I 2023 har Klagenævnet for Specialundervisning i lighed med
tidligere år behandlet en del sager, hvor et barn gennem længere tid ikke har
været i skole og nogle gange fortsat ikke er det, mens sagen behandles i
nævnet.
I alt behandlede klagenævnet 46 sager om skolevægring i
2023. 29 af dem handlede om en elev med autisme. Det svarer til knap to ud af
tre sager.
”I de fleste af sagerne har eleven ofte haft et stigende
fravær gennem en længere periode inden det fulde skolefravær, og i flere af
sagerne har eleven fået nedsat sin undervisningstid i en længere periode forud
for, at eleven helt er holdt op med at komme i skole”, sammenfatter nævnet i
sin årsrapport for 2023.
Den faglige udvikling kommer ud af trit
I nogle sager har eleven gennem flere år ikke kunnet følge
den fulde undervisning for sit klassetrin. I enkelte sager er eleven helt holdt
op med at komme i skole og har været hjemme i mere end et år.
I flere tilfælde har skolen været særlig opmærksomhed på at
tilrettelægge undervisning og indsatser for at tilgodese elevens vanskeligheder
og behov i løbet af skoledagen, konstaterer klagenævnet.
”Ofte arbejdes der ud fra individuelle mål for den enkelte
elev med brug af udvidet elevplan eller handleplaner og løbende evaluering. I
nogle af sagerne profiterer eleven af de iværksatte tiltag, og der beskrives
øget trivsel og udvikling samt øgning af de timer, barnet kommer i skole”,
skriver klagenævnet.
I andre sager har tiltagene ikke i tilstrækkelig grad ført
til trivsel, udvikling og stabil skolegang.
”Det er et gennemgående problem for børn med et højt eller
fuldt skolefravær gennem en længere periode, at deres faglige udvikling ikke
følger de jævnaldrendes til trods for, at børnene har kognitive forudsætninger
for at indlære alderssvarende”.
Det hjælper ikke nødvendigvis med hjemmeundervisning, for
barnets overskud til faglig fordybelse er ofte så nedsat, at barnet kommer flere
år bagud i forhold til det faglige niveau på klassetrinnet.
Kommunen ser stadig muligheder for udvikling
Hvert år er der en del klagesager, hvor skolen og barnets
forældre er uenige om, hvorvidt barnet er i det rette undervisningstilbud.
I andre tilfælde er de enige om, at barnet ikke er i trivsel
og udvikling i skolen, men kommunen revisiterer alligevel til det samme
undervisningstilbud med den begrundelse, at mulighederne for inklusion ikke er
udtømte, og at der ikke har været arbejdet tilstrækkeligt med anbefalingerne i
den aktuelle pædagogiske-psykologiske vurdering (PPV) til, at en mulig positiv
effekt kan iagttages.
Flere af sagerne er dog kendetegnet ved, at forældre og
skole er uenige om elevens udvikling og trivsel i undervisningstilbuddet.
”I disse sager har skolen ofte oplevet en elev, som har
deltaget og fremstået relativt upåfaldende i undervisningen, når eleven er mødt
op. Kommunen vurderer derfor, at barnets undervisningsbehov kan imødekommes, og
at man må arbejde videre med anbefalingerne i PPV’en for at skabe udvikling og
trivsel”, fremgår det af årsrapporten.
Skole og forældre ser forskellige sider af barnet
Forældrene oplever derimod et barn, som holder sammen på sig
selv i skolen og reagerer hjemme med for eksempel lav frustrationstærskel,
udmattelse eller ængstelighed.
Når sagen modtages i klagenævnet, har de forskellige oplevelser
af barnets trivsel og undervisningsbehov oftest stået på igennem en længere
periode, og barnet kommer næsten ikke eller slet ikke i skole.
”I sager med forskellige oplevelser af en elevs udvikling og
trivsel, er det yderst relevant, at PPR, videns- og
specialrådgivningsorganisationen VISO eller andre relevante sagkyndige har
været inddraget i forhold til en aktuel beskrivelse af barnets vanskeligheder
og en professionel vurdering af barnets samlede undervisningsbehov. Herunder
hvilke specialpædagogiske tiltag og foranstaltninger, der er nødvendige for, at
eleven kan komme i skole og følge et fuldt skema uden efterfølgende reaktioner
hjemme”, pointerer klagenævnet.
Vigtigt at skolen samarbejder med PPR
Det fremgår ikke af årsrapporten, hvordan afgørelsen i de 46
sager om børn med skolevægring er faldet ud. Men nævnet påpeger, at det er
vigtigt, at eleven snarest får hjælp til at genoptage sin skolegang, og at den
nuværende skole eller det nye undervisningstilbud i samarbejde med PPR og
familien og eventuelt eleven selv lægger en plan for opstart og indkøring.
Ligeledes bemærker nævnet ofte i sagerne, at PPR og skole må
følge elevens udvikling tæt, og hvis det ikke lykkes at få eleven på fuldt
skema inden for en overskuelig fremtid, må de genvurdere elevens
undervisningsbehov.
”I sager, hvor et barn har nedsat undervisningstid, højt
fravær eller slet ikke er i skole, er klagenævnet afhængig af, at PPR har
forholdt sig til barnets manglende skolegang og til barnets aktuelle
undervisningsbehov, herunder hvilke specialpædagogiske tiltag og
foranstaltninger, der er nødvendige, for at barnet kan genoptage sin
skolegang”.
Når klagenævnet ikke kan få et tydeligt billede af barnets
aktuelle vanskeligheder og undervisningsbehov ud fra sagens oplysninger,
herunder hvad der ligger til grund for, at barnet ikke har en stabil skolegang
på fuldt skema, kan nævnet hjemvise sagen til fornyet behandling i kommunen.