I 3. klasse havde eleverne om vild mad i naturen. Her skulle de smage på naturen. Billedet er et klip fra en af de videoer, der findes fra temaugen om smag på Kongeskærskolen.

Smag kan bruges i alle skolens fag

Smag kan bruges i læring i alle fag. Det er en af konklusionerne på en konference i dag, som Smag for livet afholder i København. Gennem fire år har forsknings- og formidlingscentret udviklet, hvordan man kan lære gennem smag.

Offentliggjort

Smag for livet

Smag for Livet er et tværfagligt forsknings- ogformidlingscenter, der fokuserer på smag i leg og læring såvel somi videnskabeligt perspektiv.

Centret er støttet af Nordea-fonden og har partnerefra uddannelsesinstitutioner og innovationskøkkener i detmeste af Danmark.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var ikke en let opgave, da forskere i en uge skulle samarbejde med lærere og elever om at afprøve smag som omdrejningspunkt for alle fag på alle årgange på Kongeskærskolen i Allinge på Bornholm.

Det fortæller Liselotte Hedegaard, adjunkt ved Center for Anvendt Skoleforskning på University College Lillebælt og partner i forsknings - og formidlingscentret Smag for Livet på en konference om Smag og læring i dag. Hun fortæller, at det var et stort skridt, da partnerne omkring Smag for livet i en temauge på skolen i 2016 afprøvede, om man kunne få smag med ind i undervisningen i alle fag og på alle årgange.

Smagens dag opruster med gratis lærerkurser

"Vi brugte mange af de samme øvelser på alle klasser, men vi koblede forskellige teorier på", fortæller Liselotte Hedegaard, som er med på konferencen for at give et overblik over, hvilke indsatser og materialer, der er kommet ud af de fire år, som Smag for livet indtil nu har eksisteret.

På Kongeskærskolen var smag emnet for temaugen, og målet var at prøve af, hvordan smag kunne bruges til læring og gå op i en højere enhed med de færdigheds- og vidensmål, som er for de forskellige fag.

 

Pir sanserne og lær

I historie, dansk og madkundskab blev emnet smagen af sennep. På Bornholm er der en del kanonkugler fra svenskekrigene, og der er også produktion af sennep. Så eleverne blev sat til at male sennepskorn i et lerfad med en tung kanonkugle, og så selv tilsmage dem med krydderurter fra naturen. I dansk skulle de markedsføre deres sennep.

"På digitale platforme skulle de præsentere, hvorfor man skulle vælge lige præcis deres sennep", siger Liselotte Hedegaard.

Hvordan smager et æble? 

Eleverne lærer både noget om smag og igennem smag, slår adjunkten fast.

"Læren om smag er det, vi gør, når vi arbejder med grundsmage, hvor eksempelvis alle fem sanser bidrager til den samlede oplevelse. Vi kan også arbejde med smag ved at at lære gennem smag. Når vi gør det, så betyder det, at vi bruger smagen som et middel til, at eleverne skal lære noget andet. Det gør vi eksempelvis, når vi bruger smagen som redskab til at eleverne skal lære noget i natur/teknik eller i historie".

Når eleverne lærer gennem smag, så bliver sanseindtryk skabt til at lave at forstyrre eleverne.

"Det er overraskende, pirrende, vækker afsky. Det er et eller andet som gør, at man fanger elevernes opmærksomhed. Og den opmærksomhed kan man så bruge til at få eleverne gennem den proces, som man gerne vil".

På samme måde blev smagen af mælk brugt i fagene natur/teknologi og madkundskab. Her lærte eleverne om bornholmsk produktion af mælkeprodukter, de skulle fremstille ost og smage til. Og duft og smag i sproget blev eksempelvis brugt i 5. klasse.

I temaugen bød madkundskab og natur/teknologi i 6. klasse bød bl.a. på osteproduktion og undersøgelser af, hvad mælk egentlig består af - her en video fra Smag for livet. Fotograf: Torben Hjorth

"Som forskere var vi langt ude af vores komfortzone, og når man kommer ud af sin komfortzone, så trækker vi på hinandens fagligheder og på den måde skabes der noget nyt", fortæller Liselotte Hedegaard, som mener, at det giver forskerne rigtig meget, når de samarbejde med lærere og elever.

"Det at arbejde sammen med lærere og elever betyder at man får en større flade, og så får man mulighed for at komme længere ud med budskaberne".

Konklusionen på temaugen på Kongeskærskolen var:

"Vi brugte smag i alle fag. Det kan lade sig gøre. De iagttagelser, vi gjorde undervejs var, at vi har fanget et eller andet. Og da vi bagefter inviterede eleverne med til Folkemødet for at videreformidle det, de havde opfanget, til andre børn og voksne, var vi slet ikke i tvivl om, at de havde lært noget".

Hjælpende app til lærerne

Og erfaringer fra 2016 er nogle af dem, som holdet bag Smag for livet har arbejdet videre på. Undervejs er der også arbejdet med Smageklasser på Fyn og i Brøndby, og der er skabt en række undervisningsmaterialer, som lærere gratis kan finde på Smag for livets hjemmeside og bruge til inspiration for undervisningen.

Ny gratis læringsapp om smag 

Den største opsamling af erfaringer, som er direkte møntet på lærerne finder man i app'en 'Fag med smag', som lærere gratis kan downloade. Fag med smag giver inspiration til undervisningsaktiviteter som udforsker smag og smagsoplevelser på tværs af skolens fag. Erfaringerne er hentet og afprøvet i skoler.

Og Liselotte Hedegaard mener, at der meget læring og motivation til læring at hente i smag.

"Smag kan pirre og inspirere og sætte børn og unge i gang med læring. Men udover det, har smag noget ganske særligt. Det er den måde, som smagen sætter gang i vores forestillingsevne, når det så kombineres med håndværk, og eleverne får evner til at arbejde med hånden, så får de nogle redskaber til noget, som ikke bare nytter i deres uddannelse, men også noget, som kan ændre på deres liv". 

Læs mere

Find undervisningsmaterialer til temauge om smag i alle fag

 

Find app'en 'Fag med smag' via denne artikel