Anbefalinger
Illustration: Sidsel Sørensen.
Madkundskab
Christian Bunk Svane er lærer på Klokkerholm Skole i Hjallerup, Brønderslev Kommune, og faglig rådgiver på det faglige netværk folkeskolen.dk/madkundskab.
Eksperimenter med sanser
Life Fonden, som ellers beskæftiger sig med
naturvidenskab, har valgt også at gå ind på madkundskabsområdet. Life har netop
udviklet et nyt forløb, som jeg kender til, fordi jeg er med i en faglig
følgegruppe. Forløbet hedder Knivskarpt, og det er virkelig spændende.
Det handler om sanserne og om bæredygtig tankegang. For
eksempel er der opgaver, hvor eleverne skal fortolke klassiske retter, lege med
sanserne og gøre maden lidt grønnere. Jeg glæder mig meget til at prøve det med
mine egne elever. Jeg har været inde over den del, der handler om pizza, og jeg
ved, at der også kommer til at være noget om tostadas og en bowl.
Life-folkene tager meget af deres naturvidenskabelige
tankegang med ind. Jeg er selv naturfagslærer, og jeg mener, at vi kan lære
meget i madkundskab af den måde, man i naturfag arbejder med at gøre eleverne
nysgerrige, eksperimenterende og undersøgende på.
Undersøg
madkulturer
Jeg vil gerne opfordre til, at vi arbejder med alverdens
madkulturer, og samtidig slå et slag for, at eleverne skal have medbestemmelse
og arbejde projektorienteret. Det kan man for eksempel gøre i det gratis forløb
om madkulturer, jeg har på min hjemmeside, og som også ligger på MinUddannelse.
Forløbet minder om den måde, eleverne går til prøve på, og
det varer fire undervisningsgange. Første gang har de teori om madkulturer og
madkulturhjulet, de vælger en kultur, finder opskrifter og planlægger arbejdet
til næste gang. Anden gang laver de mad. Tredje gang er planlægning igen med
flere teoretiske opgaver og undersøgelser af madkulturen. Og fjerde gang laver
de enten samme ret igen på en ny måde eller noget nyt fra samme madkultur.
Det har fungeret supergodt for mine elever og mig. De synes,
det er sjovt, og de kommer igennem en masse, som kommer dem til gode også til
prøven. Det er fedt, når de ikke vælger Italien. Jeg har haft elever, der
undersøgte madkulturen i Japan, Korea, USA og Mexico.
Find forløbet på domesticscience.dk – søg på madkultur
Anmod om
indkøbstime og købekort
En konkret anbefaling til dig som madkundskabslærer er, at
du skal anmode din leder om et købekort og en indkøbstime til næste skoleår.
Jeg føler med de madkundskabslærere, som er bundet op på indkøbsaftaler, som er
beregnet til plejehjem og storkøkkener. Det er dyrt, du kan ikke selv vælge
råvarerne, og du skal købe alt ét sted.
Langt bedre er det, hvis man kan få et købekort og så selv
lette måsen og tage ned at handle ordentlige råvarer og benytte sig af de gode
tilbud. Jeg har haft kort til både Netto, Rema og Meny, og så tager jeg ned og
handler klokken syv inden min undervisning. Det sparer jeg meget på.
Selvfølgelig kræver det, at du gør mere selv, men hvis du
får det leveret, skal du alligevel bruge tid på at erstatte de halvrådne
agurker. Indkøb tager tid, så derfor skal man samtidig anmode om en indkøbstime
som en del af sin forberedelsestid. Man kan tale med sin skemalægger, så man
har den i starten af ugen, så man kan nå at handle inden den første
madkundskabstime.