Danmark er ét af de OECD-lande med størst opsplitning mellem etnisk danske elever og elever med indvandrerbaggrund.
Foto: FatCamera/istock.com
OECD: Markant etnisk opdeling af elever i danske skoler
I Danmark er børn med indvandrerbaggrund mere koncentreret på bestemte skoler end i andre lande, påpeger ny rapport fra OECD. Det er et problem, og det vil regeringen gøre noget ved, lyder det fra undervisningsministeren.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Danmark er et af de lande inden for den internationale organisation, OECD, hvor danske elever og elever med indvandrerbaggrund er mest adskilt i deres skolegang.
I Danmark er børn med indvandrerbaggrund mere koncentrerede på bestemte skoler end i andre OECD-lande, fremgår det af rapporten.
Faktisk befinder Danmark sig på en "kedelig andenplads" blandt OECD's 36 medlemslande listet efter, hvor børn med indvandrerbaggrund går på andre skoler end etnisk danske elever, oplyser Børne- og Undervisningsministeriet i en pressemeddelelse.
Dermed henviser ministeriet til et nyt papir om dansk skole og uddannelse fra OECD, "Education Policy Outlook".
OECD konkluderer også, at der er behov for mere støtte til elever med indvandrerbaggrund i de danske skoler. For OECD sætter nemlig også fingeren på en anden velkendt problematik i danske folkeskoler. Organisationen har målt en faglig kløft mellem etnisk danske elever og elever med indvandrerbaggrund. I Danmark er det især i et fag som læsning, at elever med indvandrerbaggrund klarer sig dårligere sammenlignet med andre lande, fremgår det.
Bekymring: Tosprogede elever sakker bagud i København
Derudover taler en større andel af eleverne ikke skolens undervisningssprog i hjemmet. Og de udfordringer, det giver for elevernes tilegnelse af sproget, bliver kun større, hvis skolekammeraterne heller ikke taler dansk sammen i frikvartererne.
Minister: Det er et problem
Problemstillingen er ikke ny for børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), der jævnligt har sat elevfordeling på dagsordenen.
"Det er et problem for hele samfundet, hvis vi ikke møder hinanden på kryds og tværs i skolen. Det går ikke, at børn med indvandrerbaggrund halter efter fagligt, og at vi ser så stor en etnisk opdeling i vores skoler og også på ungdomsuddannelserne. Det skader fællesskabet og sammenhængskraften og skaber grobund for parallelsamfund", siger ministeren i pressemeddelelsen.
Tidligere har hun flere gange slået fast, at "vi skal ikke have én slags skoler med Tommy og Annika-børn, en anden skole kun for Ahmed og Brian og så en tredje for Flora Anemone og Tjalfe".
Ministeren oplyser, at regeringen i løbet af de kommende måneder vil starte forhandlinger om elevfordelingen på de gymnasiale uddannelser.
OECD-rapporten viser desuden, at danske skoleelever generelt klarer sig godt fagligt, og at danske børn er glade for at gå i skole. Sammenlignet med andre lande går kun få danske elever et år skoleår om. Analysen viser også at lærerne arbejder godt i forhold til elevernes læring, ligesom der er gode danske traditioner for samarbejde mellem de mange aktører på uddannelsesområdet og i forhold til skole-hjem-samarbejdet.
Indvandrerelever oplever mindre støtte og entusiasme fra deres lærere