Stine Larsen foretrækker klart at dække alle timerne i billedkunst- og håndværk-og-designværkstedet i løbet af en teaterproduktion frem for kollegerne fra de andre fag følger med eleverne ned for at bygge.Bo Tornvig
”De kan det her, fordi jeg har haft dem i billedkunst og håndværk og design”
Skovbrynet Skole sætter kæmpestore teaterproduktioner op igen og igen. Eleverne bygger og maler selv scenografien sammen med billedkunst- og håndværk og designlærer Stine Larsen. Det kan kun lade sig gøre, fordi hun får en portion timer i værkstedet, og fordi eleverne i forvejen har højt niveau, fortæller hun.
Mindst tre gange i hver elevs skoletid på Skovbrynet Skole står han eller hun badet i rampelyset og modtager publikums applaus.
Annonce:
Men før de når så langt,
ligger timers undervisning, træning og ikke mindst mange timer i værkstedet,
hvor eleverne selv bygger forestillingernes kulisser og rekvisitter.
Til den seneste forestilling, ”Den Sorte Tåge”, malede
eleverne et gigantisk bagtæppe, byggede en tre meter lang raket, sætstykker med
murbrokker efter rakettens eksplosion, og et væld af sorte laptops med udskårne
logoer og syede fronte.
Alt det foregår i Stine Larsens to værksteder til
billedkunst og håndværk og design, hvor hun med fast hånd guider eleverne
igennem de kreative processer.
”De kunne ikke have lavet alt det her, hvis jeg ikke i
forvejen havde haft dem i håndværk og design og billedkunst og givet dem
håndværket og materialekendskabet”, understreger Stine Larsen.
Annonce:
Og den pointe
viser sig tydeligt i elevernes hjemmevante omgang med værktøj og pensler.
De kommer, før timen starter, går med det samme i gang med at tage malerdragter på og går
ikke i stå, hvis hun forlader lokalet.
Jeg vil ikke stå med 20 indtørrede pensler i vasken
I teaterforløbene er eleverne altid inddelt i hold, som
roterer mellem teatersalen, hvor de øver, faglokaler, hvor de for eksempel lærer dansk
eller naturfag, og værksteder, hvor de bygger scenografi.
Annonce:
Ved tidligere
opsætninger har lærerne fulgt eleverne rundt, men det giver ikke mening at have
lærere i værkstederne, som ikke er uddannet til det, forklarer Stine Larsen. Så
nu er hun i værkstederne i næsten alle sine timer i de tre-fire uger, en produktion
varer, og så kommer eleverne til hende.
”Vi fungerer langt bedre, når vi gør det, vi hver især
brænder for, og er uddannet til. Musiklærerne er jo også lykkelige over, at de
får al tiden i teatersalen. Og for mig er det fantastisk at få så mange
sammenhængende timer her”, siger Stine Larsen.
Det er også mere effektivt i timer og resurser, for hvis
eleverne er i værkstederne alene eller uden en faglærer, risikerer hun, at de
bruger unødige mængder eller unødigt dyre materialer, eller at eleverne glemmer
20 indtørrede pensler i vasken.
”Det er ret simpelt. De koster 15 kroner stykket, så hvis de
ikke bliver renset ordentligt, er der færre penge til andre ting”, siger hun.
Når en teaterproduktion bliver sat i værk, kommer skolens tre
musiklærer til hende og fortæller, hvad de godt kunne tænke sig af
scenografien.
Hun har så en portion timer til at få det til at blive til
virkelighed og gøre det muligt for eleverne at arbejde med.
Til den seneste forestilling, "Den sorte Tåge", har de fx malet
et kæmpe bagtæppe med bygninger på.
Annonce:
”Jeg har en pige i udskolingen, som er vanvittigt dygtig til
at tegne. Hun har tegnet, hvordan det skulle se ud, og så forstørrer vi, skitserer,
maler, og nu, hvor vi er tæt på, har jeg fået lov til at beholde tre af de
dygtigste elever fra mit valghold, som jeg ved har sikre nok hænder til at
kunne tegne alle konturer op her til sidst”, fortæller hun.
De har også bygget stiliserede laptops, hvor de har designet
logoer og skåret dem ud, så der kan komme lys igennem. Og syet sorte klæder,
der fuldender illusionen. På spørgsmålet
om, hvordan hun sikrer, at eleverne lærer noget håndværk og design- eller billedkunstrelateret
af forløbet, svarer Stine Larsen.
”Jeg tror faktisk, jeg vil sige det omvendt. De kan det her, fordi jeg har haft dem i billedkunst og håndværk og design. De kender mig, og jeg kender dem hver især og ved, hvad de kan. Hvis jeg lader en gå i syværkstedet, så skal jeg vide, at de selv kan tråde maskinen, ellers kunne det her slet ikke lade sig gøre”.