De tre studerende og deres praktiklærer Karen Grøn var på teams med eleverne samtidig. Det kræver en lidt anden organisering end i normal praktik.

I onlinepraktik kan man komme med eleverne hjem – og ud i kostalden

De førsteårsstuderende på læreruddannelsen Aalborg har ikke haft meget fysisk undervisning, og nu har deres første praktik også være online. Men det er faktisk gået overraskende godt at være i onlinepraktik, er studerende, praktiklærer og underviser enige om

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvem havde troet, at en praktik på læreruddannelsen skulle indeholde et besøg i stalden hos en ko, der netop har kælvet. Det var i hvert fald ikke en del af planlægningen, da 20-årige Amalie Julie Gade og hendes to medstuderende før jul tegnede skitserne til deres fem ugers praktik på Dronninglund Skole i Brønderslev Kommune. Men med det sidste pressemøde før jul stod det klart, at de ikke ville komme i fysisk praktik på skolen, og så skulle planerne revideres. Koen kom dog først ind meget senere.

Dansklærerstuderende: Vi lærer det vi skal, men hvor ville vi gerne tilbage

"Vi kunne jo godt se, at vi ikke kunne gennemføre det program, vi havde planlagt, men faktisk viste det sig, at vi ikke behøvede at lave det helt om. Vi holdt fast i emnerne og teksterne, og så blev opgaverne mere digitale. Det er jo sværere at guide hele tiden, så alt skulle være simplere og tydeligere", fortælle Amalie Gade.

De tre danskstuderende havde besluttet at arbejde med Kim Fupz' "Klovnen der bare ikke var særlig sjov. Og en billedanalyse kan faktisk godt lade sig gøre online, viste det sig for dem.

"Jeg skal være ærlig og sige, at da jeg sad søndag aften og skulle begynde mandag, der var jeg lidt bekymret og havde svært ved at finde roen. Vi havde kun mødt eleverne i introugen, så de kendte os slet ikke, og vi kendte ikke dem. Men jeg er virkelig blevet positivt overrasket. Det er 4. klasse, og de er langt dygtigere til computere, end jeg havde regnet med. Det gik faktisk overraskende godt", fortæller hun.

Styrket praktiksamarbejde hjælper

Karen Grøn er praktiklærer på Dronninglund Skole, og hun er en garvet kvinde på den post. Hun har løbende haft praktikanter i løbet af sine knap 40 år som lærer, og de seneste 10 år har hun haft praktikken som særligt fokusområde, har taget praktiklæreruddannelsen og er også censor på praktikfaget. Men det er første gang, hun har haft studerende i praktik online.

"Jeg prøvede det lige kort før jul, hvor vi havde en helt særlig mink-version, hvor én studerende fra en anden kommune ikke måtte komme ind på vores skole. Jeg var fysisk i klassen med børnene, mens hun underviste via skærm. Men Amalie og hendes medstuderende er de første jeg har haft fuldt online".

Hun nyder altid at have studerende i klassen, og her i onlineformen var det en ekstra gave at være fire voksne til at have øjne på børnene og gå med dem i grupperum.

"Jeg synes virkelig praktikfaget er blevet opkvalificeret de seneste år, og det hjælper meget i den her tid. Der er skabt en utrolig fin kobling mellem teori og praktisk, vi har et fint samarbejde også med UCN, som deltager i trepartssamtaler. Det er så fint, at den evidensbaserede undervisning kommer ud i folkeskolen med de studerende, som kommer og afprøver det, de lærer i praksis".

Nye lærere vil have mere praksis i uddannelsen - men forsker advarer

Hun så dog stadig meget gerne, at de studerende var endnu mere ude i praksis, inden de for alvor står over for skolens hverdag.

"Hvis det stod til mig, skulle de have et halvt års praktik til sidst og så mere større og guidance, når de kommer ud. Det er synd for både dem og eleverne, når de knækker".

Og nu kommer kalven

I praktikken skal de studerende folde tre kompetenceområder ud: Didaktik, relationsarbejde og klasseledelse. Didaktikken var ikke noget problem, men relationsarbejdet og klasseledelsen kræver en anden indsats, fortæller både praktiklærer og studerende.

"Det er noget sværere at styre, hvornår man er på og taler, når man ikke er sammen. Vi praktikanter sad jo hver vores sted. Det er helt klart nemmere at skabe ro, fordi man bare kan slukke for elevernes mikrofoner, men det er svært, at man ikke helt kan mærke, om de er med. Selv hvis de har kamera på. Og det er jo også svært at vide, om man overskrider deres grænser ved at bede dem have kamera på", siger Amalie Julie Gade.

De studerende talte også en del om, at de skulle være på alle fire hele tiden, fordi de alle er lige synlige, og det duer ikke, at de sidder og kigger ud af vinduet, mens de andre taler. "Man bliver utroligt træt af at sidde og se sig selv på skærmen hele dagen. Men det er nok sundt, at man bliver opmærksom på, hvordan man virker, hvis man ser lidt træt eller sur ud".

De talte med Karen Grøn om, hvordan de satte rammer for, hvordan eleverne rækker hånden op og så videre, men selv om man umiddelbart lettere kan styre dem online, så kan ungerne jo også her drille hinanden og lave ballade virtuelt, som man så skal kunne styre.

Mobbeforsker: Sådan kan man arbejde med fællesskaberne online 

Men relationsarbejdet var klart det sværeste at få trænet, er Amalie Gade og Karen Grøn enige om. For de studerende var det svært at komme til at lære eleverne at kende. De begyndte den første time med at fortælle om dem selv, men undervist kunne de se, at der skulle mere til.

"Vi tog en time, hvor vi havde fokus på at få skabt relationer. Børnene sad tit og viftede med noget, som de gerne vil vise frem, så vi aftalte, at vi tog en hel time, hvor de fik mulighed for at vise ting frem. Det virkede supergodt, og efter det sad de ikke længere og viftede, og vi havde fået et virkelig godt indblik i deres liv. Og på en helt anden måde end normalt", fortæller Amalie Gade.

For en af drengene var det, han allerhelst ville vise frem, den kalv, som en af gårdens køer netop havde kælvet med.

"Han er så glad for sine køer og kalve, så det var så fint, at han kunne bære os alle sammen med ud i stalden og vise dem frem, mens faren stod i baggrunden med greben i hånden. Det gav de studerende en helt unik mulighed for at se ind i elevernes hjem. Vi kan ikke lave det samme relationsarbejde, men så kan de få noget andet", siger Karen Grøn.

Mere praksistilknytning når de er tilbage

Lektor Bodil Christensen, som er Amalies danskunderviser på uddannelsen, peger også på relationsområdet som det sværeste.

"Det er helt sikkert lykkedes virkelig godt med onlinepraktikken, og de havde alle sammen gode ting at fortælle og reflektere over. De har fået en masse ud af det. Og så nænner man næsten ikke at fortælle dem om alt det, de er gået glip af. For normalt er det jo en stor del af oplevelsen, at ungerne elsker, at de kommer og gerne vil have dem med ud og spille fodbold i frikvartererne osv. Men det får de forhåbentlig næste gang".

Se, spørg, snak og vær skarp i skærmundervisningen. Praktik i online-skolen

Hun har også oplevet samarbejdet med de studerende og praktiklæreren som supergodt. Hun håber dog ligesom de studerende, at de næste gang kan komme ud i fysisk praktik.

"Og under alle omstændigheder har vi forpligtet os på, at vi må tilstræbe mere praksistilknytning især for den her årgang, når de kommer tilbage".

Amalie Gade nåede at have sin allersidste uge fysisk på skolen, fordi 4.- klasserne kom tilbage, og det var hun utroligt glad for.

"Jeg ved, mange af mine lærerstuderende gerne vil have noget erstatningspraktik, fordi de slet ikke har nået at være ude i klasserne. Men jeg føler faktisk, at jeg har fået det, jeg skulle, ud af de her uger. Det var virkelig fedt at prøve at være der fysisk med eleverne, for det er noget helt andet. Men jeg synes også jeg har lært meget af onlinepraktikken".