Lærerprofession.dk
Ordet karrierelæring har for mange en negativ klang, men det skal ses som et vigtigt led i elevernes dannelse, skriver Katrine Kristensen.
Foto: privat
Bachelor: Det timeløse fag uddannelse og job skal være virkelighedsnært
Med scenariedidaktik kan der arbejdes med praktiske gøremål, så undervisningens indhold giver mening for eleverne, skriver Katrine Kristensen
Uddannelse og job er et obligatorisk emne fra børnehaveklassen til og med 9.
klasse i folkeskolen. Faget er ikke
tillagt specifikke undervisningstimer, derfor er det op til den enkelte skole at
integrere det i den skemalagte undervisning, skriver Katrine Kristensen i sit
professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen på Fyn ved UCL Erhvervsakademi
og Professionshøjskole.
Da hun under uddannelsen for første gang stiftede
bekendtskab med faget, erfarede hun, ”at der er et manglende kendskab til
fagets indhold samt udfordringer med den generelle implementering af faget i
hele grundskolen blandt fagpersoner”. I projektet undersøger hun derfor unges
oplevelser med uddannelse og job - og deres forventninger til faget, og hun ønsker at gentænke uddannelse og job som
en helhedsorienteret indsats, ”der er funderet i inddragelsen af
elevperspektiver”.
”Hvordan kan det timeløse
fag uddannelse og job i højere grad differentieres og integreres i hele
grundskolen med afsæt i elevperspektiver”, lyder hendes problemformulering.
Fortællingen om faget
“Vi
skal jo ikke uddanne små voksne", er én af de udtalelser, Katrine Kristensen er
blevet mødt med, når hun har nævnt, at faget er obligatorisk på alle
klassetrin. Derfor har hun fundet det relevant ”at undersøge det narrativ, der
kan herske om faget” for at forstå, ”hvorfor narrativet potentielt set kan gøre
det til en udfordring at integrere uddannelse og job i hele grundskolen”.
Begrebet
karrierelæring er centralt for faget, og her refererer Katrine Kristensen til
cand. pæd. pæd. og underviser på diplomuddannelsen i vejledning Marianne
Tolstrup, der har følgende definition af begrebet:
“At eleverne skal udvikle
kompetencer til at foretage valg hele livet igennem og ikke kun i forbindelse
med det nærtstående valg af ungdomsuddannelse”.
Karrierelæring skal altså ses
som et vigtigt led i elevens dannelse. Men i selve ordet karrierelæring kan der
ligge være en barriere for implementeringen.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Hun
refererer Gert Biesta, professor i pædagogik ved universitetet i Edinburgh, der
påpeger, at der er opstået en generel opfattelse af, hvad god undervisning og
skole er – og at nøgleordet her er, at det skal være effektivt. Karrierelæring
kan her forstås som en måde, systemet vil påvirke, ”hvad der er
uddannelsesmæssigt ønskværdigt” og at skabe resultater på en bestemt måde.
Derfor kan ord som karriere i forbindelse med børn og unge danne ”negative tankekoblinger i mødet
med fænomenet hos modtageren”, fordi det forbindes med et pres – og
effektivitet. Karriere kan derved betegnes som et minusord; ”et negativt ladet
ord, der kan beskrives som et fænomen, man har negative erfaringer med”, og som
konsekvens kan der ”opstå en påpasselighed omkring anvendelsen af uddannelse
og job”, konkluderer Katrine Kristensen.
Erfaringer med uddannelse og job
Katrine Kristensen har både interviewet unge i 9.
klasse, 10. klasse og nystartere på gymnasial uddannelse og første grundforløb
på erhvervsuddannelse.
”Fælles
for dem alle var, at de enten lige havde, eller var i gang med, at beskæftige
sig med uddannelse og job”. En af de unge fortalte blandt andet, at vedkommende
”savnede et større fokus på mig som person, og hvordan jeg kan blive en del af
samfundet”. To andre efterlyste både mere virkelighedsnære og praktiske
elementer for uddannelse og job.
Katrine
Kristensen skriver, at det derfor kan være relevant at ”skabe sammenhæng mellem
undervisningens indhold og det indhold, eleverne har fra deres egen
erfaringsverden, hvis formålet med praksisfællesskabet skal være
meningsgivende for eleverne”.
En
af eleverne pegede desuden på, at “virkelighedsnære ting kan være en hjælp for
mere ressourcesvage (både fagligt og socialt) unge” og på den måde kan være
inkluderende.
”Børneeksperter”
Katrine
Kristensen har undersøgt, hvordan man kan arbejde med det timeløse fag ud fra
en scenariedidaktisk tilgang,, ”hvor der gøres brug af alternative
undervisningsmetoder, der lægger op til elevaktive undervisningsmåder”, hvor
der lægges vægt på ”meningsfulde opgaver, realistiske og udviklende
arbejdsformer og - relationer - og ikke mindst fælles udfordringer ved at
realisere disse tilgange i praksis”. Tilgangen baserer sig ”realiseringen af
scenarier”, som skal udvikle evne til ”at handle, forstå og forudse”.
I
projektet beskriver hun forløbet ”Børneeksperter”, der var
bygget op omkring scenariedidaktikken som undervisningsmetode. Hun beskriver,
at en 4.-klasse i et billedkunstforløb havde ”arbejdet med rummets betydning
for adfærd og læring. Med inddragelse af billedkunstfaglig, relevant teori, er
eleverne blevet præsenteret for et scenarie, der tildeler eleverne rollerne som
arkitekter - eller såkaldte “børneeksperter”. Opgaven lød på, at der skulle
indrettes nye undervisningslokaler på skolen. Men hvad er det gode
undervisningslokale? En arkitekt (fiktiv) havde kontaktet eleverne for at bede
dem om hjælp, og her lagde arkitekten vægt på, at eleverne var eksperterne:
”De sidder inde med
legitim og relevant viden baseret på erfaringer med rum, da det til dagligt er
dem, der er brugere af skolens undervisningslokaler”.
Eleverne gav i
evalueringen udtryk for, at de oplevede forløbet som noget, der “var tæt på
virkeligheden”. De fortalte, at arbejdsprocessen vækkede en følelse af
inddragelse, og en elev uddybede: “Jeg føler, jeg bliver inddraget og at min
stemme er vigtig”.
Katrine Kristensen konkluderer, at elevernes
kommentarer til undervisningen underbygger værdien i at inddrage elevernes
perspektiver, fordi eleverne havde positive mestringsoplevelser, og hun peger
på, at sådanne oplevelser kan ”skabe grobund og lyst til videre uddannelse
efter folkeskolen”.