”Jeg vidste ikke, hvordan jeg skulle læse en bog uden ord”.
Sådan
beskrev en udskolingselev, hvad det er, der kan være udfordrende ved at læse en
ordløs billedfortælling. For der er ingen pil eller læseretning, der viser vej
i de ordløse billedfortællinger, som er en forholdsvis ny genre.
Cecilie Middelhede Dalsgaard og Rikke Elkjær Hansen har mødt den
samme undren over de ordløse fortællinger hos flere andre elever, bekendte og
medstuderende, der også har stillet spørgsmålstegn ved, om det overhovedet kan
kaldes læsning, når der netop er fravær af ord. I deres
professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i Aalborg ved UCN undersøger de
ordløse billedfortællingers potentialer, fordi de har oplevet, at de skaber rum
for mange forskelligartede fortolkninger og øgede deltagelsesmuligheder for
flere elever.
”Hvordan oplever elever i udskolingen mødet med ordløse
billedfortællinger”, spørger de i problemformuleringen.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Elevernes egen fortælling
Den ordløse billedfortælling er kendetegnet ved, at den ikke
indeholder nogen ord, men kun billeder, skriver Cecilie Middelhede og Rikke
Elkjær. Der kan dermed åbnes et større fortolkningsrum, da ordene ikke styrer
læseren, der selv skal binde billederne sammen og skabe mening. Projektet har udgangspunkt
i et undervisningsforløb i dansk fra deres praktik i en 7.-klasse på en
folkeskole. Forløbets omdrejningspunkt var den ordløse billedfortælling ”A”,
som er skabt af den tjekkiske tegner Pavel Cech. Der var særligt fokus
på elevernes læsning, analyse og fortolkning af fortællingen, og eleverne
havde ikke før arbejdet med en ordløs billedfortælling.
I projektet undersøger de blandt andet, hvordan eleverne danner
inferens, når de læser billedfortællingen. Rikke Elkjær og Cecilie Middelhede
skriver, at inferensdannelse er ”et begreb for at uddrage betydninger, der
ligger ud over de bogstavelige betydninger .... Inferens er betydninger, der
ikke står på linjerne, men som dannes i koblingen mellem, hvad der står i
teksten, og hvad man ved om verden og andre tekster”.
I forlængelse af denne
definition beskriver de, at når eleverne læser en tekst, skaber de samtidig fortællingen, fordi
elevernes inferens er med til at binde teksten sammen og dermed skabe et
forestillingsunivers. I interview af nogle af eleverne beskriver en pige sin
læseoplevelse:
”Det var faktisk dejligt nok, for så kunne man sådan lidt selv
finde på sine egne ord, og hvad der skete”. Senere uddyber hun, at: ”når der
er ord, så er det lidt mere bestemt, hvad der sker, end når der bare er
billeder”.
Ifølge Rikke Elkjær og Cecilie Middelhede tyder det på, ”at
eleverne oplever, at når der ikke er ord til at lede vejen for fortællingen,
men der kun er billeder at forholde sig til, så skal de selv skabe deres egen
fortælling”. Læseren bliver en form for medskriver af fortællingen ved at forme
ordene i sit hoved og dermed forfatte teksten selv ud fra billederne.
Fortællingen bliver altså skabt og formet indeni læseren, og dermed kan
fortolkningen ske på mange forskellige måder - alt efter læserens respons på
billederne. Nogle læsere vil skabe ord, mens andre vil skabe nye billeder i
hovedet i mødet med den ordløse billedfortælling, skriver de.
Når 7.x infererer og aktiverer forestillingskraften
Cecilie Middelhede og Rikke Elkjær refererer blandt andet til Tine
Kirkegaard Jensen, der er adjunkt ved læreruddannelsen i Aarhus og har
undersøgt potentialer ved den ordløse billedfortælling. Hun fremhæver, ”at det
er særligt vigtigt, at eleverne i mødet med den ordløse billedbog bruger deres
fantasi og forestillingsevne til at skabe mening i læseprocessen”. I arbejdet
med den ordløse fortælling ”A” havde de udformet opgaver, der stillede krav til
elevernes forestillingskraft og inferensdannelse.
Eleverne skulle eksempelvis fremstille en efterlysning af hovedpersonen i form
af en ”Wanted-plakat” fra politiet.
”Formålet med denne opgave var at skabe en
alternativ personkarakteristik, hvor de kom helt tæt på hovedpersonens ydre
samt indre. Samtidig var ideen, at eleverne skulle træne deres
forestillingskraft og forestille sig, hvordan politiet ville efterlyse en
person i A-verdenen”, skriver de.
Opgaven var inspireret af det
litteraturdidaktiske greb ’Wanted’ fra "Grib litteraturen" af ph.d. og
lektor i dansk Ayoe Quist Henkel m.fl. I koblingen mellem elevernes
afkodning af billedet og deres verbale beskrivelse på plakaten opstår netop
kompleksiteten. ”Der er ikke ord til at beskrive hovedpersonen, hvorfor
eleverne selv må sætte ord på, hvordan de opfatter ham i fortællingen. Det stiller
krav til elevernes læsning af billederne”, skriver Cecilie Middelhede og Rikke
Elkjær og tilføjer, at eleverne bliver en form for medskrivere af teksten ved
selv at skulle skabe og forme ordene til fortællingen.
Analyseværktøjet ”Et hus”
De konkluderer, at ordløse billedfortællinger har både potentialer
og udfordringer. Et stort potentiale er, at der gives rum for flere læsere,
”idet eleverne ikke er hæmmet af at afkode ord eller at have et fælles sprog,
da de er ligestillet i forhold til at læse billeder, og det skaber dermed øgede
deltagelsesmuligheder". En udfordring for læreren kan være, at der er så mange
fortolkningsmuligheder, hvor eleverne danner deres egne fortællinger, og det
kan desuden være en udfordring, at man som lærer skal have et kendskab til
genren, og læreren skal vide, hvordan man arbejder samt udvælger en ordløs
billedfortælling. ”I forlængelse af det kan vi konkludere, at læreren er en
vigtig medspiller i forhold til elevernes møde. Læreren skal stille sig
nysgerrig overfor, hvordan eleverne møder og forstår fortællingen. Dette gøres
ved at formulere arbejdsopgaver, hvor eleverne både arbejder kropsligt og
sanseligt. Derfor er det vigtigt, at læreren tør være i denne form for læring,
hvor der er mange veje ind”, skriver de.
I projektet præsenteres et værktøj til læreren, som ”vi selv har
udformet med afsæt i, hvad vi har erfaret i praksis, og hvordan vi mener, at
læreren samt eleverne kan klædes bedst muligt på til at arbejde med en ordløs
billedfortælling”. De har visualiseret analyseværktøjet som et hus, og
værktøjets fire trin hedder:
1. Kig på facaden,
2. Bank på og træd ind i huset,
3. Gå på opdagelse i huset forskellige niveauer,
4. Gå ud af huset.
I
projektet bliver der præsenteret opgaver til hvert trin i analyseværktøjet for
at klæde læreren godt på til arbejdet. Opgaverne har fokus på at aktivere og øve eleverne i at anvende deres
forestillingskraft og fantasi, og det ”med udgangspunkt i de erfaringer, som vi
har taget med os, og vores grundtanke er, at disse opgaver kan anvendes til
alle ordløse billedfortællinger”, skriver Cecilie Middelhede og Rikke Elkjær.