Debat
Svar: Stor respekt for lærernes professionalisme
Svar på Bjarke Pihlkjær Gades kritik af kurset ”Flersprogethed i uddannelsessystemet”
Vi har med stor undren læst Bjarke Pihlkjær Gade’s kritik af
vores kursus ”Flersprogethed i uddannelsessystemet”. Vi er altid glade for engagerede studerende,
og påskønner at Bjarke Pihlkjær Gade forholder sig til kursets pensum og
indhold, og rejser en kritisk drøftelse om et komplekst emne. Men som lektor i
udviklingspsykologi, der er tidligere folkeskolelærer, og som lektor i
pædagogisk psykologi, der begge har stor respekt for lærergerningen og for
folkeskolen, er det ærgerligt at se kursets pensum og undervisningen blive
misrepræsenteret på denne måde. Den interesserede læser kan se
kursusbeskrivelsen her.
Kurset har til formål at introducere de studerende for en
række forskellige psykologiske perspektiver på de muligheder og udfordringer,
som kendetegner det pædagogiske og didaktiske arbejde med flersprogede børn og
unge i dagtilbud, folkeskolen og ungdomsuddannelser. Cirka halvdelen af pensum
handler om forskning i sprogtilegnelse hos børn med flere sprog og om, hvorledes
man skaber hensigtsmæssige didaktiske rum for at styrke børns sprog- og læsetilegnelse.
Dette indebærer diskussioner om betydningen af modersmålsundervisning,
”translanguaging” og flersprogethedens betydning for udviklingen af øvrige
kognitive funktioner. Den anden halvdel af pensum adresserer
forældresamarbejde, identitetsdannelse, marginaliseringsprocesser, og
læringsteorier.
Bjarke Pihlkjær Gade hævder, at der i kursets pensum findes
”den rigtige lærer” og ”den forkerte lærer”, og redegør for en række eksempler
fra pensum. Det er dog vanskeligt at genkende Bjarke Pihlkjær Gades
redegørelse. Kurset trækker på en lang række relevante teorier indenfor den
pædagogiske psykologiske forskning i Danmark, og beskriver feltets sammensathed.
Ingen af artiklerne/bøgerne beskriver ”forkerte lærere”. I stedet beskriver de en
pædagogisk praksis der er kendetegnet ved modstridende krav, paradokser, og komplekse
mulighedsbetingelser, der skaber potentialer og udfordringer for det
pædagogiske arbejde, som tager hånd om den mangfoldighed der præger et flersproget
og multikulturelt klasseværelse.
I kurset er der også drøftet politik og love og den
praktiske udmøntning af dem. Vi har eksempelvis drøftet, hvilke muligheder og
udfordringer der knytter sig til den praksis, at flersprogede børn i Aarhus
bliver kørt i busser til andre skoler end deres distriktskole. Undervisningen
på kurset har ikke forholdt sig til, hvorvidt § 5 stk. 7 i folkeskoleloven,
der muliggør denne praksis, er rigtig eller forkert set i politisk øjemed, men
har opfordret de studerende til at reflektere over, hvad disse strukturer
betyder for børns læring og sociale liv, for lærers arbejdsvilkår, og forældres
muligheder for at leve op til deres ansvar. Ved at undersøge strukturer og love
kan vi afindividualisere problemstillinger, og det bliver muligt at få øje på,
at de udfordringer, der udspiller sig i hverdagen, netop ikke handler om
forkerte lærere, ej heller om forkerte forældre eller forkerte børn. Kursets
formål har været at arbejde med psykologiske, sociologiske og antropologiske
teorier for at øge de studerendes problemanalytiske kompetencer, så man ikke
falder i ”playing the blame game” eller dikotomiske fortolkninger som henholdsvis
”forkerte” og ”rigtige” lærere.
Bjarke Pihlkjær Gade slutter sit debatindlæg med en beskrivelse
af en anekdote fortalt af Noomi Matthiesen om sit forsvar for snart 9 år siden.
Anekdoten er groft fejlgengivet. Der var aldrig noget pres for at bryde
forskningsdeltagernes anonymitet, som Bjarke Pihlkjær Gade hævder. Anekdoten
berettede om en opponent, som skriftligt undrede sig over, hvorfor nogle udsagn
ikke blev fortolket som racistiske, hvilket gav anledning til en diskussion ved
forsvaret omkring, hvornår et udtryk kan betragtes som racistisk – ikke et nemt
diskussionsemne. Noomi fortalte anekdoten i forbindelse med en samtale på kurset,
der drejede sig om forsknings- og formidlingsetik. Anekdoten skulle illustrere,
hvor vanskeligt et felt det er at navigere i for alle, da mange vigtige diskussioner
kan være særdeles sårbare. Det er dog helt afgørende for vores pædagogiske
praksis (både i folkeskolen, i ungdomsuddannelserne og på universitetet), at vi
i fællesskab kan undersøge og tale om det komplekse, det bøvlede og det som
skaber både muligheder og dilemmaer i det mangfoldige klasseværelse.
De lærere/pædagoger som vi møder i vores forskning, og i den
forskning vi sætter på pensum, er dygtige og engagerede professionelle, som
brænder for deres fag. Vi er evigt taknemmelige for dem, der bidrager til
forskningen, og håber at andre læsere kan se de konstruktive og
mulighedsudvidende potentialer, der ligger i forskningsanalyser der handler om
de vanskelige mulighedsbetingelser, der konstituerer det mangfoldige læringsrum.
Og vi håber, at alle os, der kerer os om børn og unge, fortsat kan drøfte hverdagens
udfordringer på måder, der fastholder respekten, kompleksiteten og nuancerne, og
som peger mod betydningen af fællesskabet og dets strukturelle betingelser.
Hvis læseren ønsker at dykke ned
i litteraturen på pensum som vi har været forfatter på, kan vi anbefale at læse
følgende:
1. denne artikel
af Hanne B.S. Knudsen og hendes kollegaer
2. denne
anmeldelse på folkekolen.dk af Noomi Matthiesen og Maria Ovesens bog om
forældresamarbejde med etniske minoritetsfamilier
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.