Lærere kan bruge bogen om Achmed fra Syrien som redskab til at åbne op for at tale om flygtningekrisen, mener bogens forfatter Mikkel Nordin Frost.
Bog skal skabe fællesskab mellem nyankomne og danske børn
Historien om Achmeds flugt fra Syrien til Danmark hjælper eleverne med at forstå den virkelighed, flygtningebørn lever i. Bogens forfatter håber, at børnene kommer til at føle sig mere trygge.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Krig i Syrien og flygtningestrøm gennem Europa er ikke noget, der kun optager de voksne. Det blev klart for lærer Mikkel Nordin Frost, da han begyndte at lægge mærke til, at flygtningedebatten også fylder meget hos hans elever.
"Jeg lagde mærke til, at børnene var begyndt at fortælle om, hvad der skete med de her flygtningestrømme op gennem Europa. Debatten var meget hård på det tidspunkt, og børnene lyttede til det og fortalte om det. Det bekymrede mig lidt, at debatten var så hård og byggede meget på angst", siger Mikkel Nordin Frost, som til daglig underviser på Mellerup Friskole i Randers.
Lærer: Vi kan ikke trøste dem eller spørge hvad der er galt
Han besluttede sig derfor for at inddrage emnet i undervisningen, og det er der nu kommet en bog ud af. I fortællingen om Achmed fra Syrien følger vi Achmed på 12 år, som flygter fra krigen i Syrien, efter hans families hus er blevet bombet. Deres mål er at komme til Danmark, og læseren er med på familiens farefulde rejse gennem Europa.
Mikkel Nordin Frost kom på idéen til bogen i undervisningen. Som en del af afslutningen på undervisningen om flygtninge havde han bedt eleverne i sin 6.-klasse om at skrive dagbog i rollen som en syrisk dreng eller pige på flugt. Dagbogen skulle stiles til et familiemedlem i Syrien. Mikkel Nordin Frost skrev selv med og blev så optaget af det, at han skrev en hel bog.
Anmeldelse: En god intention er ikke nok
Utrygge tanker
Mikkel Nordin Frost fik inspiration til bogen gennem en syrisk familie, som boede på et flygtningecenter i Randers. Drengen i familien fortalte om sine oplevelser til Mikkel Nordin Frost, og fortællingen er altså baseret på hans oplevelser. Læreren håber, at historiens autencitet kan give eleverne en bedre forståelse for et flygtningebarns oplevelser, og han har selv brugt bogen i sin undervisning.
Nyankomne flygtningebørn må ikke druknes i sprog
"Det virker enormt realistisk på børnene, og det er med til at vække deres empati. Det er vigtigt, for de kan hurtigt blive utrygge og få nogle tanker, som kan have svært ved at komme af med, når debatten om flygtninge er hård. Børnene kunne jo fortælle mig, at de havde hørt, at der slet ikke er plads til alle de flygtninge i Danmark, og at der kommer terrorister med, som ødelægger vores land og skaber skrig", siger Mikkel Nordin Frost og fortsætter:
"Jeg håber, lærerne kan bruge bogen til at konkretisere, hvad det vil sige at være flygtning. Bogen kan åbne op for nogle samtaler, som kan være svære at have, hvis man ikke har bogen at forholde sig til. Og så håber jeg også, lærerne kan bruge den til at skabe bro mellem et flygtningebarn og et dansk barn. Så det kan blive et redskab for at skabe trivsel i en børneflok, som ellers har en risiko for at blive utryg med hinanden".
Mikkel Nordin Frost håber også, at bogen kan åbne for, at flygtningebørn i klasserne får lyst til at fortælle deres historie.
"Det er der måske mere plads til, når børnene har fået et billede af, hvordan virkeligheden er for et flygtningebarn. Så kan de få lov til at fortælle deres historie uden at skulle stå til regnskab for islamisering og terrorisme. Det skal Achmed på 12 år ikke stå til ansvar for. Han skal have sin plads i skolen på lige fod med de andre, så vi kan udvikle ham som en helt almindelig dansk demokratisk borger. Og det har lærere brug for redskaber til", siger han.
Kun to kommuner bruger ny lov om undervisning af flygtninge