Trivselskommissionen
Der er undersøgelser, som tyder på at det styrker børns og unges resiliens at lave kunst. Dermed kan kunstneriske aktiviteter formentlig styrke trivslen blandt skoleelever.
Foto: Pernille Aisinger
Hvordan kan vi fremme elevernes trivsel? Med fysisk aktivitet, kunstnerisk udfoldelse, mindfulness og meget andet
Trivselskommissionen har fået gennemgået flere hundrede undersøgelser af indsatser for at øge børns og unges trivsel. Konklusionen er, at det virker at gøre noget, i hvert fald på kort sigt. Det er til gengæld svært at se, hvad der er mest effektivt.
Tirsdag blev Trivselskommissionens anbefalinger præsenteret for
offentligheden og i den anledning har VIVE, Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd, offentliggjort en række rapporter, centeret har udarbejdet
for kommissionen.
En af rapporterne hedder 'Indsatser til at fremme børn
og unges resiliens', som er en gennemgang af flere hundrede undersøgelser. De indsatser,
der er kigget på, har netop haft til formål at styrke børn og unges resiliens i
og udenfor skoleregi.
Centralt i Vives rapport er netop begrebet ’resiliens’.
Som en faktor i forhold til individers trivsel eller mangel på samme, er begrebet
resiliens blevet kritiseret for at lægge ansvaret på den enkelte elev frem for
at kigge på elevens omstændigheder.
Resiliens kan imidlertid også forstås anderledes positivt,
som blandt andet børnepsykolog og forfatter Per Schultz Jørgensen gjorde.
Rapportens forfattere understreger, at de mange undersøgelser, den er baseret
på, har forskellige definitioner af resiliens.
Vive lægger sig ikke selv fast på en bestemt definition, men understreger, at de danske ord, der ofte
bruges som synonymer, nemlig ’modstandsdygtighed’ eller ’robusthed’, ikke er fuldt
ud dækkende, da de overser et element, som ligger i den engelske betydning: ”Resiliency”
betyder ”to rebound” og som på dansk kan oversættes til ”at springe tilbage”.
5 typer af indsatser
Litteraturkortlægningen viser samlet set, at de fleste
inkluderede indsatser til at fremme børn og unges resiliens har positive
effekter.
Indsatserne falder i fem kategorier, hvoraf de fire kan være
relevante i skolesammenhæng, nemlig indsatser der baseres på fysisk aktivitet,
indsatser, der er baseret på socialpsykologiske tilgange til
mental trivsel, indsatser, der baseres på
mindfulness og indsatser, der baseres på kunstneriske
aktiviteter i bred forstand. Dertil kommer indsatser for hele familier og
ikke kun børn og unge i mistrivsel.
Fysiske aktivitetsindsatser kan være indsatser i skolen, som
fremmer fysisk aktivitet og mindsker stillesiddende adfærd, for eksempel yoga,
løbetræning eller kampsport. Indsatser i eksempelvis sportsklubber har også en
positiv effekt på elevers trivsel. Der er samlet set positive effekter af
fysiske aktivitetsindsatser, men rapporten har kun inddraget et lille antal undersøgelser
af fysiske aktivitetsindsatser, og der er store forskelle i resultater mellem
de forskellige undersøgelser. Resultatet skal derfor fortolkes med
forsigtighed, lyder det.
Indsatser, der baserer sig på socialpsykologiske tilgange
findes i mange forskellige varianter, men fælles for dem er, at de søger at
udvikle børn og unges socio-emotionelle kompetencer og skabe en støttende
klasserums- og skolekultur. Dette indebærer ofte at uddanne eller undervise
skolepersonale til at interagere med eleverne på nye måder. Effekten er ofte
middel eller derover, konkluderer Vive, men finder det i øvrigt svært at
konkludere noget endeligt, fordi de konkrete undersøgelser har meget forskellige
metoder.
Mindfulness som metode er også noget, Vive har kigget nærmere
på. De finder, at mindfulness-baserede indsatser øger både resiliens, prosocial
adfærd og opmærksomhed, samtidig med at det mindsker angstsymptomer og opmærksomheds-
og adfærdsproblemer. Men Vive gør opmærksom, at nogle af studierne, de har undersøgt,
konkluderer, at effekten er lille til middel.
Der er begrænset viden om betydningen af kunstneriske
aktiviteter i forhold til udviklingen af resiliens, skriver rapportens forfattere. Men en metaundersøgelse
konkluderer, at der er lovende resultater af gruppebaserede kunstneriske
aktiviteter for børn og unge. De kunstneriske aktiviteter kan være deltagelse i
kunst- eller dramafag i eller udenfor skolen.
Svært at måle langtidseffekt
Vives kortlægning af trivselsundersøgelser viser, at der er meget få
studier, der kigger på langtidseffekten af indsatser for fremme børns og unges
resiliens, og de, som gør, drager forskellige, nogle gange endda modsatrettede,
konklusioner.
Men det ser i hvert fald ud som om, at effekten af indsatsen aftager
efter afslutningen og måske er forsvundet så hurtigt som efter få måneder.
Forfatterne til rapporten understreger desuden, at det ikke er muligt at udpege en
enkelt indsats eller type af indsats, der er mest virksom.
Ikke desto mindre konkluderer rapporten, at det er muligt at fremme
børn og unges resiliens gennem forskellige typer af indsatser, for eksempel
mere fysisk aktivitet eller styrkelse af sociale kompetencer.
Med andre ord er der ifølge Vive potentiale
for at implementere indsatser, som bygger på flere forskellige delelementer til
at fremme resiliens.
Læs hele rapporten her.
Se hovedkonklusionerne her.