Anmeldelse

Lær eleverne at lytte

Handy bog med øvelser, der kan skærpe høresansen, kommer godt rundt i lydlandskabet.

Fakta

Lyd i dansk - Mellemtrin/Udskoling

Forfattere: Stine Kappel og Kia Lundsgaard

248,75 kroner

96 sider

Serie: Bedst til dansk

Dansklærerforeningens Forlag

Medieprofeterne tog fejl: De nye digitale medier slog ikke lydmediet ihjel. Flow-radio fik podcast-formatet oven i hatten og bøgerne blev pludseligt noget, man kan lytte til. Der lyttes i det hele taget som aldrig før. Så behovet for, at elever i skolen skærper sansen for, hvordan lyd fungerer, er øget.

Lyd i dansk er et bud på, hvordan det kan gøres. At arbejde med lyd handler, som forfatterne til bogen skriver, om at skærpe elevernes mediesensitive opmærksomhed. Undervisningen i lyd må derfor blandt andet handle om, at få øje på alle de mange måder lyd skaber betydning. Bogen er et håndværktøj til at løse denne opgave.

Aftegningen af de vigtigste konturer i dette landskab sker i en kort introduktion. Valgene har sikkert ikke været lette, for feltet er stort. Men de vigtige områder er med: Lytningens forandrede rolle i kulturen danner afsæt, herunder blandt andet forholdet til læsning. Hvad er for eksempel de særlige sanselige kvaliteter ved at lytte til en bog, fremfor at læse den? Hvad kvalificerer den ekstra nydelse, som stemmens klang, rytme og intonation kan lægge oven i teksten – når det altså lykkes. Lyden som modalitet får også plads, som den kommer til udtryk i stemme, autentisk lyd og effektlyd, og varierende lyttestrategier bringes til torvs.

Alt sammen fremstilles koncentreret og kort. Fordybelsen må man selv gå efter ud fra den aktuelle litteraturliste. Hovedvægten i bogen er en praktisk vifte af konkrete forslag til undervisningsaktiviteter. Eleverne skal her lege med lyd, øve sig på at karakterisere stemmer og træne lyttestrategier. Stedsbaseret og faglig lytning bliver der også plads til. Variationen er rimelig stor, og der er dejligt kreative opgaver iblandt, for eksempel en gætteleg med kendisstemmer.

Instruktionerne til læreren er skåret over den samme læst. Det gør det umiddelbart let at hive bog ned fra reolen og sætte en øvelse i gang. Til flere af opgaverne skal man dog sætte tid af til en tur til printeren også, for der er arbejdsark fra forlagets hjemmeside til mange af opgaverne. Lidt unødvendige gentagelser fører den gennemgående struktur også til, for eksempel forekommer det selvindlysende, at eleverne skal have adgang til afspilningsudstyr.

Prisen for at komme bredt omkring på den begrænsede plads er, at de fleste af øvelserne ikke har konteksten med. At forstå, hvordan de forskellige lydlige virkemidler konkret skaber betydning, afhænger meget af sammenhængen, de indgår i. Et par velvalgte eksempler med lydanalyser til at belyse det, ville have gavnet bogen. Et forslag til organisering af en større lydproduktion, hvor eleverne selv kunne anvende de mange delelementer, kunne også have været godt. De opgaver må læreren tage på sig.