I skolen læser de to elever omtrent lige meget. Men statistisk er der større sandsynlighed for at eleven til højre vil kaste sig over læsningen, når hun har fri. Piger er nemlig bedre til at få lavet deres lektier, bekræfter ny undersøgelse af 5.-klassers læsevaner.
Foto: iStock/SDI Productions
Ny undersøgelse: Det er ikke skolens skyld, at drenge læser mindre end piger
Skolen er feminiseret og formår ikke at motivere drenge til at læse, lyder fordommen. Men faktisk ser det ud til, at skolen mindsker forskellen på den tid drenge og piger sider med næsen i bøgerne. I skolen læser de nemlig lige meget, viser data.
Det er almindeligt kendt, at drenge
læser mindre end piger i skolealderen, og det er en almindelig antagelse, at det
er en af årsagerne til, at de som gruppe betragtet klarer sig dårligere i
uddannelsessystemet. Det er også en udbredt forestilling, at skolen og lærerne er dårlige til at motivere drengene til at læse.
Men en ny
undersøgelse viser, at det nok ikke hænger sådan sammen, fortæller Emil Smith,
Postdoc på DPU og en af forskerne bag undersøgelsen ’Understanding Gender Inequality in Children’s Reading Behavior: New Insights from Digital Behavioral Data’.
Undersøgelsen er lavet på baggrund af 2.652 5-klasses elevers brug af
læseapp’en Bookbites gennem 218 dage, og det er, med forskerens egne ord, nogle ’ret vilde data’.
”Normalt undersøger
man læsevaner ved at spørge eleverne om, hvor meget de læser på for eksempel en
uge. Det er der en masse fejlkilder i, men de data, vi har adgang til i denne
undersøgelse, er ret unikke, og vi ser en masse potentiale i dem”, siger Emil
Smith til folkeskolen.dk.
Simpel analyse
Analysen, som
ligger til grund for undersøgelsen, er på en måde ret simpel, fortæller Emil
Smith.
”Det, vi har kigget
på, er, hvornår drengene læser, og hvornår pigerne læser. Det vigtigste vi kan
udlede er, at i de timer, hvor de er i skole, læser de næsten lige meget. Men
når de får fri, læser pigerne en hel del mere på hverdagseftermiddage og
-aftener. Det er der, forskellen opstår, for i weekender og ferier har vi ikke
observeret den store forskel”.
Det taler imod
forestillingen om en feminiseret skole, der ikke formår at motivere drengene
til at læse, mener Emil Smith.
Hans resultater antyder, at skolen er lige god til
at motivere begge køn til at læse, og den forskel, der er imellem drenges og
piges læselyst, skyldes forhold udenfor skolen.
”Uden skolen ville
drenge læse endnu mindre, og der ville være større kønsforskel”, siger han.
”Skolen får skudt mange ting i skoene i debatten om drenges manglende læselyst,
men vi kan ikke se i vores data, at den skulle være dårlig til at få drengene
til at læse. På den måde er undersøgelsen et vigtigt indspark”.
Piger er mere pligtopfyldende
Læsemønstrene, hvor
piger læser mere end drenge på hverdagseftermiddage og -aftener, peger på, at
det er lektielæsningen, som gør forskellen, siger Emil Smith.
Der er andre
studier, som peger på det samme: Piger er mere pligtopfyldende i forhold til
hjemmearbejdet.
”Det store spørgsmål er selvfølgelig så, hvorfor drenge
ikke er motiveret til at bruge deres tid på lektier”, fortsætter han.
”En teori
er, at der blandt nogle af drengene hersker en forestilling om, at det ikke er
kongruent med maskulin identitet at være meget optaget af skolen. Der findes
også en anden stereotyp forestilling blandt nogle drenge om, at de skal være
kloge uden at gøre en indsats – deres klogskab skal være en medfødt ting, de
ikke behøver at arbejde for”.
Den
forklaringsmodel er ikke noget, man kan udlede af forskernes data fra
læseapp’en, men det er mønstre, man har fundet i andre studier af skolebørn,
fortæller Emil Smith.
Drenge skal have mere struktur på tiden derhjemme
Undersøgelsen siger
heller ikke noget om, hvordan man kan få drengene til at læse mere, fortæller
Emil Smith.
”Men vores data
tyder på, at de har behov for hjælp til at strukturere deres tid, så der bliver
afsat tid til at læse. Det bliver der i skolen, og det virker. Måske skulle der
også afsættes til læsning i hjemmene”.