"Nogle undervisningsforløb egner sig til at blive delt – andre gør ikke. Det må det være op til lærerens vurdering, ikke skolelederen eller kommunens”, siger Bjørn Hansen

DLF vil lægge sag an mod KL om ophavsret

Danmarks Lærerforening og KL har på en række møder ikke kunne blive enige om, hvilke ophavsrettigheder lærerne har til deres undervisningsforløb, hvis de bliver pålagt af enten kommune eller skoleleder at dele dem. Hovedstyrelsen planlægger at få sagen prøvet ved retten.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Danmarks Lærerforenings hovedstyrelsesmøde i sidste uge blev det besluttet, at DLF vil lægge sag an imod KL for at få afklaret, hvilke ophavsrettigheder lærerne har til deres undervisningsforløb, hvis de bliver pålagt at dele dem på de digitale læringsplatforme, som kommuner landet over er i gang med at implementere.

DLF har holdt nogle møder med KL med henblik på at finde en fælles løsning, men her har man ikke kunne nå til enighed.

DLF og KL diskuterer læreres ophavsret til egne forløb

"Vi er enige et langt stykke henad vejen, men i sidste ende kunne vi altså ikke nå til enighed om, om ophavsretten eller ledelsesretten har forrang, hvis man pålægger lærerne at dele", siger Bjørn Hansen, hovedstyrelsesmedlem og formand for DLF's undervisningsudvalg.

Planlægger søgsmål

DLF vil nu gå i gang med at konsultere juridiske eksperter for at afklare, i hvilket regi sagen skal føres. Bjørn Hansen understreger, at det er en principiel sag.

"Jeg har været ude i alle kredse og vende problemstillingen med dem, og det er nok omtrent halvdelen af kommunerne, der påtænker at pålægge lærerne at dele deres undervisningsforløb i et eller andet omfang", siger han.

"Det er i sagens natur svært at vide, hvor stort omfanget bliver, før læringsplatformene er endeligt implementeret og taget i brug, men vi vælger altså at tage sagen til retten for helt principielt at få afklaret, om ophavsretten eller ledelsesretten har forrang".

Ikke imod frivillig deling

Ifølge Bjørn Hansen er lærerforeningen ikke imod, at lærerne deler deres undervisningsforløb på de nye portaler.

"Men det skal ske med lærernes fri vilje. Nogle undervisningsforløb egner sig til at blive delt - andre gør ikke. Det må det være op til lærerens vurdering, ikke skolelederen eller kommunens".

Hvis lærerne inden sagen er afgjort bliver pålagt at dele undervisningsforløb, skal de gøre det, siger Bjørn Hansen.

"Men man skal fortælle sin leder, at man ikke er enig i den praksis".

Afhænger af fortolkning af retspraksis

Retspraksis på området er, ifølge juraprofessor Morten Rosenmeier, at alt materiale produceret i arbejdsøjemed i princippet ejes af arbejdsgiveren, i et omfang "der er nødvendigt for dennes sædvanlige virksomhed".

Hidtil har det været sådan, at en lærer har ophavsret til sine egne undervisningsmaterialer som PowerPoint-handouts, undervisningsvideoer og -fotografier.

Det hænger, ifølge Morten Rosenmeier, sammen med, at det ikke traditionelt har været nødvendigt for skolernes virksomhed at have en del af ophavsretten til lærernes hjemmelavede undervisningsmaterialer. Dem bruger lærerne selv - ikke skolerne.

Det afgørende punkt bliver altså fortolkningen af hvorvidt skolens "sædvanlige virksomhed" er afhængig af, at ophavsretten til undervisningsmaterialerne bliver delt mellem ansat og arbejdsgiver - som man kender det fra for eksempel journalister og fotografer.

Hvem ejer lærernes undervisningsforløb?

KL har ingen kommentarer til sagen på nuværende tidspunkt.