Mikkel Thorn Jensen og Martin Hermansen har læst musik sammen på læreruddannelsen, og Martin var klar, da Mikkel ringede og fortalte ham, at "drømmestillingen" som hans teatermakker på Skovbrynets skole var ledig.Foto: Bo Tornvig
"Så fedt at få lov at fordybe os i det kreative sammen"
Flere store teaterforestillinger om året på skolen plus en teaterskole ved siden af. Skovbrynet Skoles musiklærere Mikkel Thorn Jensen og Martin Hermansen bruger næsten alle deres timer på musik og teater. De elsker det kreative samarbejde.
Over jordens
overflade ligner Skovbrynets Skole i Bagsværd så mange andre folkeskoler. Men kælderen
fortæller en anden historie.
Annonce:
En kæmpe sortmalet teatersal, tre store kostumerum
med uendelige rækker af fantasifulde, farverige dragter og mange, mange hyldemeter
kasser med alt, hvad et dramahjerte kan begære af rekvisitter. Overalt står der
sætstykker, kæmpevåben og dragehoveder, så to elever er ansat i fritidsjob til at holde
orden i lageret.
Og længst inde
i hjørnet ligger teaterskolens rum, som også er de to musiklærere Mikkel Thorn
Jensen og Martin Hermansens hovedkvarter. En lille hyggelig hule, som mere
føles som et klubhus end et lokale på en skole.
”Det er
vores pauserum, kontor, øverum, forberedelsesrum, og vi har også et lille
studie. Vi forbereder alle vores forestillinger sammen her”, fortæller Martin
Hermansen med slet skjult glæde.
I
køkkenskabene finder han en pose chips og en dåsecola til en pausesnak. Normalt
er de tre lærere i skolens teaterteam, men Clara er på barsel, så Mikkel og
Martin må klare den alene i år.
Annonce:
Al forberedelse
sammen
I april
laver de årsplan og finder frem til, hvilke forestillinger de vil sætte op.
Alle elever kommer igennem tre forestillinger i løbet af deres skoletid – én i
indskolingen, én på mellemtrinnet og én i udskolingen.
”Teaterskolen,
som eleverne kan gå til i fritiden, har eksisteret i 30 år. Der har været
teater på skolen her i 60 år. Tilbage fra den var forsøgsskole, og vores forgængere
Pia og Claus eksperimenterede i 1960’erne. Det betyder, at vi har et kæmpe
bagkatalog af forestillinger at trække på”, fortæller Mikkel Thorn Jensen.
Han har selv
gået på skolen, ligesom ti af skolens andre lærere også har, så han var helt
sikker på, at han skulle tilbage og lave teater, da han blev færdig som lærer
for seks år siden.
”Vi skriver
alle vores forestillinger selv, og der er altid stort fagligt indhold. Vi
bygger nogle gange på vores forgængeres forestillinger, men så skriver vi dem
om til nutidigt sprog og gør dem til vores egne”, fortæller han.
Martin
Hermansen er ikke vokset op med teater på skolen, men da han læste til lærer
sammen med Mikkel, blev han bidt af det. Så da Mikkel ringede og sagde, at nu skulle
teaterClaus gå på pension og drømmestillingen blev slået op, så sprang han til
med det samme.
”Det er så
fedt at have tid til at være kreative. Vi har alt vores forberedelse til
forestillingerne sammen, så vi har tid til at udvikle og fordybe os, så det
virkelig kan blive fedt”, fortæller han.
Annonce:
Martin
Hermansen har kun fire almindelige musiktimer på skolen, resten af hans tid går
med teaterprojekter på skolen og med en halvtidsansættelse på teaterskolen. Mikkel
har flere almindelige timer på skolen i naturfag og matematik.
”Det er
vigtigt, at vi er forankret på skolen, også i forhold til samarbejdet med
kollegerne, for alle forestillingerne foregår jo sammen med klassernes
faglærere”, fortæller Mikkel Thorn Jensen.
Man får
brudt grænser
De to
musiklærere understreger, at den måde Skovbrynets Skole laver teater, kræver
væsentligt mere end den almindelige skolekomedie.
Annonce:
Den er både forankret i skolens
lange teaterhistorie. Og den handler om, at der er et lærerkollegie, der har
holdt fast i traditionen – også i en periode med en ledelse, som ikke mente, at
teater var det rigtige at prioritere. Og at der i dag er en ledelse, som i den
grad bakker op om, at teater har værdi.
Mikkel og
Martin oplever da også, at eleverne udover det direkte faglige og performative udbytte
også vokser meget i løbet af produktionerne. De har flere gange oplevet elever med
lavt selvværd, som langsomt løfter hovedet og ender med at shine, når de står
på scenen.
”Man får
brudt nogle grænser, når man laver teater, for hos os er der ikke nogen, der
kan stå og putte sig, alle er på scenen, og når man er der, så er man på,
uanset hvordan man kan være til daglig”, siger Martin Hermansen.
Mikkel Thorn
Jensen understreger også de store muligheder, der er for differentiering i
teaterprojekterne, og så måske som det allervigtigste, giver det en stor fællesskabsfølelse
både blandt elever og lærere.
”Det kan
synes småt, men for mig betyder det også meget, at vi har et produkt til sidst.
Der er så meget i en skolehverdag, som man aldrig bliver færdig med, så det at
vi her kan sætte hak og sige, så nu er det færdigt, det giver en kæmpe
tilfredsstillelse”, siger han.