Debat
Netop nu og arbejdes der på en række forslag, der skal stramme ordenbekendtgørelsen – selvom forskningen tydeligt peger på, at sanktioner og straf er den helt forkerte vej at gå, skriver Gro Emmertsen Lund.
Foto: FluxFactory
Debat: Politikerne lytter ikke til forskningen, når de vil gøre det nemmere at straffe voldelige elever
Det er ikke straf, der kan mindske volden blandt elever på folkeskolerne. Det har forskningen vist i mere end 25 år. Vi kommer volden til livs via pædagogik, lyder det fra forsker
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Flere sager om vold og krænkelser har fået
politikerne på Christiansborg til at love, at det skal være nemmere at
sanktionere eller smide voldelige elever ud af folkeskolen.
Derfor sidder Børne- og
Undervisningsministeriet netop nu og arbejder på en række forslag, der skal
stramme ordensbekendtgørelsen – også selvom forskningen tydeligt peger på, at
sanktioner og straf er den helt forkerte vej at gå.
Fire undersøgelser imod
sanktioner
Vi
har i mere end 25 år vidst,
at sanktioner ikke virker. I 2000 fandt skoleforskerne
Skiba og Peterson ud af, at
brugen af sanktioner i skolen øgede elevers aggressive og voldelige
adfærd.
Et år senere fandt andre
skoleforskere ud af, at når
skolerne satte brugen af sanktioner på pause og i stedet arbejdede med positiv
respons og anerkendelse, så medførte det en række positive resultater: Færre
elever blev sendt på kontoret, der blev begået mindre hærværk mod skolen og færre
elever var aggressive, pjækkede, samtidig med at de tog færre stoffer og drak
mindre alkohol.
Et
andet interessant
studie kommer fra Norge, hvor man undersøgte interventioner mod
yngre børn med alvorlige adfærdsmæssige udfordringer. Her fandt forskerne, at
eleverne havde færre konflikter og klarede sig bedre i det sociale fællesskab,
når de professionelle etablerede støttende sociale relationer til dem.
Støttende
sociale relationer opstår, når børnene mødes med positive responser,
nysgerrighed og involvering i stedet for et fokus på dem som et ”problem”.
Ph.d. og tidligere skoleleder Marlene Bicondova bekræftede disse
fund i sin afhandling, men fandt også ud af, at straf og sanktioner i skolen
typisk retfærdiggøres ved at blive omtalt som den ”korrekte måde” at håndtere
uønsket adfærd. Derudover mener skolerne også, at det kan være med til at
afskrække andre elever i at gøre det samme.
Problemet er imidlertid, at (frygten for)
straf og sanktioner skaber et skoleklima og en kultur, som ikke understøtter
børn og unges læring, trivsel og udvikling.
Så hvad er det, der virker?
Mange undersøgelser fra lande så forskellige som New Zealand, Australien,
Storbritannien, USA, Ungarn, Norge, Tyskland og lande i Mellemamerika, Asien og
Afrika har vist, at restorativ
praksis i skoler kan
være med til at mindske vold, mobning, bortvisninger, fravær og frafald på
skoler.
Derudover får eleverne også et styrket
tilhørsforhold til skolen, bedre klassefællesskaber, bedre læringsresultater og
styrket deres relationelle færdigheder. Lærerne får også ofte et bedre
arbejdsmiljø. (Drewery & Winslade, 2005;
McGarrigle, 2005; Kecskemeti, 2004; 2011; Thorsborne & Blood, 2013,
Lillard, 2015; 2018).
Restorativ praksis er baseret på tanken om en fair proces og involverer
eleverne som en del af løsningen, fremfor at se dem som problemet. Der arbejdes
med relationel ansvarliggørelse af de elever, der har forvoldt skade eller
krænket andre, og der sættes alt ind for at skabe sikkerhed og tryghed for alle.
Det er ikke et quick fix, men til gengæld en mere bæredygtig praksis.
Nogle sager kan være så alvorlige og
frygtelige, at for eksempel en hjemsendelse er nødvendig for at skabe tryghed
og sikkerhed for andre børn. Men i en restorativ optik kan en hjemsendelse
aldrig stå alene. Der vil altid skulle arbejdes pædagogisk og genoprettende
både med den hjemsendte elev og med det fællesskab, som eleven påtænkes at
skulle tilbage til.
Kan man helt undgå hjemsendelse, kan
man så spørge? Det ser det faktisk ud til, hvis vi kigger ud over Danmarks grænser (Lund & Winslade: Restorativ Praksis i skolen - en introduktion). Skoler, som
fuldt ud har integreret restorativ praksis, benytter slet ikke hjemsendelser
længere. Her har man erstatte sanktioner med pædagogik.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk