Miguel fra Colombia har kun været i Danmark i fire måneder, og han taler kun spansk. Men i kunstprojektet kan han sagtens undervise i de nye teknikker, han har lært.Foto: Pernille Aisinger
Modtageklasse underviser 4.- klasse i billedkunst: ”Her kan jeg vise det, jeg ikke kan sige”
Fællesskab, fordybelse og hverdagsdansk er noget af det, DSA-lærer Tanja Rolfsen kan se, hendes elever i udskolingsmodtageklassen får med sig fra et huskunstnerforløb i billedkunst.
Kan man undervise danske 4.-klasse-elever, hvis man selv kun har gået i dansk skole i fire
måneder? Ja, lige nu går det så fint for 15-årige Miguel, som kom til Danmark
fra Colombia i september, og som kun taler spansk. Han ved at vise en pige fra
4.y, hvordan hun skriver spanske ord med det skriveredskab, hun selv i forrige
time har skabt af genbrugsmaterialer. Pigen dypper koncentreret redskabet i
petroleumsfarvet blæk og nyder tydeligt at få eneundervisning. Det er anden gang, modtageklassen 8.m underviser 4.-klasserne, og det
giver mening for Miguel.
Annonce:
”Jeg kan virkelig
godt lide at arbejde med kunst. Og det er rigtig sjovt at kunne give noget
videre. Her kan jeg sagtens kommunikere, selv om vi ikke taler samme sprog”,
fortæller han på spansk med et stort smil.
Han viser også gerne sine egne
produktioner frem, for timen er en del af et større huskunstnerprojekt, hvor 8.m
selv er blevet undervist af en keramiker og en grafiker, inden de giver det
lærte videre i en light-version til 4.-klasserne.
Eleverne har
arbejdet med deres egne indre styrker, og Miguel har valgt ”venlighed, ærlighed
og kærlighed” som sine tre vigtigste, som han så har modelleret en skulptur ud
fra. Den viser et menneske, der rækker en skål med mad frem til to børn, og hans
øjne lyser, da han rækker den frem.
”Der er ikke
nogen i min klasse, der taler spansk, men når vi laver kunst, kan jeg bare vise
det, jeg ikke kan sige. Og her i 4.-klassen er der faktisk Coco, som taler
spansk, så hende har jeg kunne hjælpe ekstra godt”, fortæller han.
Annonce:
Eleverne kan bruge det, de
har med sig
Det er 8.m’s dansk-som-andetsprogslærer
Tanja Rolfsen, der står bag projektet i samarbejde med keramiker Alikka Garder
Petersen og grafisk designer Annemarie Rongsted. Tanja og Alikka har arbejdet
sammen på kunstprojekter tidligere med Tanjas modtageklasser, og for hver gang
har de udbygget projekterne.
Rådmandsgades Skole er en af
tre københavnske skoler, som har udskolings-modtageklasser. 8.m skulle egentlig
have 14 elever i klassen, men der er i øjeblikket 17 børn i alderen 13-16, som
taler flere sprog, end de er elever og har gået i klassen i mellem et par
uger og halvandet år, fordi der løbende kommer nye til, mens andre blive sluset ud i
almenklasserne på Rådmandsgades Skole eller til deres egne distriktsskoler.
I nogle timer om ugen har Tanja Rolfsen
en ekstra lærer på, men mange timer står hun alene med eleverne, og hun lægger
ikke skjul på, at det er udfordrende. Men i stedet for at skære ind til benet i
undervisningen, har hun valgt at gå den anden vej og tænke stort.
Annonce:
”Jeg har tidligere set, hvor
meget det giver særligt de her elever at arbejde med hænderne og udtrykke sig
kunstnerisk. De får lært sig selv og hinanden bedre at kende og får arbejdet
med nogle af de ting, de har med sig. Samtidig lærer de en masse hverdagsdansk”,
fortæller hun.
Sådan søger man Statens Kunstfond
Hos Statens Kunstfond kan man søge om tilskud til huskunstnerforløb, hvor lærere og elever arbejder sammen med en eller flere kunstnere. Der er frist to gange om året: Det er 15. marts og 1. oktober i 2024. Find vejledningen her. Man kan også søge om honorarstøtte til møder med forfattere og illustratorer. Her er ansøgningsfrister 13. august 2024 og 16. januar 2025. Find vejledningen her.
Derfor søgte
og fik hun støtte fra Statens Kunstfond til projektet ’Ordbilleder som skrift
og form’, som løber over tre måneder og både indeholder kunstnernes og hendes
egen undervisning af modtageklassens elever, midtvejs og afslutningsudstillinger
af produkterne, og at modtageklassens elever giver det, de har lært, videre til
4.y.
”Det er en
del af skolens filosofi, at de store skal undervise de små, og det kan foregå i
alle fag, men for mine elever giver det ekstra god mening at gøre det med noget
kreativt, hvor de kan bruge alt det, de har med sig og for en gang skyld ikke
skal føle sig begrænsede af, at de ikke kan tale dansk endnu”, siger hun.
Spændende
at se, hvad kunstnerne kan give
Annonce:
Billedkunstlokalet
på Rådmandsgades Skole er et aflangt rum, der går helt til kip med fritlagte
loftbjælker og store ovenlysvinduer. Selv om det normalt ville blive opfattet som et
stort lokale, er der tætpakket med de to klasser fordelt på otte gruppeborde,
masser af genbrugsmaterialer, som de små elever kan vælge fra til deres skriveredskaber, og modtageklasseelevernes ler- og grafikprojekter lagt frem
til inspiration. Oveni kommer så 8.m’s dansk-som-andetsprogslærer, de to
kunstnere, to støttelærere og 4.y’s billedkunstlærer Stine Lykkebo.
Hun har ikke
været med til at planlægge projektet, men hun ser store fordele i det for
sin 4.-klasse.
”Det giver
eleverne en masse, at der kommer nogle helt andre ind i klassen. Kunstnerne, men også eleverne fra 8.m. Mine elever har været meget begejstrede
for at møde og arbejde sammen med de store”.
Selve
billedkunstaktiviteterne, hvor 4.y har lavet lerfigurer, der udtrykker de tre
styrker, laver skriveredskaber og afprøver dem på former og mønstre, bogstaver og
ord på modtageklasseelevernes sprog, synes hun er gode.
Annonce:
”For mig som
billedkunstlærer er det altid spændende at se, hvad kunstnerne kommer med i
huskunstnerforløb. De har en anden tilgang og giver eleverne noget andet, som
jeg så kan lade mig inspirere af også”, siger hun.
Inspirationen går begge veje. Keramiker Alikka Garder Petersen har været med i flere huskunstnerprojekter
og arbejdet med enten at sparre med en helt anden faglighed, som hun gør med
dsa-læreren om sprog og bogstaver, eller med billedkunstlærere, hvor de har
større fælles viden, er spændende for hende.
Hun arbejder
bevidst med håndværkets psykologi, såkaldt craftpsykologi, så for hende er det vigtigt at bruge kunsten til at
give eleverne tryghed, fordybelse og en oplevelse af at mestre.
”De får
noget til alle sanser og de får følelsen af ro og trygheden ved at kunne noget.
Det er magisk at opleve deres mikrosucceser, særligt med de børn, vi har her”.
Hun og den daværende modtageklasse var også
med i et huskunstnerprojekt sidste år sammen med Tanja Rolfsen, hvor de arbejdede med vendepunkter i børnenes modtageklasses liv.
”Man kunne
mærke, hvordan de fik bearbejdet oplevelser, og hvordan de gav sig selv lov til
at være sårbare over for hinanden gennem kunsten og på den måde både lærte sig
selv og hinanden bedre at kende. Det betød en masse for sammenholdet, kunne vi
se i evalueringerne”, siger hun.
De er stolte af deres skulpturer
4.-klasseeleverne
er næsten alle færdige med deres skriveredskaber og har øvet sig i at bruge dem
til mønstre. Nu har de store elever skrevet sætninger på deres egne sprog, som
de små skal prøve at kopiere med deres skriveredskab. Narges er fra Irak, så
hun hjælper to små piger med at få svung på de arabiske bogstaver.
”Jeg elsker
alt ved det her projekt. Både at arbejde med ler og male og at hjælpe de små,
og bruge det danske, jeg kan, sammen med dem. Jeg har selv små søskende, og jeg
har også hjulpet små børn tidligere hjemme”, fortæller hun smilende.
Benedita fra
Cameroun er ikke så pjattet med at arbejde med de små elever. Hun trækker huen
lidt ned i panden og læner sig tilbage på stolen. Men da hun bliver bedt om at
hente sin lerskulptur, er hun igen helt på. Den viser en gravsten med navne,
der står på en hjerteformet bund.
”Jeg bor
sammen med min far og stedmor her, for min mor døde i 2018, og mine små søstre
er hjemme i Cameroun. For mig er kærlighed den vigtigste værdi, som skulle med
i skulpturen, for der er forskel på den kærlighed, man kan få fra forskellige
mennesker. Og så har jeg valgt nærhed. Og mod”, siger hun og sætter helt
forsigtigt sin skulptur tilbage på hylden, så den er klar til den afsluttende
udstilling på det lokale bibliotek om en måned.