Ingen særpris for projekter om drenge og piger i år

Lærerprofession.dk skulle have uddelt en særpris til bachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter, der sætter fokus på udfordringer med og handlemuligheder for at give alle elever - både drenge og piger - de bedste muligheder i skolen og uddannelsessystemet. Men sådan kommer det ikke til at gå.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kun tre projekter af dem, der er sendt ind til Lærerprofession.dk, beskæftiger sig med emnet. To af dem endda kun i et vist omfang.

"Det er´svært at sige, hvad forklaringen er. Måske er der ikke er blevet informeret godt nok om emnet og denne pris på professionshøjskolerne, eller det kan være temaet i sig selv. "Køn i skolen" kan være så stort og alment et emne, at de studerende enten ikke synes, de kan fokusere tilstrækkeligt og bruge det i en fagdidaktisk kontekst så det bliver relevant for deres projekter, eller de kan ikke få en fagspecifik vinkel koblet på," siger Helle Bjerresgaard, der er lektor på professionshøjskolen UC Syddanmark og med i den komite, der skulle finde modtagerne af særprisen.

Drenge og piger i skolen bliver tema for Lærerprofession.dk's særpris 2015 

Mange undersøgelser viser, at der er forskel på drenge og pigers måde at lære på. Derfor burde det have stor interesse at beskæftige sig med, hvordan undervisning kan tilrettelægges med det in mente.

"Hvis ikke den undervisning, der foregår på læreruddannelserne, udfordrer de studerendendes didaktiske overvejelser, for eksempel i forhold til drenges og pigers forskellige viden, perspektiver på undervisningens indhold, og hvordan de kan samarbejde og bruge hinandens færdigheder og kompetencer bedst, så vil de studerende aldrig medtage den vinkel som relevant, når de skal skrive en god opgave, uanset hvor meget forskning og evidens der anbefaler opmærksomhed på området," siger Helle Bjerresgaard.

I 2013 og 2014 blev særprisen givet for projekter, der diskuterede udfordringer og problemer med it-støttet undervisning og digitale læremidler.

Masser af gode bachelor- og diplomprojekter at vælge imellem

"De studerende kan være mere interesserede i it i undervisningen, fordi det er mere presserende. Der er jo nogle lovgivningsmæssige krav om, at it skal bruges didaktisk," siger lektoren.

Hvordan kan det være, at en problemstilling, som man kan registrere praktisk talt i alle skoleklasser landet rundt, ikke virker presserende?

"Der kan skabes rigtig meget god undervisning, hvis man er opmærksom på, hvad man som lærer gør for at tilgodese både drenge og piger, og hvis man tager højde for, at folkeskolen måske er mere pige- end drengerettet. Men hvis ikke området er i fokus både i tanke og konkret handling sker der ikke noget," siger Helle Bjerresgaard. "Jeg vil ikke stille mig til dommer over læreruddannelserne og sige, at den eneste forklaring på den manglende interesse er, at undervisere og vejlederne ikke i til strækkeligt omfang stimulerer de studerendes interesse for at udforske emnet. Det skal også ses i skolens klasseteams og faglige teams."

Er der en tendens i tiden til at nedprioritere køns betydning?

"Andre ting er mere opmærksomhedskrævende i folkeskolen, og det er ikke en megatrend i samfundet at udforske køn, men man kan ikke sige at forskellen på drenge og piger er glemt. Når der i folkeskoleloven lægges vægt på, at undervisningen skal munde ud i konkrete produkter for den enkelte elev, kan man sige, at det er en måde at tage højde for, at drenge har en anden tilgang til at lære end piger," siger lektoren.

I lighed med tidligere år, om end i mindre omfang, er langt hovedparten af de bachelor- og diplomprojekter, der er sendt ind til Lærerprofession.dk og som altså hører til årets bedste, skrevet af kvinder. Det gælder 40 af de 53 bachelorprojekter og 7 af de 9 diplomprojekter.

Spiller det også en rolle?

"Det kan ikke udelukkes, men to af de tre opgaver om emnet var skrevet af kvinder," siger lektoren.

Særprisen på 10.000 kr. forsvinder ikke ud i det blå. Prisen uddeles inden for samme emne i 2016, og Helle Bjerresgaard håber, at der til den tid dukker rigtigt mange projekter op:

"Køn er en grundlæggende præmis i undervisning, ikke absolut som en forskel, der skal dyrkes, men som en forskel, der skal tages højde for didaktisk, så der bør være masser af projekter at tage fat på."

Udover Helle Bjerresgaard bestod komiteen i år af lektor Frans Ørsted Andersen fra Aarhus Universitet, uddannelses- og kønssociolog Cecilie Nørgaard fra konsulentfirmaet Mangfold og projektleder og lærer Thorkild Thejsen.

Særprisen i 2015 og 2016 sponsoreres af forlagene Alinea, ConDidact, Dafolo og Gyldendal Uddannelse.

Priserne for årets bedste professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter uddeles den 13. november.