Bachelorprojekt

I Grønland er motivationen for at lære engelsk stor

Nuka Oldenburg Lynge er indstillet til Lærerprofession.dk for sit bachelorprojekt om hvordan mange elever nu i højere grad ønsker at lære engelsk som andet sprog fremfor dansk.

Studieadjunkt ved Grønlands Universitet Mette Nørgaard Rasmussen har indstillet Nuka Oldenburg Lynge til Lærerprofession.dk for sit bachelorprojekt med begrundelsen:

"In English, please" er et ikke sjældent svar, når der skal undervises i dansk i Grønland. Her er begejstringen for engelskfaget stigende, mens dansk som andetsprog mødes med faldende interesse. Dansk bliver hurtigt stemplet som "meningsløst", når man erfarer øget brug af engelsk i dagligdagen, samtidig med at Grønland meget konkret oplever en stærkt tiltagende opmærksomhed fra engelsktalende nationer. Med andre ord har Nuka Lynge med dette bachelorprojekt undersøgt en stadig mere aktuel problemstilling: hvordan elevernes motivation, interesser og modersmål fra både engelsk og grønlandsk kan bruges i danskfaget. Det er friskt tænkt, det er kreativt og inspirerende gjort."

Hent projektet her:

Dansk som andetsprog: Elevers motivation i danskfaget

Særpris: Sprog i skolen – skolens sprog

Dette projekt er nomineret til Lærerprofession.dk’s særpris. Sprog er nøglen til en mangfoldig verden – men samtidig er sprogfagene trængt i uddannelsessystemet. For få vælger at dygtiggøre sig inden for sprog; sprogudbuddet indsnævres og bliver smallere; og der er behov for sprogdidaktisk udvikling. Samtidig er skolen og det danske samfund i dag præget af større sproglig mangfoldighed end for få årtier siden. For at belyse det komplekse sproglandskab i skolen sponsorerer LB Foreningen i perioden 2023-25 en særpris som belønner bachelor- og diplomprojekter med fokus på sprog i skolen – og skolens sprog! Hvordan har sprogene det i skolen? Hvordan praktiseres sprogundervisningen, og hvordan kan den udvikles? Hvilke forestillinger har elever og lærere om sprog og sprogundervisning? Hvilken rolle spiller sprog for skolens dannelsesopgave?

Sprog og sprogfag forstås i denne forbindelse bredt: Det kan være klassiske fremmedsprog som engelsk, tysk og fransk, men også dansk som andetsprog, sproglig mangfoldighed og den sproglige dimension i dansk og andre fag kan tematiseres. Projekterne kan belyse det eksisterende sproglandskab eller nye forsøg og initiativer ligesom der kan sættes fokus på enkelte sprogfag eller tværsprogligt arbejde på tværs af traditionelle faglige grænser. 

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.