Pædagoger skal kunne undervise de svageste elever i dansk og
matematik. Det fremgår af det lovforslag, der skal udmønte den skoleaftale, et
flertal på Christiansborg blev enige om i foråret.
Og den udmelding både overrasker og bekymrer formand for
Dansk SpecialMatematik Bent Lindhardt.
Man går fra, at det rent lovgivningsmæssigt kræver en læreruddannelse for at undervise i folkeskolen, til at man ikke engang behøver være ansat i den.
- Formand i Dansk SpecialMatematik Bent Lindhardt
”Det at lære at regne i dag er meget forskelligt fra for 20
år siden. Der er meget mere fokus på regnestrategier og talforståelse, der ikke
er indlejret i en regneprocedure. Vi oplever, at der er fokus på
standardalgoritmer og udenadslære, når ikke-fagpersoner forestår undervisningen
i matematik”, siger han.
Af lovteksten fremgår, at skolelederen kan vælge at tilknytte en pædagog til at hjælpe, hvis det for
eksempel ud fra nationale test vurderes, at der er brug for et løft af en elevs læse-,
skrive og regnekompetencer.
Men matematikkompetencer handler om meget mere end at kunne
regne, påpeger Bent Lindhardt.
”Der indgår en forståelsesfaktor og en progression, hvor man
hele tiden bygger oven på eksisterende viden. Det skal man være fagligt
professionel for at kunne gennemskue. Vi frygter, at man her åbner en ladeport
for undervisning, der handler om at lære metoder i stedet for forståelse”,
siger han.
Kan få negative konsekvenser
Og det kan faktisk få negative konsekvenser for eleverne
senere i deres skoleforløb, mener Bent Lindhardt.
Han påpeger, at han ikke har kunne finde forskningsresultater
på området, men at tilbagemeldingen fra Dansk SpecialMatematiks medlemmer
typisk er, at de ofte oplever at skulle ”omlære” ting, som eleverne tidligere
har lært af ikke-fagpersoner.
”De mål og forventninger, der er i undervisningsfaget, er
ikke nødvendigvis de samme mål og forventninger, der har været i en indsats, der
er varetaget af en ikke-fagperson, hvis egen matematikundervisning måske lå
20-30 år tilbage”, siger han og tilføjer:
”Der kan opstå en konflikt mellem, hvad man får at vide i
almenundervisningen, og det man har lært af en hjælpelærer. Og den konflikt kan
på længere sigt påvirke elevens læring negativt”.
Kan man ikke i samarbejde mellem læreren og pædagogen
aftale, hvilken type matematikundervisning, der skal foregå?
”Jo, men der er et fagsprog til forskel. Hvis en lærer
siger, man skal arbejde med regnestrategier, vil ikke-fagpersonen ikke
nødvendigvis vide, hvad det er. Og så bliver læreren lige pludselig
voksenunderviser. Det vil kræve en øget samarbejdsfaktor og ekstra
kompetenceudvikling hos lærerne”, siger han.
Bent Lindhardt anerkender, at pædagoger for eksempel kan
være eksperter i at arbejde med relationer og trivsel, og at det kan være gavnligt
i arbejdet med de svage elever.
”De kan bidrage med nogle positive psykologiske effekter,
der for eksempel kan gøre eleverne mere motiverede. Men der er en risiko for,
at selve indholdet i undervisningen ikke er af den fornødne kvalitet”, siger
han.
Lovændring åbner for private aktører
I lovforslaget åbnes der for, at netop den type
undervisning, der lægges op til, de svage elever kan få i dansk og matematik af
pædagoger, i begrænset omfang også kan varetages af personer, der ikke er ansat
ved kommunens skolevæsen.
Den udvikling finder Bent Lindhardt særdeles bekymrende. Han
frygter, at man dermed åbner for, at undervisningen kan varetages af ansatte i
for eksempel lektiehjælpsfirmaer.
”Igen: Det er ikke fordi, de ikke kan være kvalificerede.
Men det er jo et enormt principbrud. Man går fra, at det rent
lovgivningsmæssigt kræver en læreruddannelse for at undervise i folkeskolen, til
at man ikke engang behøver være ansat i den”.
Til folkeskolen.dk har børne- og undervisningsminister
Mattias Tesfaye udtalt, at tiltaget skal ses som led i ambitionen om i højere
grad at sætte skolerne fri fra central styring.
”Så der i stedet kommer mere lokal frihed og råderum til, at
den lokale skoleleder kan tilrettelægge de undervisningsindsatser, der giver
bedst mening i forhold til den konkrete elevgruppe og det pædagogiske
personales kompetencer. Så det kommer til at være op til skolelederen, om
indsatsen skal gennemføres af en lærer eller en kvalificeret pædagog”, siger
han.
Bent Lindhardt bakker op om ambitionen om at give skolerne
mere lokal frihed, understreger han.
”Men jeg frygter, man nogle steder ikke vil kunne stå for fristelsen
for at få andre end lærere til at varetage undervisningen ud fra et økonomisk
hensyn snarere end pædagogisk. Jeg synes, der fra politisk hold burde være en
forventning til, at dem, der udfører hjælpen, har den faglige kvalitet, der
skal til. Det synes jeg ikke fremgår tydeligt nok”, siger han og tilføjer:
”En kvalificeret pædagog er god til relationsarbejde. Jeg
synes, man får det billede, at forventningen er, at det at lære eleverne at
læse og skrive og regne, det kan klares af hvem som helst, der selv kan det, hvis
bare de har tid nok sammen med eleverne. Det ved vi altså i dag ikke er
tilfældet. Der skal noget helt andet til”.