Det styrker elevernes sociale relationer at spille musik, fordi de skal samarbejde om et fælles tredje.
Foto: Lille Værløse Skole
Musikundervisning giver elever med autisme et emne at tale om
Lille Værløse Skole har brug for at finde nye måder at understøtte sine elever med autisme på, da målgruppen bliver mere og mere udfordret. Aktuelt deltager skolen i et projekt med undervisning i musik, og det viser sig at være et godt redskab.
Musik og sang påvirker hjernen og rammer
en lang række følelser. Men gælder det også for elever med autisme, når de
spiller musik hver uge?
Siden sommerferien og frem til nytår
kører gruppeordningen på Lille Værløse Skole sammen med Furesø Musikskole
modelforsøget Mød Musikken. Formålet er at tilbyde børn og unge indenfor autismespektret
musikundervisning, da de sjældent eller måske aldrig har fået undervisning i at
spille på instrumenter.
”Vi
havde mange overvejelser: Skal det være for alle fra 0. til 9. klasse? Skal vi
vælge nogle ud? Skal det være soloundervisning eller musikhold?”, fortæller
afdelingsleder Emilie Schou Svejstrup.
Selv
havde hun et stort ønske om, at alle elever skulle være en del af
musikprojektet, fordi det er en unik mulighed. Og sådan er det blevet. Eleverne
i 0. til 2. klasse har sammenspil med primært rytmiske lege, i 3. til 5. klasse
har eleverne soloundervisning i klaver, fagot, slagtøj ukulele eller saxofon, og i 6. til 9. klasser
spiller de i bands.
”Vi
har enkelte med fravær, som ikke deltager i undervisningen, mens andre siger
fra, når de har en dårlig dag. Der er også nogle, som finder det forstyrrende,
at de skal have en anden lærer, men 90 procent af vores elever er med. Det vil
sige omkring 60. Det er enestående, at vi som specialtilbud kan modtage
musikundervisning i så stor skala”, siger afdelingslederen.
Elever
snakker sammen via deres instrumenter
Forberedelserne
med at lægge musikundervisning ind i skemaet på Lille Værløse Skole begyndte i
februar. Blandt andet har musikskolen fået uddannet en halv snes musiklærere i
at undervise elever med autisme.
”I
begyndelsen var det meget overskueligt, men vi ville se, om det kan lade sig
gøre at tænke anderledes. Vores elevgruppe bliver mere og mere udfordret, så vi
har brug for at finde nye måder at understøtte deres udfordringer på. Musikprojektet
er en unik mulighed, som kan lade sig gøre, fordi vi har forberedt os godt”,
siger Emilie Schou Svejstrup.
Hun
kalder projektet så stor en succes, at hun får tårer i øjnene, når hun
fortæller om det.
”En
af elevernes største udfordringer er, at deres sociale færdigheder ikke er så
udviklede som hos neuro-typiske børn. Musikken styrker deres sociale
relationer, fordi de skal samarbejde om et fælles tredje. Man kan sige, at de
snakker sammen gennem deres instrumenter”.
Musik
er især et godt værktøj til at føre en samtale for elever, som har svært ved at
kommunikere.
”Vi
ser også, at elever, som er udfordret i en skolekontekst, shiner i
musikundervisningen, fordi de opdager, at ’Hov, jeg kan godt spille på et
instrument’. Så der ligger både en social og en personlig udvikling i
musikken”, siger Emilie Schou Svejstrup.
Ærgerligt, hvis projektet bare forsvinder
Afdelingslederens
største ærgrelse er, at projektet kun løber til midt i skoleåret, men Furesø Musikskole
og Lille Værløse Skole ved at undersøge, hvad det vil være muligt at holde fast
i, og hvad det kræver af økonomi.
”Der
er meget logistik i soloundervisningen. Al undervisning foregår på skolen, men
eleverne skal til undervisning på forskellige tidspunkter, så der er meget frem
og tilbage, vi skal have styr på. Vi vil se, om vi kan samle det i blokke, måske
så to elever øver klaver sammen, for det vil være ærgerligt, hvis så fedt et
projekt bare forsvinder. Men jeg er optimist, selv om der er risiko for, at vi
ikke kan fortsætte i samme omfang som nu”, siger Emilie Schou Svejstrup om projektet, der er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.
Normalt
står der ikke musik på elevernes skema. Det er der en særlig årsag til.
”Vi
har ikke lærere med musik som linjefag i afdelingen, og det kan være
forstyrrende for eleverne, hvis de skal have en ’ny’ lærer i et enkelt fag. Vi
har også kun ét musiklokale på skolen, og det kan virke uoverskueligt for vores
elever at være i det. Så vi tager normalt musik op som et emne i dansk”,
fortæller afdelingslederen.
Der
er positiv energi hele vejen rundt
I
musikprojektet foregår undervisningen i gruppeordningens egne lokaler, og
eleverne møder en fast stab af lærere fra musikskolen.
”Et
par store drenge har spurgt, hvorfor de skal spille musik, men mange andre
spørger, om de kan få lov at fortsætte. På et forældremøde for nylig fortalte
flere forældre, at de oplever, at deres børn er glade for projektet, og at de
ellers aldrig har set dem interessere sig for musik. Der er positiv energi hele
vejen rundt”, siger Emilie Schou Svejstrup.