Bachelorer: Eleverne skal kunne se sig selv i historiefaget
En tæt relation imellem fagligt stof og elevernes livsverden skaber mening, skriver Tobias Gaarden Jørgensen og Bente Lifland Kjær i deres bachelorprojekt
I praktikker
oplevede Tobias Gaarden Jørgensen og Bente Lifland Kjær, hvordan historielæreren
ofte var ”ugens gæst” og på grund af den svage tilknytning til klassen ikke
havde styr på elevernes navne. De skriver i deres professionsbachelorprojekt
fra læreruddannelsen i Hjørring ved UCN, at eleverne desuden har svært ved at
se fagets relevans, fordi ”historiefaget er et af de fag, som eleverne opfatter
som langt mindre vigtigt end dansk, matematik og engelsk”. De er derfor optaget
af at undersøge, hvordan man kan fremme elevernes oplevelse af
historieundervisningens relevans samtidig med, at de undersøger, hvordan man
kan skabe et inkluderende læringsmiljø.
Annonce:
”Hvorfor er
det væsentligt at arbejde med inklusion og relevans i historiefaget, og hvordan
kan vi som historielærere gennem fællesskabende didaktikker med vægt på
kildearbejde og dialogisk undervisning, planlægge en undervisning, der
understøtter kvalitativ inklusion og faglig relevans”, spørger de i
problemformuleringen.
Centralstyret tilgang i 5. klasse
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Tobias
Gaarden og Bente Lifland observerede undervisning i historie i en 5. klasse og gennemførte
en spørgeskemaundersøgelse. En holdning til faget gik igen flere gange hos
eleverne: ”Kedeligt!” En anden elev supplerer: ”Jeg kan ikke rigtig se, at jeg
kan bruge det til noget”. Da de interviewede læreren, gav hun også udtryk for,
at eleverne kan have svært ved at se relevansen i faget. ”Osmannerriget
har været sådan noget, man lige skulle igennem. Også for mig. For jeg mærker
bare, at det ikke fanger eleverne. Det er ikke relevant for dem, de kan ikke se
meningen med Osmannerriget”. Tobias Gaarde og Bente Lifland skriver, at det
peger ind i en international og national tendens, der baserer sig på 128
studier, der dokumenterer, at eleverne har svært ved at se relevansen i
historieundervisningen i forhold til deres eget hverdagsliv. ”De har svært ved
at se dem som relevante i skolefagets kontekst, fordi historieundervisningen
primært beskæftiger sig med store historiske begivenheder, der ikke synes at
relatere til elevernes livsverden”. Undervisningsaktiviteterne var kendetegnet
ved, ”at stoffet gennemgående er placeret på det lave niveau i Blooms
taksonomi - det redegørende niveau, hvor det for eleverne handler om at tilegne
sig viden om historiske begivenheder”. Spørgeskemaundersøgelsen, interviews og
observationer viste til sammen, at undervisningen var præget af den
historiedidaktiske tilgang, der benævnes ”den centralstyrede”, hvor det er
kendetegnende, at der er fokus på kronologisk fortælling. For at skabe mere
mening hos eleverne, beskriver Bente Lifland og Tobias Gaarden, at man må
inddrage ”den fagstyrede” og ”den brugerstyrede” tilgang. Den første har fokus
på at skabe sammenhæng mellem skolefag og videnskabsfag, og den anden har fokus
på at kvalificere elevernes historiebevidsthed ved ”aktivt at inddrage
elevernes fortidige erfaringer og oplevelser fra deres eget liv.”
Trivsel med dialogisk undervisning
Annonce:
Tobias Gaarden
og Bente Lifland når frem til, at en dialogbaseret undervisning rummer
elementer, der både kan aktivere og engagere eleverne, samtidig med, at det kan
virke inkluderende. De beskriver dialogbaseret undervisning som et centralt
element i det, man kalder ”fællesskabende didaktikker” - en samtænkning af
skolens faglige og sociale opgaver. ”Målet er ikke alene at den enkelte elev
udvikler sig lærende, men at det lærende også bliver en række forskellige og
fælles processer eleverne imellem. Undervisningen bliver dermed den sammenhæng,
der skaber tilhørsforhold. Det handler om at gøre undervisningen meningsfuld
for flest mulige og at give adgang til aktiv deltagelse”.
Elevers
trivsel i faget handler om, hvordan læreren gennem sine didaktiske overvejelser
planlægger undervisningen med hensyntagen til deltagelsesmuligheder og sikring
af meningsgivende deltagelse, skriver de og refererer til ph.d. i
historiedidaktik Heidi Eskelund Knudsen. Hun mener, at man som historielærer
bør opfatte historie som et tænke- og samtalefag, mere end et fag der handler
om at finde facit via bøger og tekster.
Som en del af
undersøgelsen afprøvede Bente Liflund og Tobias Gaarden i samarbejde med
klassens lærer forløbet ”Historier om dig og mig”, der er udviklet af Heidi
Eskelund. Forløbet handler om elevernes opdagelser af egne og andres personlige
historier, og i forløbet udarbejder de deres egen tidslinje, hvilket udgør et konkret
produkt. ”Men det centrale i forløbet er selve elevernes arbejdsproces, de
overvejelser og opdagelser de gør undervejs om sig selv, men også om de andre
elever”, skriver de og forklarer, at eleverne gennem forløbet får et større kendskab
til hinanden internt i klassen, og der er fokus på dialog.
I
observationerne af forløbet når de frem til, at eleverne i langt højere grad er
aktive og bidrager med mundtlige inputs. ”Hvor spørgsmålene i lærerens egen
undervisning bar præg af at være ikke-autentiske, altså spørgsmål med et på
forhånd givet rigtigt og forkert svar, er forløbet ’Historier om dig og mig’,
planlagt med udelukkende autentiske spørgsmål, det være sig f.eks. en
beskrivelse af hvad eleverne opfatter som historie og en beskrivelse af hvor de
har stødt på historie uden for skolen”.
I analysen af
”Historier om dig og mig”, når de frem til, at der sker en ”mere kvalitativ
inklusion af eleverne i historiefaget”, og at ”forløbet har en appellerende
effekt på eleverne igennem merinddragelse, ved at gøre dem til medskabere af
undervisningen ift. definition af begreber og udarbejdelse af tidslinje”. Undervisningen
var mindre præget af lærerens monologiske mønstre, og eleverne blev mere aktivt
deltagende. Samtidigt blev historieundervisningen koblet sammen med elevernes
livsverden, og det gjorde, at de fik større fornemmelse af historie, som et meningsgivende
og relevant fag.
”Vi kan som
historielærere understøtte inklusion og faglig relevans gennem sammentænkning
med den didaktiske planlægning”, konkluderer de og uddyber, at undervisningen
skal tilrettelægges, så den rummer eleverne og deres behov for mening, aktiv
deltagelse og medinddragelse. Der skal fokus på fællesskabende didaktikker, ”herunder
dialogisk undervisning med eleverne som medskabere i læringsrummet”.