Special- og almenlærere er uenige om, hvor godt det går med at samarbejde om inklusion i almenskolen, viser analysen fra COK.
Foto: Istock
Special- og almenlærere uenige om graden af deres samarbejde
Lærere i almenskolen har brug for specialskolernes viden for at kunne inkludere elever med særlige behov. Det har eksperter påpeget. Samarbejdet mellem skoleformerne er da også blevet styrket, siger fire ud af ti i en ny undersøgelse. Men der er stor forskel i opfattelsen blandt henholdsvis special- og almenlærere.
Fakta om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført med et online spørgeskema i marts2016. Svarerne kommer fra 182 respondenter fra almenskolen,specialskoler og kommunale forvaltninger:
- Decentrale ledere på skoleområdet udgør den største gruppe (65procent).
- Godt halvdelen af respondenterne er ansat i specialskoler (53procent), mens knap en tredjedel er ansat i almenskolen (30procent).
- De resterende respondenter er ansat i den kommunale forvaltning(17 procent).
Udvalgte resultater
- En sammenligning af COK's undersøgelser fra 2014 og 2016 viseret fald fra 35 til 14 procent i antallet af respondenter, der imeget lav grad vurderer, at det er muligt at indfrifolkeskolereformens målsætning om inklusion. Respondenterne fraalmenskolen er mere positive end respondenterne fraspecialskolerne.
- I 2016 vurderer respondenterne, at specialskolerne er bedst tilat opnå et læringsudbytte og dokumentere elevernes fagligeudvikling og trivsel. Især respondenter fra almenskolen er positiveover for specialskolernes formåen inden for læringsudbytte ogdokumentation af udvikling og trivsel.
- I 2016 søger 52 procent af respondenterne i høj eller meget højgrad sparring og information om inklusion af elever med særligebehov. Mens respondenterne fra specialskolerne primært brugerhinanden i sparring og indhentning af information om inklusion afelever med særlige behov, benytter respondenterne fra almenskolenprimært sig af faglige netværk.
- En sammenligning af spørgeskemaundersøgelserne 2014 og 2016viser, at respondenterne fra specialskolerne i dag er mindrebekymrede for deres jobsituation. Fra 2014 til 2016 er antallet afrespondenter, der i høj eller meget høj grad er bekymrede for atmiste jobbet, faldet fra 38 til 23 procent.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Center for Kompetenceudvikling, COK, afholder i morgen konferencen "Bæredygtig inklusion - brobygning mellem almenskolen og specialskolerne" i Vejle. Som optakt har COK lavet en undersøgelse med svar fra 182 lærere, pædagoger, skoleledere og kommunale forvaltningsfolk.
43 procent af dem vurderer, at samarbejdet mellem almenskolen og specialskolerne er styrket i nogen eller høj grad, efter at folkeskolereformen trådte i kraft for to år siden. Samarbejdet er styrket mest inden for specialskolernes udgående funktion og mindst i forbindelse med oprettelsen af (fælles) læringsmiljøer.
Speciallærere mere positive om samarbejdet end almenlærere
I marts 2015 satte specialskolelederne på deres årlige seminar fokus på, hvad specialskolerne kan bidrage med i almenskolen. Her viste svarene, at der er stor forskel på, om de overhovedet kommer ud i folkeskolen.
Specialskoleledere: Vi kan bidrage med noget særligt
Ikke desto er respondenterne fra specialskolerne mere positive over for samarbejdet i COK's aktuelle undersøgelse end deres kolleger fra almenskolen.
Hver anden fra specialskolerne vurderer således, at samarbejdet er styrket i nogen eller høj grad, mens tre ud af fire fra almenskolen, at samarbejdet slet ikke eller kun i lav grad er styrket.
Lærerne er dårligst til at inkludere
Der er ellers god brug for at udveksle viden om de inkluderede elevers behov. Undersøgelsen viser, at personalet i folkeskolen kun i nogen grad er fagligt klædt på til at inkludere elever med særlige behov. Den kortlægger samtidig, at lærerne, er den faggruppe i folkeskolen, der er dårligst til opgaven.
Også her er der forskel på opfattelsen blandt almen- og speciallærere. Respondenterne fra almenskolen vurderer i højere grad, at de selv er bedre fagligt klædt på til at inkludere elever med særlige behov, end kollegerne fra specialskoler gør.
Lærerne er blevet dygtigere til at inkludere
Uanset hvem der har ret, så går det den rette vej. COK gennemførte en lignende undersøgelse i 2014, og deltagerne fra i år vurderer, at lærerne i folkeskolen er blevet fagligt bedre til at inkludere elever. I 2014 vurderede respondenterne, at fire ud af til lærere i meget lav grad var i stand til at inkludere. I 2016 er det faldet til kun en ud af ti lærere.
Ikke desto mindre viser undersøgelsen også, at specialskolerne både er bedst til at give elever med særlige behov det største læringsudbytte og til at dokumentere det faglige udbytte og elevernes trivsel. Over halvdelen af respondenterne vurderer, at elever med særlige behov får det største læringsudbytte i specialskolerne, mens 19 procent siger, at læringsudbyttet er størst i almenskolen.
Forvaltningen viser lidt mere hensyn
Sammenlignet med 2014 ser det ud til, at de kommunale forvaltninger tager større hensyn til elever med særlige behov.
I 2014 vurderede 54 procent, at forvaltningen i lav eller meget lav grad tog tilstrækkeligt hensyn til elever med særlige behov. I 2016 er den andel faldet til 43 procent af respondenterne.
Konferencen sætter spot på specialskolers udgående funktioner
På konferencen om brobygning mellem almenskolen og specialskolerne i morgen kan deltagerne høre lektor Lotte Hedegaard fra DPU fortælle om sin forskning om, hvordan specialskoler rundt om i landet udvikler udgående funktioner og samarbejder med lærere i almenundervisningen.
Specialskoler kan styrke inklusionen med deres særlige kompetencer
Hendes oplæg suppleres af praksiserfaringer. Først giver skoleleder og formand for specialskoleledernes faglige klub i Skolelederforeningen Gert Andersen fra Heldagsskolen på Bornholm et konkret bud på en organisering som sikrer kvalitet og bedst muligt udnyttelse af specialskolens kompetencer til almenskolen.
Børnene er de inkluderende eksperter
Dernæst præsenterer lærer Mette Osorio og pædagog Mikkel Berg fra specialtilbuddet Sporet i Hvidovre værktøjer, som kan understøtte inklusionen i folkeskolen, og pædagog Marianne Dixen og lærer Jeppe Dørup fra Nyborg Heldagsskole giver et indblik i deres sparring med personalet i almenskolen, aktionslæring i klasserne og konkrete pædagogiske metoder.
I Nyborg hjælper specialskolerne med at få inklusion til at lykkes
Derudover fortæller lærer Martin Stenmann fra Birkhovedskolen i Nyborg, hvad teamets udgående supportfunktion har betydet for hans praksis.
Hvordan kan man styrke inklusionen
Derudover fremlægger Skoleledernes formand, Claus Hjortdal, resultaterne fra regeringens ekspertgruppe, som i et halvt år har gennemført et eftersyn af inklusionen i den danske folkeskole, og i et fremtidsværksted skal deltagerne i konferencen i Vejle diskutere, hvordan man kan styrke og forbedre inklusionspraksis med den nuværende viden og erfaring.
Du kan læse undersøgelse fra COK om brobygning mellem almenskolen og specialskoler via linket til højre for artiklen.
Læs mere
Analysen "Brobygning mellem almenskolen ogspecialskoler"