”Det er vigtigt, at vi med ny teknologi bruger tid på at tilpasse og videreudvikle udstyret”, siger lærer Morten Jacobsen, der har vundet særpris sammen med pædagog Francis Mortensen på specialskolen Skolen ved Nordens Plads på Frederiksberg.

Særpris: Robot går i skole for elev

En elev kan ikke gå i skole på grund af sygdom, men så udviklede læreren Morten Jacobsen en robot sammen med pædagogen Francis Nørgaard. Det udløste en særpris for banebrydende robotteknologi.

Offentliggjort
Pædagog Francis Mortensen og lærer Morten Jacobsen (til højre) bruger deres forskellige fagligheder til at samarbejde om udviklingen af robotudstyr på Skolen ved Nordens Plads på Frederiksberg.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På grund af en genetisk mutation kan eleven Yusuf ikke komme skole, da han risikerer at udvikle svulster, hvis han udsættes for smittefare. Men skolegangen klares nu af en robot, som er udviklet af skolens pædagogiske it-vejleder Morten Jacobsen og pædagog Francis Nørgaard.

Fra sit hjem nogle kilometer fra specialskolen Skolen ved Nordens Plads på Frederiksberg kan Yusuf styre robotten rundt på skolen med sin computer. Dermed kan Yusuf både følge og deltage aktivt i undervisningen hjemmefra.

Morten Jacobsen og Francis Nørgaard har nu sammen fået tildelt særprisen af Politiken i forbindelse med uddelingen af Undervisningsprisen. Morten Jacobsen fortæller om projektet:

"Brug af robotteknologi har været et stort sats hos os det seneste halvandet år, både med programmering men også brug af robotter i en social kontekst".

Han forklarer, at fokus ligger på at videreudvikle og tilpasse teknologien.

"Vi har taget udviklingen videre med denne robot, så eleven selv kan agere og være med i undervisningen og deltage fuldstændig som de andre elever og være aktiv i timerne. Når eleverne løser opgaver i dansk, deltager Yusuf hjemmefra og løser de samme opgaver, og hans kammerater kan se hans dokument på tavlen", siger Morten Jacobsen.

På Experimentarium og til bowling

I forhold til det sociale kan robotten også hjælpe. For så Yusuf kan være med på Experimentarium, bowle og nu også være med på køreture. Robotten blev nemlig spændt fast i bilen og filmede turen, så Yosef kunne følge med derhjemme. At det kan lade sig gøre skyldes, at robotten Beam nu er blevet opgraderet og har fået mobilt bredbånd, og derfor er adgang til wifi ikke længere nødvendig.

Morten Jacobsen har en pointe omkring robotter og teknologi og brug af it-udstyr på skolerne:

"Vi gerne giver teknologien merværdi. Vi vil gerne gøre op med, at vi i mange år i skoleverdenen har haft en tendens, når der er kommet noget smart, alle skulle have - for eksempel Interaktive whiteboard i sin tid, så iPads og nu robotter. Tendensen har været, at man køber udstyret, men man bruger ikke den fornødne tid til at sætte sig ned og sige: Hvordan giver det værdi, og hvad skal der til for at det lykkes? Men det vil vi ikke være med til".

Om samarbejdet mellem de to vindere, fortæller Morten Jacobsen:

"Det unikke er, at vi har hver vores vinkel på anvendelsen af teknologien. Jeg er god til det tekniske, og hvordan teknikken kan anvendes i undervisningen, mens Francis har sin vinkel på den sociale træning - så vi bruger hver især vores faglighed til at skabe noget godt til eleverne".

I indstillingen hedder det netop også at "De to er hele tiden nytænkende- og skabende, så teknologien hele tiden understøtter undervisningen og børnene så læringen kommer i fokus". 

Læs mere om robotterne her