Camilla Johansen til venstre og PLC-konsulent Gitte Barsballe til højre.

Her låner eleverne markant flere bøger - få forklaringen

Jyske børn låner flere bøger på folkeskolebibliotekerne end sjællandske børn. Men hvad gør bøgerne mere populære i Jylland end andre steder? 

Offentliggjort Sidst opdateret

Der er betydeligt større sandsynlighed for, at en jysk elev tager en bog med hjem i rygsækken, end at en sjællandsk elev ville gøre det samme. 

Folkeskolebibliotekerne udlånte samlet set 12,1 millioner fysiske bøger i 2023, viser tal fra Danmarks Statistik. Det svarer til, at der på et år blev udlånt 24 fysiske bøger per elev.

Men der er stor forskel på Øst- og Vestdanmark, afslører lånetallene. For eleverne på skoler vest for Storebælt låner i gennemsnit flere bøger end elever i den østlige del af landet. 

Eleverne i Kolding og Ringkøbing-Skjern Kommune var i 2023 de mest ivrige lånere. Dér blev der i gennemsnit udlånt 44 bøger pr. elev. 

Et eksempel på nye indkøb

Og det er slet ikke tilfældigt, lyder det fra lederen af Kolding Kommunes Pædagogiske Center, Camilla Johansen. 

“Hos os prioriterer vi kompetenceudvikling af lærere og vejledere, så eleverne altid møder engagerede voksne. Voksne, som kan hjælpe med at finde lige præcis den forfatter og genre, den enkelte elev efterspørger. Og som har fuldstændig styr på at holde bibliotekets indhold og udstilling up to date”, siger hun.

Det skal se lækkert ud 

Der er flere faktorer, der gør, at eleverne i Kolding Kommune låner markant flere bøger end andre steder, mener Camilla Johansen.

For det første har alle kommunens skoler et budget til at købe nye bøger for, fortæller hun.

“Eleverne i dag er ikke interesserede i støvede bøger, der har kedelige forsider og ligner noget fra gamle dage. Indkøb af nye bøger, som eleverne faktisk gider at læse, det er helt vildt vigtigt”, siger Camilla Johansen. 

For det andet har de i Kolding Kommune en fællessamling af bøger med mere, som kan bookes og leveres på skolerne.

“Det gør, at der er en solid bund og friske forsyninger”, lyder det fra centerlederen, der fortæller, at fællessamlingen på det seneste har indkøbt mange engelsk-sprogede bøger, fordi det er meget populært hos eleverne.

PLC-medarbejdere er "up to date" på fortælleformer og nye forfattere

For det tredje, siger Camilla Johansen, er der workshops og fællesmøder med videndeling og kompetenceløft i kommunen, som bliver prioriteret af ledelser og medarbejdere. 

“Hvis der ikke er nogle rollemodeller for eleverne, engagerede voksne, som ved noget om det, de skal ‘sælge’, så bliver bøgerne noget, man går forbi. Hos os bruger vi tid på at kompetenceudvikle plc-medarbejderne. Derfor møder eleverne voksne, der har ild i øjnene og er super engagerede, og er up to date på fortælleformer, de gode historier og de nye forfattere”.

Videndeling på tværs 

I kommunen er der også faste møder for plc-medarbejdere hver anden måned, hvor videndeling er på dagsordenen. Her kan man dele materialer, udfordringer og succeser, så alle kan lære noget af det. 

“For eksempel var der en skole, der havde succes med at lade eleverne lave bibliotekets udstilling, Den idé kunne de andre skoler jo snuppe”, siger Camilla Johansen.

Skolebiblioteket på Vonsild Skole i Kolding

Noget af det, der også giver energi i Kolding Kommune, er de projekter, kommunen er med i, siger centerlederen. 

“Skolerne deltager i projekter på tværs, og på den måde kan vi udvikle sammen. Vi sidder for eksempel seks skoler sammen og udvikler bestemte læseaktiviteter, og vi samarbejder med folkebiblioteket om særlige oplevelser “.

“På mange skoler er man solist, når man er den, der har rollen på skolebiblioteket, og derfor er det en kæmpe styrke at være en del af et fællesskab. Projekterne er med til at understøtte det, og det løfter bare energien”.

Camilla Johansen understreger, at alt ikke er perfekt, og selvfølgelig kunne de i kommunen snildt bruge flere ressourcer på kompetenceudvikling og bogindkøb. Og den fine ‘rekord’ med 44 udlånte bøger om året gennemsnitligt skal ikke blive en sovepude.

“Ligesom alle andre steder er vi ramt af store udfordringer med manglende læselyst, især i udskolingen. Undersøgelse efter undersøgelse fortæller, at børn og unge læser mindre og dårligere, og det er et stort ansvar, men vi prøver virkelig at være med til at vende den udvikling”.