På torsdag tager Mette Arnth Vadsager sammen med sin skolebestyrelse til Christiansborg for at råbe opmærksomhed op om frihedsforsøget - og med et budskab om, at friheden bør vare ved.Sebastian Bjerril
Gassen er flere steder gået af frihedsballonen, men i Mørkøv sprudler begejstringen fortsat
Interessen for frihedsforsøgsskolerne er dalet gevaldigt, og på flere af Holbæk-skolerne er begejstringen ikke, hvad den har været. Men på en af skolerne er man stadig ellevild med friheden, som man vil kæmpe aktivt for.
Det spørgsmål har Mette Arnth Vadsager ikke tal på, hvor mange gange
hun er blevet stillet de seneste 2½ år. Hun er leder af Kildebjergskolen i stationsbyen Mørkøv, der huser omkring 1.800 indbyggere og er en del af Holbæk
Kommune.
Svaret
er, at det går virkelig godt.
Eleverne
er gladere, og det samme gælder personalet. Begejstringen er faktisk så stor,
at Mette Arnth Vadsager mener, at den har manifesteret sig i en tydelig nedgang
i både elevernes og personalets fravær. 1,4 procent for elever og mere end 3 procent for lærerne.
”Alle
er simpelthen gladere for at komme i skole og for at komme på arbejde. Det har
så den positive sidegevinst, at vi bruger færre penge på vikarer. Penge, vi så
kan bruge mere direkte til at skabe en bedre skoledag”, fortæller hun begejstret,
da Folkeskolen har fået lov til at komme på besøg.
Annonce:
Men hendes
svar på spørgsmålet, hun er blevet mødt af så mange gange, er også, at der ikke
er én særlig regelfritagelse eller ét af skolens mange tiltag, der gør forskellen.
Om frihedsforsøget
Det
er Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (Vive), som evaluerer
frihedsforsøget på skolerne i Holbæk og Esbjerg, der startede sommeren 2020. Det skulle oprindeligt være afsluttet til sommer, men det er blevet forlænget med ét år, så det nu løber indtil sommeren 2025.
Vive
udgav i foråret 2023 en midtvejsevaluering på baggrund af erfaringerne fra det
første halvandet. Her fandt Vive blandt andet både ”et potentiale for øget
kvalitet for eleverne og øget medarbejdertrivsel”, og at der især er et
potentiale i "en kortere skoledag i kombination med flere timer med to
voksne". Evalueringen viste også, at skolerne samlet set på daværende
tidspunkt havde sat 85 forsøgsaktiviteter i gang.
Aktiviteterne
var hovedsageligt inden for:
- Tilrettelæggelse
af skoledag og medarbejderresurser
”Forskellen
er, at vi nu har muligheden for at lave skole, der passer til vores børn her i
Mørkøv, der er det helt afgørende. Nogle ting kunne vi godt have
gjort uden friheden, men motivationen og kreativiteten lever bedst i rammer,
der ikke strammer”, siger Mette Arnth Vadsager og fortsætter:
”Det gør bare noget,
når vi laver skole på en måde, vi selv mener, giver mening for os og vores
elever. Og når du først får hul på det, så blomstrer det”, siger
hun med henvisning til, at alle på skolen til en start skulle lære at tænke
mere utraditionelt og bryde med vanetænkningen.
Mette Arnth Vadsager blev ansat på Kildebjergskolen, netop da frihedsforsøget skulle starte, og hun søgte specifikt jobbet for at få
mulighed for at være på en skole med frihed til at tænke ud ad boksen.
Annonce:
”Jeg var egentlig glad for mit job på en skole i Roskilde, men jeg
savnede at kunne lave skole med nogle bedre muligheder for udvikling og mindre
centralt styret”, siger hun og tilføjer, at hun endda var begyndt at
overveje at forlade skoleverdenen og prøve noget helt andet.
Nu er arbejdsglæden større end nogensinde før. For nu står
hun i spidsen for en personale- og elevgruppe, der sprudler af lysten til at
tage initiativ, og forældre og et lokalmiljø der bakker op om skolens tiltag og ideer.
”Min opgave er at vande de mange ideer, der kommer fra personalet, elever,
forældre og lokalsamfund. Og der er virkelig mange”, siger hun.
Elever har deres egne penge
Annonce:
Vigtigst
er dog, at eleverne har fået en langt større medbestemmelse, peger Mette Arnth
Vadsager på. Den mærker elever blandt andet ved at have fået at have fået et budget,
de helt selv kan råde over.
Alle klasser har en venskabsklasse, man arbejder sammen med mindst fire gange om året for at styrke fællesskabet på tværs af skolen. Sammen råder de to klasser over et
beløb om året på 6.000 kroner, de selv bestemmer over.
Udover
kortere skoledage har skolen på ønske fra eleverne også indført, at de kan møde
en lektion senere to gange om ugen.
”Til gengæld fortalte 8.- og 9.-klasserne, at de gerne
ville have lidt mere matematik og engelsk, så det har det fået”, fortæller Mette Arnth Vadsager.
Annonce:
Lærerne og pædagoger har også oprettet en ungdomsklub på skolens matrikel på ønske fra eleverne. Det er et blevet en kæmpe succes.
”Det var eleverne, der sagde, at der manglede et tilbud om aftenen. Og man må sige, at de havde ret. Der kommer elever fra skolen,
fra andre af kommunens skoler og endda også elever fra andre kommuner”, fortæller
Mette Arnth
Vadsager og tilføjer, at der før i tiden ofte blev begået hærværk på
skolens område efter skoletid.
"Det oplever vi næsten ikke mere", siger hun.
Og ligesom
eleverne har personalet også fået et beløb, de råder over. Hver afdeling har nu
50.000 kr., som lærere og pædagoger råder over. Og de har bl.a. valgt at bruge penge på et løft af to af skolens fællesarealer til eleverne.
Tog til København for at takke politikerne
Den store medbestemmelse har gjort det ekstra eftertragtet at sidde i
elevrådet, så der i dag er kampvalg for at blive klassens repræsentant.
Eleverne i elevrådet er så begejstrede for deres nye skolegang under
forsøget, at de i efteråret med et brev inviterede børne- og undervisningsministeren
på besøg.
Der kom aldrig svar fra ministeren. Men da skolerne fik besked om, at
forsøget ville blive forlænget med et ekstra år, kom de i stedet på ideen om at
tage turen til København for at for at takke politikerne på Christiansborg. Hele
skolen drog derfor afsted i otte busser og sluttede dagen af i Tivoli.
"Det blev en vanvittig
god dag, der viser hvor stærkt fællesskabet er, og hvad frihed virkelig kan”,
fortæller Mette Arnth Vadsager.
Lærerformand: Skoler har været tvunget til at spare
deres tolærertimer væk
Det er
lærernes lokale formand Hans Junker, der har taget initiativ til Folkeskolens besøg på Kildebjergskolen.
I
forbindelse med kredsens generalforsamling torsdag i næste uge går han på
pension efter seks år i spidsen for lærerne Holbæk.
Inden
han sender stafetten videre, ser han et behov for en sidste gang at få sat
fokus på det enorme potentiale, han ser i frihedsforsøget.
”Alle skoler
kom enormt godt fra land, da vi fik friheden, fordi der var et samlet kommunalt
fokus på, at alle skoler skulle være med. På Kildebjergskolen går det stadig
forrygende, fordi Mette som leder har formået at få alle til at bidrage til
udmøntning af friheden, og fordi skolen har en god økonomi. Men på en række andre
skoler har økonomiske udfordringer ført til, at bølgen af begejstring og
motivation nu er væk”, siger han.
Ligesom
i store dele af resten af Skoledanmark er skolerne i Holbæk alvorligt ramt af
økonomiske udfordringer.
Uden hjælp fra hverken byrådet eller forvaltningen eller bindingerne,
der for resten af landets skoler sikrer, at det ikke er muligt at spare ved at
gøre skoledagen kortere, har omkring halvdelen af skolerne været nødsaget til
at spare de tolærertimer væk, de ellers havde fået ved at gøre skoledagen
kortere, fortæller Hans Junker.
”Det har betydet, at en række skoler i år slet ikke har nogen
tolærertimer tilbage, fordi det har været det eneste sted, de har kunnet finde
pengene, når der skulle spares. Det har haft stor negativ betydning, fordi en
række af de tiltag, som elever og lærere satte stor pris på de to første år, nu
ikke længere kan realiseres. Det dræner naturligt på engagementet”, siger Hans
Junker.
Har fået et a- og b-hold af skoler
Den
lokale lærerformand oplever, at skolerne har været efterladt alene med at finde
løsninger på de store økonomiske udfordringer.
”Jeg vælger at tro, at vores lokale politikere ikke har været
over, hvor stor skade det ville få, at man ikke har gjort mere for at hjælpe
skolerne. Men nu har de og alle andre kunnet se, at vi nu har et a- og b-hold
af skoler, når det handler om at udnytte af friheden, som er bestemt af den
enkelte skoles økonomi”.
Konsekvensen er, at mange skoler har fået en hverdag, som den
så ud inden friheden, ”fordi det er den mulighed, der er, når tingene er
svære”, fortæller den afgående lærerformand.
Derfor er der ifølge Hans Junker nødvendigt, at de lokale
politikere og forvaltningen igen får fokus på, at alle skoler er forpligtet til
at byde ind i forhold til at udnytte friheden, "og at man så samtidig sikrer
dem en økonomi, som gør det muligt”.
”Friheden kan så meget. Det så vi tydeligt de første to år, og
det hang især sammen med, at man i Holbæk var klare på, at alle skulle med og
ingen skulle efterlades alene. Men dér er vi desværre havnet. Derfor er det
afgørende vigtigt, at fokus kommer tilbage på vilkårene for den fælles
skoleudvikling”, siger han.
Tager igen til Christiansborg
På Kildebjergskolen har eleverne selv
taget initiativ til at råbe noget opmærksomhed op – for netop at fortælle om de
gevinster, der er ved frihedsforsøget.
På torsdag går turen igen til
Christiansborg. Skolebestyrelsen har bedt om foretræde for Folketingets børne-
og undervisningsudvalg for netop at fortælle om erfaringer fra elev-,
forældre-, medarbejder- og et ledelsesperspektiv.
For
ligesom kredsmanden mener Mette Arnth Vadsager, at der er brug for at få understreget
gevinsterne ved den store frihed, inden politikerne bliver enige om en ny aftale
for alle skoler.
”Lige nu har vi frihed til at lave skole, der passer til vores børn. Man kunne være
bekymret over, at en ny skoleaftale vil
have indbygget nogle af de samme problemer, vi så med reformen, fordi man
synes, at det er så afgørende, at alle skoler er ens”, siger Mette Arnth
Vadsager og uddyber:
”Det mener jeg ikke er
tidssvarende - særligt fordi folkeskoler ikke er ens, og derfor de har ikke ens
behov eller brug for ens løsninger. Jeg mener ikke, at vi alle
nødvendigvis bør have de samme fag. Der er en enormt stor forskel på at drive
skole selv inden for den samme kommune. Det er fx ikke det samme, der er passer
bedst til en byskole inde i Holbæk, som det gør hos os i Mørkøv”, siger hun.
Leder: Fire år er altså ikke nok
Til torsdagens vil skolebestyrelsen slå et slag for, at forsøget forlænges.
”Vi er 2½ år inde i
forsøget og ser nu for alvor resultaterne af det, vi har sået. Men vi har brug for mere tid til at bevise det store potentiale ved at frisætte landets folkeskoler", siger Mette Arnth Vadsager.
Ifølge hende har frihedsforsøget indtil videre været et stort gode for alle kommunens skoler.
"Der foregår en masse gode ting på alle skoler. Men det er også vigtigt at være opmærksom på, at ting tager tid", siger hun (citat tilføjet).
For godt nok kan fire år måske lyde af længe, men det er
det bestemt ikke, fortæller Mette Arnth Vadsager.
”Vi kan ikke ændre
skolen radikalt på fire år, og man skal endda huske på, at vi startede direkte i
kølvandet på corona. Står det til mig, skal sådanne projekter have 10 år, før
man rigtigt kan lære noget”.
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (Vive)
udkommer sidst på året med en slutevaluering af frihedsforsøget.
Opdateret den 13.03 med tal for reduktionen i fraværet for elever og personale og et citat om, at udviklingen tager tid.