Eleverne har tegnet elementerne i guiden - her bliver museets facade forevigetFoto: Elisabeth Eilshou Holm
4.-klasser tegner og skriver guide til Københavns Museum
De fleste voksne vil nok betakke sig for at få en museumsguide udarbejdet af børn. Men hvorfor skal børn så have guides lavet af voksne? I et samarbejde mellem Københavns Museum og en folkeskole har to 4.-klasser skabt en børneguide, som museets unge besøgende fremover vil få ved indgangen.
4.-klasserne fra
Den Classenske Legatskole i Indre By ved præcis, hvor de skal hænge deres tasker, når de
kommer til Københavns Museum. Men de ved også, hvilke rum det er fedt at hænge
ud i, og hvor man kan finde de mest interessante hjørner og genstande at
studerede. Faktisk hænger de tit ud på museet, som er gratis for børn, efter skoletid, bare
fordi der er rart at være. Det gør museumsinspektør og ansvarlig for skoletjenesten
Cecilie Borgund Hansen glad:
Annonce:
”Vi vil gerne give
børn gode oplevelser og se dem som museumsgæster i deres egen ret nu – ikke bare
som potentielle besøgende, når de bliver voksne. Derfor er det så fedt at se,
at de nu ved præcis, hvad museet kan og har lyst til at komme bare for at være
her”.
”Men det kræver
også mod at åbne op, som I gør”, siger lærer Elisabeth Eilschou Holm. ”De har
prøvet at hænge ud på et af de andre museer for et par uger siden, og der blev
de smidt ud, fordi de ikke havde voksne med”.
Mod og et tæt
samarbejde mellem skole og museum. Et samarbejde, der er formaliseret i et
partnerskab, og som senest er mundet ud i en børneguide til museets gæster skabt
af børnene i billedkunst, historie og dansk sammen med lærere, en historiker og
en grafiker.
Alle har bidraget
Annonce:
Børneguiden, som
alle børn nu får, når de besøger museet, er en klassisk lille kartonbrochure, og udtrykket
er professionelt, takket være grafiker Ulla Korgaard, som har været hyret ind
til workshops med eleverne og til at samle deres frembringelser. Forsiden er
prydet af elevernes egne portrætter af hinanden, og indeni finder man alt, hvad
man har brug for at vide om museet og ikke mindst elevernes bud på, hvad der er
mest interessant at se, hvis man er barn. Artefakter og steder er enten
fotograferet eller tegnet og klippet ud af børnene selv.
Børnenes har malet
plakater, som er blevet trykt og udstillet på museet og i forrige uge holdt de
stor fernisering med besøg af forældre og gæster, taler og fremvisning. Det var
kronen på et forløb, som har kørt siden september på tværs af skole og museum.
”Det er tydeligt,
at det betyder meget for børnene, at deres arbejde blev udstillet, og at det nu
er deres guide, der er museets officielle guide”, fortæller Cecilie Borgund
Hansen. Dansk- og billedkunstlærer Lisbeth Willesen tillægger: ”Ja, og de har
alle sammen kunnet finde noget i guiden, som de har lavet. Vi har jo fortalt dem
mange gange, at det ikke er alt, de har skabt, der kan komme med, men der er
noget fra alle”.
Plakater med udgangspunkt i nærmiljøet
Annonce:
Partnerskabet
mellem Den Classenske Legatskole og Københavns Museum kom i stand efter, at
dansklærer Elisabeth Eilschou Holm og museumsinspektør Cecilie Borgund Hansen
havde kørt et forløb sammen forrige år. Derefter forpligtede museum og skole sig
til at lave forløb sammen hvert år. Det er de to, der planlægger forløbene, men det
kan være alle klassetrin fra folkeskolen, der deltager. I dette forløb var det Cecilie Borgund
Hansen, der havde den første ide:
”Det har fyldt i mit
hoved længe, at det skal være børn, der guider børn. Så snakkede jeg med
Lisbeth og Elisabeth om, hvad der gav mening i fagene, og hvordan det kunne
spille sammen med den udstilling vi havde med plakater. Jeg kendte Ulla fra et
tidligere forløb, og vidste, at hun kunne lave fede plakatworkshops, og vi
ville gerne have, at børnene også møder fagprofessionelle, så det var godt at
få hende med ind som grafiker”, fortæller hun.
Faglighederne er
gået på tværs for de fire kvinder, for Lisbeth Willesen er billedkunstlærer og
har læst multimediedesign udover sine linjefag i dansk og historie, som hun
deler med Elisabeth Eilschou Holm. Cecilie Borgund er cand. mag. i historie og
dansk, og Ulla Korgaard har en bachelor i visuel kommunikation og har undervist
på DMJX i grafisk design, farvelære og formlære, ligesom hun har været
huskunstner på en skole.
”Det blev et
todelt forløb. Først plakatdelen, hvor børnene, Lisbeth og jeg så
plakatudstillingen og arbejdede med plakatanalyse i dansk og billedkunst i
begge klasser, de lavede parafraser af Ib Antonis plakater og kom på plakatworkshop
hos Ulla”, fortæller Elisabeth Eilschou Holm.
Annonce:
”Hos mig
snakkede vi om, hvad en plakat er helt konkret, om
at layoute, at se form og linjer og at tegne
egne bogstaver, hvordan
man kan klippe ting ud, arbejde med skrifttyper, overskrifter og så
videre”, fortæller Ulla Korgaard.
I historietimerne
var de på 'arkitekturbingo' i nærmiljøet omkring skolen og museet, og bagefter
valgte de hver et bygningsværk, som de ville bruge til københavnerplakater, som
Ulla Korgaard så rensede op og fik trykt.
På jagt efter en
farve eller et artefakt
Næste del af forløbet
handlede om børneguiden. Her blev eleverne sendt ud i grupper med et arbejdsark
til alle udstillingsrum for at undersøge og beskrive rummet: Hvordan ser det
ud, hvad kan man lave i det. Derefter skulle de vælge et sted, de særligt kunne
lide, og fortælle, hvorfor de havde valgt det, og hvad de lagde mærke til. På den
måde kom deres ord og valg til at bestemme indholdet af guiden.
Annonce:
”Mange tænker, at
de ikke kan tegne, så i stedet talte vi om at registrere museet. Det er mere
nøgternt. Vi havde en workshop, hvor vi lavede regulære kreative tegneøvelser,
hvor man skal tegne uden at kigge eller uden at slippe papiret. Så tegnede de portrætter
af hinanden. For mig handlede det om at vise dem, at de hver især kan tegne
noget, som bliver flot”, fortæller grafiker Ulla Korgaard.
Næste workshop var
en farvefotosafari, også ledet af grafikeren, som siger:
”Det er faktisk
svært at fotografere. Men hvis man har fokus på farven alene, så fjerner det
noget af det svære. De blev inddelt i grupper, hvor en elev havde en mobil og
to var spejdere, og så fik de en farve, de skulle gå på jagt efter på museet og
en lille introduktion til, hvordan de skulle tage billedet”.
”Det var så fedt at
se dem, da de kom tilbage for at se deres resultater, efter at Ulla havde sat
det op. De var helt begejstrede, for det var jo deres billeder, men sat op af
en professionel blev det noget helt andet”, siger museumsinspektør Cecilie Borgund
Hansen.
Kan sagtens
gøres på andre skoler
Samarbejdet med
historiker og grafiker har betydet meget for projektet, fortæller de to lærere.
”Det er her, hvor det
virkelig hæver niveauet, når vi arbejder sammen i forskellige fagligheder. Det
opkvalificerer et skoleprojekt voldsomt. Samtidig giver det børnene en masse
læring i fællesskabet, glæde og synergieffekt mellem børnene”, siger Elisabeth
Eilschou Holm.
For Lisbeth
Willesen har det også været vigtigt, at det er et projekt, som skal bruges til
noget konkret i virkeligheden.
”Der er så meget læring
i skolen, der er abstrakt. De kan ikke se, hvad det skal bruges til. Her er et
godt eksempel på, at det, de arbejder med, skal bruges helt konkret af nogle
andre”, siger hun.
”Enig”, siger Elisabeth
Eilschou Holm. ”Det har været et autentisk projekt. Det er ikke noget, vi
leger fra Alinea. De lærer, at de har en stemme, de kan noget i deres egen ret.
Det kommer ikke dårligt tilbage”.
De fire er
enige om, at man sagtens kunne sætte et lignende projekt op på en anden skole i
samarbejde med et andet museum. Ja, det tager tid, men så er det heller ikke
værre, siger Elisabeth Eilschou Holm. Det er en fordel med et formaliseret
partnerskab, for museumsinspektør Cecilie Borgund Hansen har stået for al
koordinering og har søgt penge fra fonde til projektet. Men de enkelte øvelser
som arkitekturbingo, plakatanalyse, fotoregistrering og farvesafari i
nærmiljøet, kunne man sagtens arbejde med som små enkeltprojekter i billedkunst,
historie og dansk.