Jeg har i foråret deltaget i et
kursus i flersprogethed i uddannelsessystemet på universitetet i den
tro, at det handlede om at arbejde med læring i et klasserum med flere sprog. Problematikken
er meget aktuel, og der forskes en del i det, men jeg vil gerne advare imod at
deltage i dette områdes forskningsprojekter, og jeg ønsker med dette indlæg at beskrive
min oplevelse af den diskurs man anlægger overfor undervisere i grundskolen og
på ungdomsuddannelserne.
I kursets pensum fandtes der to
hovedtyper blandt undervisere: Den rigtige lærer og den forkerte lærer.
Kategoriseringen er min konstruktion, som skal illustrere, at der lige under
det akademiske sprogs overflade fandtes en mere stereotyp og fordomsfuld
opfattelse af de lærere, der havde deltaget i de gennemførte
forskningsprojekter.
Den rigtige lærer var den markant mindste gruppe i
pensum. På stående fod husker jeg kun to-tre eksempler, hvoraf det første
eksempel på en rigtig lærer tilhørte en etnisk minoritetsgruppe og
beskrev sig som i krig med den danske majoritets undertrykkende pres.
Den anden rigtige lærer var etnisk dansk, men fordømte dog sine
kollegers behandling af etniske minoritetselever og gjorde derfor med sin modfortælling
oprør mod systemets racisme, undertrykkelse og marginalisering.
Den forkerte lærer var restgruppen. Dvs. næsten alle
undervisere der blev beskrevet i pensum. Her følger tre af mange flere eksempler:
Den ene forkerte lærer havde faktisk været en rigtig lærer, men det
ændrede sig, da en minoritetselev begyndte at gå med tørklæde: Derefter havde
han distanceret sig fra eleven. Årsagen til dette blev ikke forklaret nærmere i
pensum. Det antoges imidlertid, at det skyldes kritisable motiver, og læreren
var dermed nu blevet forkert. Vi studerende fik ingen forklaring eller
diskussion af lærerens forandrede adfærd. Det fortæller mig at enten var
forskningen fordomsfuld eller også var den mangelfuld. En anden lærer mente, at
en gruppe etniske minoritetsdrenges oprør mod hendes autoritet hang sammen med
deres faglige uformåen, og da hun ifølge pensumteksten ikke havde indset, at
det var hendes egen adfærd der var årsagen til problemerne, var hun en forkert
lærer. En tredje lærer prøvede at udfordre unge minoritetsetniske piger til
at opnå samme seksuelle frigørelse som danske pigers. Dette var imidlertid kulturel
imperialisme ifølge pensum, og den indstilling gjorde hende til en forkert
lærer.
De forkerte lærere blev i forskningslitteraturen i mit
pensum forbundet med begreber som marginalisering, nationalisme, racialisering,
hvidhed, minorisering, islamofobi og omsorgstvang. De blev derudover
forbundet med begreber som teaching as usual, der indebærer at lærere i
fantasiløshed eller dovenskab ikke fornyer deres normer om gode elever, men i
stedet udgrænser elever der ikke passer ind i skabelonen.
Uddannelsessystemet blev i mit valgfag
beskrevet som en politisk kampplads, hvor etniske minoritetsgruppers ringere
muligheder og levevilkår skabes., således forstået, at det er lærerne, skolerne
og gymnasierne, der har ansvaret for marginalisering og ringere levevilkår. Dette
skyldes ifølge pensum, at undervisere og institutioner tager ’cues’ fra politik
og medier. Vi indoptager som professionelle denne (dårlige) diskurs og danner
altså ikke selv vores opfattelser. Vores marginaliserende behandling af
minoritetsetniske børn og unge er således et produkt af vores uprofessionelle
og indoktrinerede adfærd. Når minoritetsetniske forældre og børn danner
modkulturer og modarbejder lærere og skole skal det ses som rimelige og
fornuftige oprør mod det kontroltab som vi påfører dem med vores
undertrykkelse. I flere forskningsartikler pegede man på at løsningen på
problemerne er at undervisere arbejder mere med at forandre egne normer og
antagelser.
Både i pensum og forelæsninger
citeres specifikke demokratisk valgte danske politikere for udsagn der i
forskningen tolkes som udtryk for nationalistisk begrundet marginalisering af
minoriserede borgere.
Til sammenligning med det fejlslagne
danske uddannelsessystem og dets forkerte lærere, mødte vi i pensum udenlandske
eksempler til efterfølgelse. Vi kan f.eks. lære af en international skole i New
York. Her arbejder man både med bevidstgørelse om uretfærdighedssystemer
og at skabe en transnational identitet. Et andet sted i pensum plæderes
for et post-etnisk perspektiv. Det enlige gode eksempel fra Danmark
handlede om en lærer, der med kritisk farvebevidst pædagogik, lader
elever kigge på billeder af forskellige slags mennesker mens de italesatte de
forskellige befolkningsgruppers privilegier.
Forskningen siger altså, at én gruppe politiske
opfattelser er socialt og psykologisk skadelig. Forskningen siger at det
er illegitimt at være tilhænger af at danske, sekulære normer og værdier bør
have primat i Danmark. Forskningen siger at denne illegitime politiske
opfattelse skaber minorisering, racialisering og marginalisering.
Som underviser i gymnasieskolen er
jeg forskrækket og forstemt over den fordomsfuldhed, der kom til udtryk i kurset.
Jeg har hele min karriere sat en ære i at være en god underviser for alle mine
elever, at stille faglige krav og lære dem at tænke nuanceret, kritisk og
selvstændigt. Som studerende i flersprogethed i uddannelsessystemet blev
jeg dog hurtigt opmærksom på, at jeg ville ende i kategorien af forkerte
lærere, hvis jeg ikke underkastede mig de udsyn og præmisser, der blev
opstillet, og at der ikke var meget plads til nuancer.
Afslutningsvis vil jeg gerne advare
undervisere imod at deltage i forskningsprojekter indenfor området
flersprogethed. Kig efter nøgleord som poststrukturalisme. I det ligger
nemlig den antagelse at klasserummet udelukkende er magtrelationer, at
underviseren repræsenterer magten og dermed deltager i magtens
marginalisering af etniske og andre mindretal.
En underviser på universitetet
fortalte den tankevækkende anekdote fra sit ph.d.-forsvar, at en videnskabelig opponent
og dele af publikum havde protesteret over, at hun ikke ”kaldte ud”, dvs.
kritiserede forskningsprojektets deltagende lærere for deres racisme og brød
deres anonymitet. Anekdoten viser med al tydelighed, at denne form for
forskning ikke ønsker at undersøge, men at ensrette og dømme. Man kan dermed
frygte at det i fremtiden kan få karrieremæssige konsekvenser, hvis man i god
tro frivilligt deltager i et forskningsprojekt, men ender med at komme i
kategorien af forkerte lærere.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Debat: Svar til Bjarke Pihlkjær Gades kritik af kurset ”Flersprogethed i uddannelsessystemet”