Elever i indskolingen har skrevet engle-julekort

Jul: Så englene synger

I gamle dage læste dansklærer Birthe Heideby julehistorier højt for eleverne i december. Nu laver hun temaer om engle og juletræer sammen med sit årgangsteam.

Offentliggjort

Englestunder i 1. klasse

Mål for tema om engle:
• at børnene i ord og billeder tør udtrykke tanker om detusynlige
• at børnene lærer 2 salmer at kende
• at børnene lærer nogle talemåder at kende
• at børnene får kendskab til engle i kunsten
• at børnene hører om engle, der er fælles i kristendommen og iislam
• at børnene får kendskab til engle i traditionen (jul, død)

 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der var engang, hvor dansklærer Birthe Heideby læste julehistorier højt for de små elever i den søde juletid, mens sneen dalede hvid og blid uden for vinduerne - men det var i meget gamle dage.

Det var dengang, der ikke fandtes mærkelige ord som teamsamarbejde og årgangsteam og tværfaglighed.

"Det var lidt løsrevet fra det faglige dengang, når jeg læste julehistorier op. Det var mere for hyggens skyld, selv om der selvfølgelig også kan være faglighed i højtlæsning", siger Birthe Heideby, som er kanoniseret som dygtig lærer i  en bog om god klasseledelse af professor Per Fibæk Laursen med flere.

 

Nu 'juler' lærerne i team

De sidste mange år har Birthe Heideby kørt tema hvert år i december sammen med sit årgangsteam i indskolingen på Tjørnegårdskolen i Roskilde - for eksempel tema om engle i 1. klasse, om 'julestjernen' i 2. klasse, og 'juletræet' i 3. klasse. Julenisser og julemanden har også været tema.

"Det er eleverne meget gladere for end den traditionelle juleoplæsning", siger Birthe Heideby.

Gennem den tværfaglige undervisning tilegner eleverne sig viden om for eksempel engle via billedkunst og kristendom og dansk. Når juletræet er tema, er matematiklæreren også med, for så kan eleverne måle træet op.

"I dansk læser vi salmer og sange og digte om engle, når vi har dét tema. Vi kan også finde på at genfortælle "Englen" af H.C. Andersen. Den er for svær for eleverne selv at læse i indskolingen", fortæller Birthe Heideby, der gik på pension i foråret.

Engle i islam og kristendom

Engle optræder i både kristendommen og islam, så engle er specielt velegnet på en skole som Tjørnegårdskolen, hvor der er mange tosprogede elever, siger Birthe Heideby.

"Eleverne opdager, at der er engle i begge religioner, og de taler med hinanden om engle og kan på den måde se ligheder og lære at respektere og acceptere hinandens religioner", siger hun.

Kreativt gennembrug i december

Det mere eller mindre faste tema-hjul betyder også, at hun kunne genbruge nogle af undervisningsmaterialerne, når for eksempel engle-temaet kom op igen i en ny 1. klassse.

"Jeg havde materialerne og mine materialelister til Pædagogisk Central klar, selv om vi selvfølgelig tilpassede forløbet til de nye elever, der nu gik i 1. klasse", siger Birthe Heideby.