"Det ikke er elevernes færdigheder i retskrivning, som er blevet ringere. Det er prøven": To eksperter har gennemgået sidste års prøve
Da karaktergennemsnittene for de bundne prøver blev offentliggjort, vakte det undren, at gennemsnittet i både læsning og retskrivning var faldet med over en halv karakter fra 2019 til 2024. Hvad kan være forklaringen på det? Kan man finde årsagen i den anderledes undervisning i coronaperioden, eller kan der peges på andre årsager? Om Mumifar en stolt stubmark er det sidste spørgsmål, eleverne skal tage stilling til i retskrivningsprøven fra maj 2024. Her uddyber to tidligere medlemmer af Opgavekommissionen prøven.
LeifSkovby LarsenLærer på Skolen på Duevej, Frederiksberg, Medlem af Opgavekommissionen, dansk, læsning og retskrivning, 2009–2021
LisPøhlerredaktør og næstformand i Landsforeningen af Læsepædagoger. Formand for Opgavekommissionen, dansk, læsning og retskrivning, 2013 – 2021
I denne artikel sammenligner
vi indholdet i retskrivningsprøven fra maj 2019 med indholdet i retskrivningsprøven
fra maj 2024. Begge sæt har en diktatdel og en opgavedel, og i begge sæt er der
90 prøveord. I retskrivning er faldet i karaktergennemsnittet fra 2019-prøven
til 2024-prøven på 0,7 (fra 6,8 til 6,1), jf. figur 1, hvilket måske ikke syner
af meget, men når det tages i betragtning, at tallene fremkommer på baggrund af
mere end 60.000 elevbesvarelser, er det et meget stort udsving.
Annonce:
Prøverne bliver i tiden
inden prøvens afholdelse tryktestet i en såkaldt forcensur, hvor et antal
klasser, som er tilmeldt frivilligt, gennemfører en ankerprøve, der i de senere
år har været prøven fra 2017. Når disse klasser har gennemført årets prøve i
begyndelsen af maj, bliver resultaterne fra ankerprøven via statistiske metoder
sammenstillet med besvarelsen af majprøven, og herefter fastsættes en
karakternøgle.
Figur 2 viser, at 2024-prøverne
i både læsning og retskrivning har været meget vanskeligere for eleverne end
2019-prøven. I denne artikel koncentrerer vi os om prøven i retskrivning, men desværre
ville vi også kunne have skrevet en tilsvarende artikel om læseprøven.
Andelen af elever på de
forskellige karakterniveauer er tilnærmelsesvis sammenlignelige. I 2019 ville
eleverne dumpe i retskrivning, hvis de havde mere end 47 fejl, mens de i 2024
kunne have helt op til 61 fejl uden at dumpe. Det vil sige, at hvis ministeriet
i 2024 havde anvendt samme dumpegrænse som i 2019, ville endnu flere elever
være dumpet, og gennemsnittet havde været endnu lavere end 6,1.
Vi har fra tid til anden
oplevet enkelte klasser, som fagligt var svagere end resten af årgangen, men at
en given årgang målt på landsplan pludselig dykker så markant, lyder usandsynligt.
Vi tror, at det er prøven i 2024, som har været sværere. Og vi har derfor sat
os for at finde ud af, om der kan være hold i den påstand.
Annonce:
Nye tiltag i 2024-prøven
Det viser sig, at der rent
faktisk er sket væsentlige ændringer i 2024-prøvens udformning i forhold
til tidligere prøver. Ændringerne i prøven er desværre ikke kommunikeret ud i
ministeriets nyhedsbreve om prøverne, så kun hvis lærerne af sig selv havde
fundet på at anvende prøvesættet fra december 2023, kunne de have opdaget nogle
af forandringerne – men ikke alle. Vi kommer nærmere ind på de konkrete
ændringer senere.
Ved de såkaldte øveprøver i
januar 2024 anvendte ministeriet nemlig prøvesættet fra maj 2023, så heller
ikke her havde lærere og elever mulighed for at få øje på forandringerne i
2024-prøven. De klasser, som var tilmeldt forcensuren, har således ikke kendt
til ændringerne før på selve prøvedagen i maj 2024. Dette er på ingen måde fair
hverken over for de elever, som for første gang i deres liv skal til en rigtig prøve,
eller over for deres lærere.
Det første, der falder i
øjnene, når man kigger på figur 3, er, at der i 2024 er indført overskrifter til
hver delopgave i anden del, at tekstdiktaten er udeladt, og at Ret en tekst, der
normalt regnes som den allersværeste opgave, og som tidligere altid har ligget
som den sidste opgave, nu er opgave 2 i sættet. Desværre er det ikke den eneste forandring, for hvis man går et
spadestik dybere og kigger på de enkelte delopgaver, dukker endnu flere ændringer
op.
Annonce:
Dernæst bemærker vi, at nyt afsnit hverken
markeres med indryk på linjen eller ved dobbelt linjeafstand. Det er
uhensigtsmæssigt, men der er faktisk ingen regler i Retskrivningsordbogen om, hvordan man markerer nyt
afsnit. Vi har bare ikke kendskab til andre udgivelser, hvor nyt afsnit ikke tydeliggøres
af hensyn til læsbarheden.
Figur 3 Ret en tekst
FØRSTE DEL
Indtil december 2023 har den
første del af retskrivningsprøven bestået af to diktatdele: En tekstdiktat,
hvor eleverne skulle skrive alt, som blev dikteret, og en udfyldningsdiktat, hvor
eleverne kun skulle skrive dét eller de ord, der manglede i teksten, som
læreren læste op. Tilsammen har der i de
to diktater været ca. 50 prøveord.
Annonce:
I 2024-prøven er tekstdiktaten
imidlertid gledet helt ud. Til gengæld er indsættelsesdiktaten blevet længere,
således at der i første del stadig er ca. 50 prøveord i alt.
Fredag den 3. maj 2024 var
der en del forvirring og usikkerhed rundt om i gymnastiksale og prøverum. Tekstdiktaten
manglede. Var der fejl i lærerarket eller fejl i selve prøven? Alene denne
usikre start på prøven har givetvis påvirket en del elever.
Den første del af
retskrivningsprøven har hidtil bestået af to diktatdele: En tekstdiktat og en udfyldningsdiktat.
I december 2023 og maj 2024 er tekstdiktaten gledet helt ud. Hvorfor vides ikke.
Men ingen var adviseret på forhånd – det ved vi.
Ferie i Finland. Under
denne overskrift gemmer sig opgaven Ret en tekst, som normalt regnes for prøvens
sværeste. Hidtil har den altid ligget som sidste opgave i opgavesættet. I 2024
er eksempelopgaven udeladt, teksten er blevet lidt kortere, og så indeholder den
en del svært læselige finske egennavne; der er heldigvis ikke fejl i dem, men
det kan eleverne jo ikke vide.
Annonce:
Førhen var der mange elever,
som enten ikke nåede Ret en tekst, eller som bevidst sprang den over,
fordi den var så svær. Det er vores gæt, at en del elever i 2024 har brugt mere
tid, end de plejer, ved netop denne opgave i og med, at det er den første
opgave, de møder i 2. del, hvor de skal arbejde på egen hånd.
Eukonkanto er en
traditionsrig, finsk sportsgren, og i denne sammenhæng er det overskriften til
den opgavetype, som eleverne måske genkender fra tidligere prøver, hvor den
bare hed Ordklasser. Opgaven var sidst i brug i maj 2020. I
2024-versionen får opgaven underoverskriften Hvilken ordklasse?
Opgaven indledes med en
eksempelopgave, og herefter følger 6 opgaver, som alle tager udgangspunkt i
samme lange udsagn (se figur 4). Tidligere har der været en kort sætning til
hver opgave, hvor sætningerne (sammen med eksempelteksten) samlet set udgjorde
en kort fortælling i relation til prøvens overordnede tema. Valget med at bruge
samme lange udsagn i alle opgaver gør, at opgaven bliver meget teksttung.
I 2020 og tidligere skulle eleverne
for hvert udsagn vælge mellem de samme 7 ordklasser:
Figur 4
2020 og tidligere
2024
adjektiv/tillægsord
biord (adverbium)
adverbium/biord
forholdsord (præposition)
konjunktion/bindeord
tillægsord (adjektiv)
pronomen/stedord
udsagnsord (verbum)
præposition/forholdsord
substantiv/navneord
verbum/udsagnsord
Der er således blevet færre
valgmuligheder i hver opgave, men til gengæld er valgmulighederne forskellige
fra opgave til opgave.
Dertil kommer, at de ord,
som skal ordklassebestemmes, ikke præsenteres i den rækkefølge de indgår i
teksten, hvilket for os at se er helt ulogisk. Efter hvert af de 6 prøveord har
vi i figur 5 angivet, i hvilken rækkefølge de forekommer i opgavesættet.
Figur 5 Teksten til opgaven Hvilken ordklasse?
Denne (5) fascinerende sport, hvor en mand helt (2) bogstaveligt
bærer (6) sin kone gennem (1) et specielt konkurrencespor fyldt
med sære (3) forhindringer, har eksisteret (4) siden begyndelsen
af det 19. århundrede.
Finsk og svensk. Under denne overskrift ligger
kommaopgaven. Opgavetypen har været med i alle prøver i de seneste 25 år og
består af 5 udsagn, som eleverne skal analysere og sætte kommaer i. Hvis alle kommaer
i et udsagn er sat korrekt, giver det 1 point, uanset om der skal sættes 1, 2
eller 5 kommaer. Det kan også forekomme, at der i et udsagn slet ikke skal
sættes komma.
Opgaven er blevet særdeles
vanskelig i 2024, dels fordi der i forhold til tidligere skal sættes flere
kommaer i hvert udsagn, og dels fordi sætningerne er meget lange, hvilket i sig
selv gør det sværere at finde ud af, hvor kommaerne skal sættes. Vores påstand
er, at mange elever ikke har opnået maksimumpoint i denne opgave.
Samernes rendrift. Underoverskriften er Rigtig
ordklasse og form. Opgaven er ny. Indtil maj 2023 har opgaven heddet Rigtig
form, hvor eleverne skulle omskrive et ord i parentes til en form af ordet,
der passede i sammenhængen. Ordet i parentesen var altid skrevet i grundform.
Nu er der kommet en ekstra dimension til, idet nogle ord måske i stedet skal
omskrives til en anden ordklasse.
I 2024-sættet er opgavens
ordlyd: ”Omskriv til den rigtige form af de ord, der står i parentes, fx spise
til spiser. Eller omskriv til den rigtige ordklasse, fx spise til
spisning.” I opgaven indgår udsagnet, som er gengivet i figur 7.
Figur 7 Rigtig ordklasse og form.
Rendriftsamerne lever som
(nomade) __________________ , idet de følger renernes (vandre)
___________________ efter føde.
Første opgave i eksemplet
herover er en traditionel Rigtig form-opgave: nomade - > nomader. Men
hvad skal der stå på den sidste linje? Kigger man i rettearket, kan man se, at
der gives point for ét af tre mulige substantiveringer: vandring, vandren,
vandringer. Slår man op under udsagnsordet i parentes (vandre),
fremkommer disse navneord ikke – altså er det et ord, som eleverne selv skal
deducere sig frem til. I øvrigt findes ordet vandren slet ikke i
Retskrivningsordbogen.
I denne delopgave er der
således 3 valgmuligheder, i en anden opgave er der 4 valgmuligheder – se figur 8.
Figur 8 Det afsluttende udsagn i opgaven Samernes rendrift.
… I dag er driften truet på grund af (omfatte) _________ træfældninger i
forbindelse med blandt andet (udvide) ___________ af infrastrukturen og
turisme, hvilket gør renernes græsningsområder mere (utilgængelige)________________.
Udsagnsordet udvide kan
omskrives til navneordene udvidelse, udvidelsen, udvidelser, udvidelserne.
Spørgsmålet er, hvad der egentlig testes her, når der er så mange svarmuligheder.
Finskbrød. Under denne overskrift
gemmer sig opgavetypen Ét eller flere ord? Opgaveteksten indledes med
endnu en overskrift: Bettinas bage univers, som også fungerer som
eksempelopgave. I øveprøven fra 2023 indgår opgaven Ét eller flere ord – små
og store bogstaver. I 2024 er opgaven så tilbage til grundformen, som
eleverne er fortrolige med fra tidligere prøver.
Tove Jansson. Opgavesættet sluttes af med
urpremiere på opgavetypen Hvilket ord passer ind? Der er heldigvis et
eksempel, så man kan se, hvad opgaven går ud på. Eller kan man? Se eksemplet i
figur 9.
Der skal vælges mellem fire distraktorer,
som alle er fremmedord – tre tillægsord og et navneord, og har man bare en
lille smule fornemmelse for sprog, så kan man høre, at det hverken giver mening
at sige: ”Tove Jansson er prekært kendt som …”, ”Tove Jansson er profetisk
kendt som …” eller ”Tove Jansson er præmis kendt som …” Det bliver
ganske enkelt meningsløse sætninger.
I opgave 1 skal eleverne
indsætte ét af ordene satiriske, semantiske, strategiske eller syntetiske
i sætningen: ”Tove Jansson debuterede allerede som
15-årig som tegner i det ________ blad Gram med politisk indhold”, og i opgave
2, 3 og 4 ses samme besynderlige og ulogiske valg af distraktorer.
Distraktorerne
i hver af de 3 opgaver består af 4 fremmedord med samme startbogstav og samme
endelse:
illustreret/insinueret/instrueret/intoneret,
cementeres/censureres /centrifugeres/cirkuleres
og Reaktionen/Recessionen/Relationen/Revisionen.
I
modsætning til eksempelopgaven tilhører alle fire ord samme ordklasse, men der
er kun ét af ordene, som giver mening i sammenhængen. Vi har ikke været i stand
til at konstruere et udsagn, hvor alle 4 foreslåede distraktorer kan indgå,
hvilket må være en forudsætning for at undgå at lave en vrøvleopgave. Opgaven
får således mere karakter af en prøve i afkodningsfærdigheder end en prøve i
sproglige færdigheder.
Den 5. og sidste opgave skiller
sig til gengæld ud fra det mønster: Ordene har samme endelse men forskellige
begyndelsesbogstaver. Ét af ordene er ikke et fremmedord. Hvorfor det valg er
truffet, skal vi lade være usagt. Opgaven lyder: ”I Mumifars erindringsbog
ser Mumifar tilbage på sin ungdom. Den er et komisk, men kærligt portræt af en
stolt kvark/matriark/patriark/stubmark, der fremstiller sig selv som en
rigtig helt.”
Skal vi le eller græde? I denne artikel har vi ikke
forholdt os til, om der overhovedet skal være en prøve i retskrivning. Vi har
udelukkende fokuseret på prøven fra maj 2024 og dens mangler.
Eleverne har haft vanskelige
vilkår ved denne prøve! Dels manglede tekstdiktaten og skabte forvirring og
tvivl hos både elever og lærere, dels blev nye opgaveformer introduceret, og
endelig var indholdet i flere af opgaverne meget svære og tidsrøvende.
Vi tillader os at
konkludere, at det ikke er elevernes færdigheder i retskrivning, som er blevet
ringere. Det er prøven! Og det er rigtig trist, at den bruges som øveprøve i
januar 2025.