Pluk fra en struktureret samtale
Mikkel er lærer på en skole for elever med generelleindlæringsvanskeligheder. I dag skal Rasmus, Kim og Tommy arbejdemed teksten "Hård træning".
De har fået repeteret de fire strategier forudsige, stilspørgsmål, nye ord og sammenfatte og har ud fra overskriftengættet, at det nok handler om en sportsgren. Fodbold, karate,løbetræning og boksetræning har blandt andet været nævnt.
De læser nu strimmel to og skal prøve at forudsige, hvad derefterfølgende vil ske i teksten:
Amanda, som er europæisk mester i kørestol, bruger sine dagetil studier og træning.
Mikkel: Lad os nu prøve… Hvilke nye oplysninger har vi nu fået?Rasmus?
Rasmus: Det er en pige.
Mikkel: Det er en pige, ja. Og hvad mere? Hvilke nogle andreoplysninger får vi her? Kim?
Kim: Hun er europamester i kørestol.
Mikkel: Ja, hvad kunne vi måske komme til, og hvad kunne viforudsige nu? Hvad tror vi, der sker næste gang i teksten? Kim?
Kim: Jeg tror, hun skal til sådan en kamp?
Mikkel: Ja, hvad kalder man sådan noget? En kamp, ja.
Kim: Det kan jeg ikke huske.
Mikkel: Rasmus?
Rasmus: Hun skulle sikkert med til OL.
Mikkel: Du gætter på, at det kommer til at handle om, at hunskal med til OL...
Rasmus: (Hvisker, mens Mikkel taler) Ja.
Rasmus overraskes over, at der er tale om en pige. Ingen af demreagerer i denne fase på informationen om, at hun sidder ikørestol. Først under næste strategi finder Tommy på at spørge om,hvorfor hun sidder i kørestol.
Mikkel gør ikke eleverne opmærksom på det, men vælger at vente,til de selv opdager det.
Skolerne i projektet
Der deltog 40 danske, 16 finske og 14 svenske elever mellem 13og 17 år i det fællesnordiske projekt om struktureredetekstsamtaler. Desuden har en kontrolgruppe på 40 danske eleverværet tilknyttet. Eleverne kommer fra:
- Ellebækskolen, Køge Kommune.
- Frederiksgård Skole, Københavns Kommune.
- Herfølge Skole, Køge Kommune.
- Kasperskolen, Ballerup Kommune.
- Kyrkostrands-Jungmans Skola, Jakobstad, Finland
- Zacharias Topeliusskolan, Helsingfors, Finland
- Ljungenskolan, Vellinge, Sverige
- Sofielundsskolan, Malmö, Sverige.
Skolerne stiller sig til rådighed for andre, som vil prøvekræfter med metoderne.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Nationalt Videncenter for Læsning har stået i spidsen for projektet, hvor man har afprøvet to metoder til at lære 13 til 17-årige elever med generelle indlæringsvanskeligheder eller autisme, hvordan de går til en tekst for at forstå indholdet.
Begge metoder er afprøvet i grupper med en lærer og cirka fire elever. Lærer og elever har over en periode gennemført strukturerede samtaler om i alt 16 korte tekster, som især er hentet i aviser.
Hver samtale varer cirka 20 minutter. I begyndelsen er læreren den styrende kraft, men efterhånden som forløbet skrider frem, overtager eleverne gradvist ansvaret for tekstsamtalen.
Metoderne viste sig at være lige effektive
Den ene metode kaldes læserollemetoden, fordi eleverne lærer at indtage forskellige roller, når de læser teksten: Forudsige, stille spørgsmål, afklare og opsummere.
Den anden metode kaldes stil-spørgsmål-metoden, fordi den sætter fokus på at udvikle elevernes forudsætninger for både at kunne besvare og stille spørgsmål til teksten på flere niveauer: Finde konkrete informationer på linjen, kombinere informationer fra flere steder i teksten, inferere og reflektere.
De to metoder viste sig at være lige effektive.
Signifikant fremgang i elevernes lytteforståelse
Eleverne med autisme havde en signifikant fremgang i både lytte- og læseforståelse, altså henholdsvis forståelse af indholdet i en fortalt tekst og af indholdet i en selvstændigt læst tekst.
For elever med generelle indlæringsvanskeligheder viste projektet signifikant fremgang i identifikation af ord og lytteforståelse.
"Metoderne virker af to grunde. For det første bygger de på struktur og tydelighed, og det fremmer altid læringen. For det andet er metoderne enkle at gå til for lærerne. Dertil kommer at metoderne bygger på principperne fra den reciprokke undervisning, som flere studier har vist fungerer", siger projektleder Lis Pøhler.
Et ord kan have flere betydninger
Metoderne lærer eleverne at stille spørgsmål og at undre sig.
"Det afgørende er ikke, hvilke spørgsmål eleverne stiller, men at de får handleanvisninger på, hvordan de kan stille spørgsmål. De lærer at gå i dybden med en tekst og nærlæse den, og de får redskaber til både at gå tæt på enkelte ord i en kontekst og til at forstå den samlede tekst", fortæller Lis Pøhler.
En af teksterne handler om Amanda, som er europæisk mester i kørestol og bruger sine dage til studier og træning. Da læreren spørger, hvad det betyder, svarer eleverne, at der er tale om et musikstudie.
"De har ikke tænkt, at det handlede om at studere. De forstår ordet, men ikke i sammenhængen. Det fører til en snak om, at ordet kan have flere betydninger. Det er ikke vigtigt, at eleverne lige netop lærer ordet studie at kende, men at de får erfaring med at stoppe op og undre sig, når et ord ikke umiddelbart giver mening for dem".
Eleverne kan huske, hvad de skal gøre
Elevernes udvikling blev målt med almene læseprøver og ikke med prøver, som er designet direkte til at måle de kompetencer, projektet skulle fremme, for eksempel evnen til at stille spørgsmål til en tekst. Derfor kan Lis Pøhler ikke sige, om metoderne er bedre til at fremme elevernes tekstforståelse end dem, lærerne brugte i forvejen. Men lærerne er overbeviste om, at metoderne fra projektet har gjort en forskel, og det er Lis Pøhler også selv.
"Når jeg var til stede under en samtale, var jeg ikke i tvivl om, at eleverne flyttede sig. Mange blomstrede helt vildt op, og eleverne kunne lide de 20 minutter i samtalegrupperne. Nogle lærere har taget undervisningen op igen efter nogle måneder, og de siger, at eleverne kan huske, hvad de skal gøre, så de har både lært og overlært det", siger hun.
Metoderne kan også give elever i almenskolen et boost
Lis Pøhler tøver ikke med at anbefale andre lærere at bruge de to metoder. Det gælder også lærere i almenskolen, som har elever, der trænger til træning i tekstforståelse
"Det er en velegnet kursusform til udvalgte elever, som har brug for et boost i deres tekstforståelse. 16 gange 20 minutter er en hurtig måde at træne dem på, og de behøver ikke være på samme niveau for at sidde i gruppe sammen", siger Lis Pøhler.
Metoderne kan bruges på alle klassetrin. Det handler blot om at tilpasse teksterne. Læreren skal dog være sprogligt dygtig for at stå i spidsen for en samtalegruppe.
"Vi kan se på videoerne fra projektet, at det kræver en lærer, som kan fange de små nuancer i luften som fx i teksten med studier. Det er også vigtigt, at for eksempel en læsevejleder sætter sig grundigt ind i metoderne, underviser læreren i dem og tager med de første gange og hjælper læreren med at holde fokus på teksten. Der er lagt op til, at eleverne selv skal snakke, og de kan hurtigt ryge ud af en tangent, så læreren skal hjælpe dem med at holde fokus på teksten", siger Lis Pøhler.
Læsevejledere kan lære metoderne ved at læse rapporten
En læsevejleder kan ved hjælp af projektrapporten og dens bilag selv læse sig til, hvad man anvender metoderne, vurderer Lis Pøhler. Men det er ikke det samme som, at læsevejlederen selv kan stå for de strukturerede samtaler, for der er mange ting i spil i en gruppe.
"Lærerne i projektet var overraskede over, hvad de så i videoerne. For eksempel at elev fulgte med, selv om hun lignede en, der sad og sov. Den slags kan en læsevejleder hjælpe læreren med at få øje på", siger Lis Pøhler.
Du finder projektrapporten og bilag med tekster og samtalebeskrivelser via linkene til højre for artiklen.
Læs mere
Rapporten "Strukturerede tekstsamtaler"
Bilag til "Strukturerede tekstsamtaler"
Nationalt Videnscenter for Læsning