"Ligefrem originalt", lød skudsmålet blandt andet om Benedikte Rathmanns bacheloropgave. Hun fik sin pris af uddannelsesminister Morten Østergaard

De bedste læreropgaver er kåret

Faglig læsning i matematik og effektmåling af lærernes undervisning i håndarbejde er emnerne i de to projekter, som netop er blevet kåret som de bedste ved et arrangement for Folkeskolens og professionshøjskolernes nye vidensbank Lærerprofession.dk.

Offentliggjort

præmierne

Førstepræmien er 10.000 kroner plus et gavekort på 6000 kronerfra forlaget Gyldendal, et weekendophold for to på et Sinaturhotelog en kande fra Kähler Design.

Andenpræmien er 5.000 kroner, et gavekort på 3000 kroner fraHans Reitzlers Forlag og en Kähler-kande.

Tredjepræmien er 5000 kroner, et gavekort på 1000 kroner fraGyldendal og en Kähler-kande.

"Direkte handleanvisende for matematikvejledere, -konsulenter og læremiddelproducenter", lød rosen til Mette Christensen, som fik sin pris af Christine Antorini
Du skal have et kys, Thorkild!

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg er rigtig glad og meget overrasket - især fordi jeg har skrevet bachelor i det relativt lille fag håndarbejde. Og nu kan jeg dele præmien på en weekendtur med min mand - det er skønt", siger Benedikte Rathmann Hansen, da minister for forskning, innovation og videregående uddannelser Morten Østergaard netop har overrakt prisen.

Benedikte Ratmann Hansen fik førsteprisen for opgaven "Effektberegning som evalueringsmetode i håndarbejde". Og bedømmelsesudvalget, der består af skolefolk og forskere var virkelig imponeret. "Hvordan kan læreren vurdere elevernes udbytte af undervisningen, spørger Benedikte Rathmann Hansen i sit projekt, hvor hun demonstrerer flot kendskab til international forskningslitteratur. Projektet har en fin kombination af generelle, teoretiske og metodiske overvejelser og detaljerede analyser af enkelte elevers udbytte af et undervisningsforløb i et praktisk-musisk fag. Et fagligt meget avanceret arbejde med metoder, man normalt ikke forventer på dette niveau. Projektet er veldisponeret og velformuleret. Det er ikke bare selvstændigt, men ligefrem originalt", lød begrundelsen.

Ny vidensbank til lærere

Eksaminatorer og censorer har udvalgt 60 eksemplariske bachelorprojekter og otte pædagogiske diplomafhandlinger fra skoleområdet, de i deres hverv er stødt på og sendt dem ind til lærerprofession.dk. På sitet kan nye lærerstuderende, undervisere på læreruddannelserne og lærerne i folkeskolen hente inspiration.

"Tanken er at få de gode projekter op fra skuffer og ud af harddiske, så de kan inspirere studerende og undervisere, stimulere videndelingen og skabe debat om lærerprofessionen og skolens udvikling", sagde tidligere chefredaktør på Folkeskolen Thorkild Thejsen, der har taget initiativ til Lærerprofession.dk. "Det er lærerprofessionens ansvar at insistere på det bedste fra alle og for alle. Det er lærerprofessionens ansvar at være selvkritisk, så vi kan se, hvad der virker, hvad der skal afvikles og hvad der skal holdes fast", sagde han, da han bød velkommen til prisoverrækkelsen til de tre bedste pædagogiske diplomopgaver og de tre bedste bacheloropgaver.

Antorini gav kys som tak for initiativ Børne- og undervisningsminster Christine Antorini var inviteret for at overrække priserne til diplomuddannelserne. Hun er meget glad for det nye initiativ - og kvitterede ved at gå ned fra talerstolen og give Thorkild Thejsen et kys for på den måde at bruge viden på en helt ny måde.   "Det er vidensdeling, når man bruger initiativer, som er i gang, som vi alle sammen kan lære noget af", sagde Antorini. Førsteprisen gik til diplomprojektet "Faglig læsning i matematikfaget" af Mette Christensen fra UC Sjælland.

"I projektet argumenterer Mette Christensen overbevisende for, at det er vigtigt, at faglig læsning i faget matematik får selvstændig opmærksomhed og afgrænses fra faglig læsning i dansk. Projektet har en spændende vinkel på, hvordan internationale undersøgelser har bidraget til styrkelse af professionaliseringen. Resultaterne af afhandlingens fornemme kombination af teori og praksis og en eksemplarisk grundig analyse af to matematiksystemer er direkte handleanvisende for matematikvejledere, -konsulenter og læremiddelproducenter", lød begrundelsen for, at netop Mette Christensens projekt blev kåret som dette års bedste pædagogiske diplomprojekt.

   Næste år vil censorer og eksaminatorer igen kunne indstille de bedste projekter til Lærerprofession.dk - dermed vil vidensbanken vokse. 

Læs mere

Lærerprofession.dk

 

»Lærere, som søger mod viden, der udfordrer og støtter ihverdagen«