere bekymringen, der var
kommet fra forælderen. Det
er helt i tråd med det, vi ved fra
forskningen: Oplevelse af
tillid øger ansattes engagement
og lyst til at tage ansvar”.
Lykke Mose har også erfaret, at
lærerne også peger på, at de i højere grad bruger deres professionelle dømmekraft.
”En skole
har eksempelvis forlænget middagspausen, mens
en anden har kortet den.
Begge steder er det ud deres respektive
vurderinger af, hvad der
fungerer bedst i forhold til undervisningen. En
lærer fortæller desuden, at alle
reflekterer meget mere over, hvorfor de træffer de beslutninger, de gør. Fx
er det en lettelse at kunne sende trætte elever hjem efter
en veloverstået terminsprøve i stedet for at holde dem i skolen til 14.30, som de gjorde
tidligere for at kunne
sætte flueben ved at have gjort, som de skulle”,
fortæller hun.
Tror politikerne, at de nu kan
sætte flueben ved skoleområdet?
Ifølge Lykke Mose oplever
skolerne også færre konflikter mellem eleverne. Og her peger både ledere
og lærere og elever uafhængigt af hinanden på,
at det skyldes, at skoledagene er blevet mere sammenhængende og kortere.
”Mange af skolerne er gået væk
fra 45 minutters lektioner, og flere steder har lærerne sammenlagt deres fag
for fx at have eleverne hele formiddagen. Det har givet mere fordybelse og ro,
fordi der så ikke er så mange skift i løbet af skoledagen”.
Selvom Lykke Mose umiddelbart er
bekymret for, at skoleaftalen og den efterfølgende afslutning af
frihedsforsøget er udtryk for, at politikerne ikke har forstået,
at der er behov for en langt mere radikal frisættelse, så håber hun, at hun
tager fejl.
”Hvis politikerne ser det som,
at nu kan de sætte flueben ved skoleområdet, og så kan de gå videre til at
kigge på beskæftigelsesområdet, som også har været en del af forsøget, så har
de overhovedet ikke fået nok ud af frihedsforsøget”.
”Men hvis de tænker, at nu er vi
i gang, og så justerer vi, når vi er blevet klogere, så synes jeg, at de er på
vej. Jeg håber virkelig på det sidste”.