”Læremidler er en effektiv vej til at komme igennem med sin
dagsorden, fordi man kan uddanne de kommende generationer til at være positivt
stemt over for ens dagsorden”, advarer Stig Toke Gissel, der er docent i
læremidler, teknologi og fagdidaktik ved UCL Erhvervsakademi og
Professionshøjskole.
Når de er gode, kan de skærpe læringen i klassen. Men når
de er usaglige, kan de give eleverne en forvrænget forståelse af virkeligheden,
mener han.
”Man
kan nemt finde kilder og læremidler, som benægter holocaust. Det er en
potentiel bombe under den oplysningsrolle, som skolen har over for eleverne. Vi
har et særligt ansvar for at sørge for, at enhver tekst, der bringes ind i
klasserummet, bliver underkastet en kritisk analyse”, siger Stig Toke Gissel.
Læremidlet skal være nuanceret
Ivan Pejl-Hansen, der er matematik- og naturfagslærer på
Bagsværd Kostskole og Gymnasium, kender problemstillingen fra begge sine fag.
Her er det afgørende at sikre sig, at materialet er nuanceret nok.
Som naturfagslærer skal man være meget opmærksom på, at undervisningen rent faktisk bliver naturfaglig og ikke samfundsfaglig.
Ivan Pejl-Hansen, matematik- og naturfagslærer på Bagsværd Kostskole og Gymnasium
”Eksternt
undervisningsmateriale bliver ofte meget farvet af, at afsenderen har en
agenda”, siger han.
Når
han udvælger læremidler fra fonde, foreninger og virksomheder, kigger han på,
om alle sider af det pågældende emne er afdækket, og om undervisningsmaterialet
er vidensbaseret og lødigt. Hvis det ikke er tilfældet, så vælger han
materialet fra.
En
sjælden gang imellem bruger han et læremiddel, der ikke er helt nuanceret,
fordi han selv supplerer med flere perspektiver i undervisningen. Men det er
vigtigt, at materialet ikke er ensporet, hvis eleverne skal sidde med det selv
bagefter, understreger han.
”Undervisningsmaterialet
skal også være tilgængeligt for eleverne, når de sidder alene, og hvis de for
eksempel læser op til afgangsprøve”, siger Ivan Pejl-Hansen.
Metoden skal passe til faget
Men selv hvis læremidlerne er spændende og nuancerede og
umiddelbart passer til ens fag, så er det stadig vigtigt at undersøge, om
metoderne, der bliver brugt, også går i spænd med faget, påpeger Ivan
Pejl-Hansen.
”Som
naturfagslærer skal man være meget opmærksom på, at undervisningen rent faktisk
bliver naturfaglig og ikke samfundsfaglig”, siger han.
For
nogle år siden arbejdede han med et undervisningsmateriale om sygdom fra
Lungeforeningen i biologi. Materialet var ved første øjekast godt, men metoden
passede ikke til faget.
”Der
var nogle meget stærke personskildringer af syge mennesker, men eleverne ville
ikke lære nok om lunge- og hjertekredsløbet til, at det blev biologifagligt.
Derfor kunne det risikere at blive personskildringerne, der fyldte i elevernes
bevidsthed bagefter”, siger Ivan Pejl-Hansen.
Han
valgte alligevel at bruge materialet som udgangspunkt for undervisningen, men
bidrog så sideløbende selv med det biologiske perspektiv.
Det er ”sandhedens stemme”
Docent Stig Toke Gissel understreger, at usaglige læremidler
kan give eleverne en opfattelse af, at der er nemme svar på komplicerede
problemer. Der er en tendens til, at eleverne forstår læremidler som en
fuldstændig videnskilde, som de ikke behøver at forholde sig kritiske over for.
”Når
læreren tager et læremiddel ind i klasserummet, så fremstår det ofte som
’sandhedens stemme’. Derfor kan det være svært for eleverne og måske også
lærerne at tale imod læremidlets konklusioner”, siger docenten.
Vi har et særligt ansvar for at sørge for, at enhver tekst, der bringes ind i klasserummet, bliver underkastet en kritisk analyse
Stig Toke Gissel, docent i læremidler, teknologi og fagdidaktik ved UCL
Man
bør altid foretage en kritisk analyse af alle de læremidler, man benytter i
undervisningen, uanset om det kommer fra en privat afsender, man har fået
materiale fra før, eller om det er fra etablerede kilder, mener Stig Toke
Gissel.
Det
gælder også materiale fra organisationer, som ofte bidrager med læremidler til
grundskolen, såsom Sex & Samfund og Børns Vilkår.
”Enhver
interessegruppe, som udgiver et læremiddel, ønsker at fremme sit eget
perspektiv på det emne, undervisningsmaterialet omhandler. For eksempel hvordan
vi omtaler og definerer køn. Det vil altid være politisk, det kan ikke undgås”,
siger han.