Interaktive tavler som her i Helsingør, iPads og bærbare pc'er. Der bliver investeret mange peneg i it i skolen, men hvis lærerne ikke efteruddannes, gavner investeringen måske slet ikke eleverne, mener DLF
Arkivfoto: Lise Frank
DLF går til partnerskabsmøde med en it-strategi
Når Danmarks Lærerforenings formand og næstformand i dag går til møde med børne- og undervisningsministeren som indledning til det nye partnerskab om folkeskolen, har de et forslag til en national it-strategi under armen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det skal være slut med tilfældige it-satsninger i folkeskolen, mener Lærerforeningen.
"Det centrale er, hvordan digitale læremidler og bedre faciliteter for videndeling blandt lærerne kan bidrage til at styrke undervisningen. Der er behov for at få udviklet en it-didaktik for de enkelte fag samt nye digitale læremidler, der er tilrettelagt med udgangspunkt i fagenes didaktik, hvis it skal bidrage til at understøtte elevernes læring. Det håber jeg, at undervisningsministeren er med til at bakke op omkring", fortæller næstformand i DLF Dorte Lange. Hun mener ikke, det nuværende centrale system Skolekom i tiltrækkelig grad understøtter lærernes behov for videndeling.
DLF nedsætter it-udvalg
"Der er brug for en national platform, som også er åben for andre end lærerne, og hvor lærerne kan trække på forskning på området, viden og erfaringer fra andre skoler," siger Dorte Lange.
Partnerskabet mødes 29. marts
De forskellige parter i det nye partnerskab om folkeskolen mødes først med børne- og undervisningsminister Christine Antorini hver for sig, og det er altså DLF's tur i dag. Dernæst mødes hele partnerskabet til et to-dages-møde den 29.-30. marts.
"Der er en række ting på dagsordenen - der er en folkeskolereform, der er Ny nordisk skole, og der er det forsøgsprogram for folkeskolen, ministeren har lanceret", fortæller DLF-formand Anders Bondo. "Og så er der en række indsatsområder, hvor vi jo er gået i samarbejde med ministeriet om indsatsområdet læsning, og hvor vi er meget optaget af et samarbejde om, at vores fælles mål, om at flere elever skal inkluderes i den almindelige undervisning bliver opnået med en god kvalitet".
Dertil kommer altså it som nationalt indsatsområde:
"Vi har set mange satsninger på it-området. Blandt andet indkøb af elektroniske tavler, bærbare pc'er og iPads. Men der er flere eksempler på, at det indkøbte materiel ikke matcher de eksisterende digitale læremidler, eller at man langt fra får det fulde udbytte af investeringerne, da lærerne ikke efteruddannes, så de kan bruge udstyret i forhold til fagenes didaktik. Dermed bliver der brugt en masse penge på noget, som ikke gavner elevernes udbytte", mener Dorte Lange.
Se et baggrundsnotat om DLF's udspil til national it-strategi til højre.
Fire ud af fem lærere er frustrerede over it
Læs mere
Baggrundsnotat om it i undervisningen