Folkeskoleforlig
De 10 procent fagligt svageste elever skal fremover sikres hjælp til at knække læsekoden eller få styr på regnearterne. Men lovudkastet møder kritik, fordi den opgave ifølge lovudkastet vil kunne varetages af pædagoger i stedet for lærere.
MmeEmil/Getty
Plan om at lade pædagoger undervise de fagligt svageste møder på ny kritik
Både lærernes fagforening og fageksperter kritiserer, at der i udkastet til ændringer i folkeskoleloven lægges op til, at pædagoger kan undervise de fagligt svageste elever. På Christiansborg er heller ikke alle begejstrede, men flertallet er på plads.
Danmarks Lærerforening gjorde før sommerferien sin holdning
klar. Lærerforeningen kaldet det 'helt uacceptabelt', at der i udkastet til revision af
folkeskoleloven lægges op til, at de 10 procent svageste elever i dansk og matematik fremover kan
undervises af pædagoger eller andre, der end ikke behøver være ansat i
folkeskolen.
”Det er fuldstændig meningsløst. Vi har et klart krav i
loven, om at man skal have en læreruddannelse for at undervise i folkeskolen.
Så siger man med det her lovforslag, at for de elever, der har de største
faglige udfordringer, så er i orden at sætte en pædagog til at undervise dem i
det, de har svært ved”, lød
det i slutningen af juni fra Danmarks Lærerforenings formand, Gordon Ørskov
Madsen.
Også formand for Dansk SpecialMatematik Bent Lindhardt har i Folkeskolen leveret en skarp kritik af
lovudkastet.
Det samme gør nu formand for læsevejlederne i Landsforeningen af Læsepædagoger Thomas Ais Christensen, der kalder lovudkastets del om, at pædagoger kan varetage undervisningen i dansk af de svageste elever for ”uforståelig” og en ”rigtig, rigtig dårlig idé”.
”Man kan sagtens forestille sig en pædagog, som er veluddannet inden for skriftsprogsudvikling, men det er et kæmpestort område at bevæge sig ind på, der kræver et fagligt grundlag og en læreruddannelse. I virkeligheden er det de bedst kvalificerede lærere, som har kurser og en stor viden om feltet, der bør stå for læseundervisningen af de elever med størst vanskeligheder. Man kan ikke forvente, at pædagoger har den nødvendige faglighed til at gøre det”, siger han.
Blandet modtagelse på Christiansborg
Formuleringen i lovudkastet om, at pædagoger kan undervise
de fagligt mest udfordrede elever, er også blevet bemærket af flere partier på
Christiansborg uden for forligskredsen. Blandt andre af SF’s Jacob Mark, som
mener, at børn i udgangspunktet bør undervises af uddannede lærere. Han understreger
dog, at andre fagligheder også er af afgørende betydning for den danske
folkeskole.
”Pædagogfagligheden er også ekstremt vigtigt for vores børn
og unge, og jeg tror også, at mennesker, som kommer udefra, kan virke som et
friskt pust for eleverne. Måske især for dem, der er kørt lidt fast i den daglige
skoletrummerum. Men forskningen er altså meget klar, når det handler om at
løfte elever fagligt: Det gør uddannede lærere med tid til børnene bedst”,
siger han.
Ifølge Jacob Mark betyder uenigheden dog ikke, at SF har tænkt sig at stemme imod, når udkastet til efteråret fremlægges som reelt lovforslag:
”Vi stemmer for det samlede forslag, for hele pakken er en
forbedring af folkeskolen med mere frihed og et skridt væk fra
folkeskolereformen. Men delen om, at det ikke nødvendigvis er lærere, som skal
undervise de svageste elever, mener jeg ikke er den rigtige vej at gå”.
Danmarksdemokraternes undervisningsordfører, Karina Adsbøl,
mener, at skolernes frihed til at planlægge og prioritere – blandt andet to-voksenordninger
–”i udgangspunktet er positiv”, men det må ifølge hende ikke blive på
bekostning af de svageste elever.
”Eleverne skal selvfølgelig mødes af kompetente lærere i de
fag, de har udfordringer i, og det er bekymrende, såfremt de ikke gør det”, lyder det fra Karina Adsbøl.
Radikale:
Pædagogerne ikke det reelle problem
Ifølge De Radikales undervisningsordfører, Lotte Rod, er det ikke et problem, at der i lovudkastet er lagt op til, at pædagoger kan stå
for en del af undervisningen af de svageste elever. Hun påpeger dog, at ”det er oplagt, at
de svageste elever får hjælp til matematik af en matematiklærer”.
”Men timebanken er heldigvis meget større end det. Jeg har i
årevis arbejdet for at finde en måde, hvorpå vi kan gøre skoledagen kortere, uden
at pengene forsvinder ud af skolen, og det har vi nu. Problemet er derfor i mine øjne ikke, at timebanken både dækker lærere og pædagoger, men at regeringen
ikke vil prioritere de penge, der skal til for at få lærere nok i skolen”,
skriver hun i en sms.
Socialdemokratiets undervisningsordfører, Astrid Krag,
kalder ambitionen om, at undervisningen af de svageste elever kan varetages af
andre end uddannede lærere ”i tråd med ambitionen for hele den politiske aftale
om at sætte folkeskolen fri og skrue ned for den centrale styring”.
”I stedet kommer der mere lokal frihed og råderum til de
fagprofessionelle til at tilpasse indsatser til lokale behov”, skriver hun i en
sms til Folkeskolen.
Tilbage i juni var større frihed til skolerne også undervisningsminister
Mattias Tesfayes (S) argument for at lade skolelederne beslutte, om undervisningen af de svageste elever skal varetages af en lærer eller af en pædagog.
Det
er lidt mindre end et år siden, at regeringen lancerede planerne om at afsætte
500 millioner kroner til særlige forløb i dansk og matematik for de 10
procent fagligt svageste elever. I foråret blev de penge langt ind i den
såkaldte timebank. Med lovudkastet i foråret stod det klart, at det ikke
nødvendigvis behøver være lærere, som skal stå for løftet af eleverne.
Folkeskoleforligskredsen består af partierne Socialdemokratiet,
Venstre, Moderaterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale
Venstre og Dansk Folkeparti.