Lone Brandel er lærer på Selsmoseskolen i Taastrup. Hun forstår ikke ønsket om, at der er pædagoger i heldagsskolerne: "Når målet er, at eleverne skal have et fagligt løft i forhold til de faglige mål, så skal det selvfølgelig være lærere, der skal udføre opgaven".
Foto. Karen Ravn
Otte timers undervisning om dagen løfter Taastrup-børn
Lærerne på Selsmoseskolen er stolte over, at seks år med heldagsskole har løftet skolens tosprogede elever, hvoraf mange har en svag social baggrund. Kredsformanden fra Taastrup fremhævede fra kongressens talerstol, at det er lærernes fortjeneste. For der er ingen pædagoger i heldagsskolen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Vi har selvfølgelig nogle børnehaveklasseledere, og så har vi en socialpædagog, der arbejder som skolehjemvejleder. Men det er lærerne, der underviser eleverne fra kl. 8 til16", fortæller lærer på Selsmoseskolen de seneste 12 år og næstformand i Kreds 16 Lone Brandel.
Forleden blev skolens flotte testresultater i dansk læsning og matematik omtalt i Politiken, efter at skolen havde haft besøg af undervisningsminister Christine Antorini, som taler varmt for flere heldagsskoler med blandet leg og læring og tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger. Men artiklen nævnede ikke, at skolen i modsætning til de andre forsøg med heldagsskoler ikke har et bånd midt på dagen med leg og kreative elementer, som sfo-pædagogerne står for.
Heldagsskoleelever klarer sig over landsgennemsnittet
"Selvfølgelig lægger vi skoledagen til rette med leg og bevægelse - det er vi simpelthen nødt til", siger Lone Brandel. Før Selsmoseskolen blev heldagsskole, var der ikke ret mange børn i skolens fritidsordning. Børnene løb udenfor og legede eller hjalp til hjemme. Nu går de i skole fra kl. 8 til 16, og der er også lektieklub fra 16 til 17, som lærerne også står for.
Skolen har mange tolærertimer og i det hele taget rigtig mange resurser - til gengæld inkluderes mange fagligt meget svage elever: "Og de bliver også løftet af samværet med de stærke elever i otte timer hver dag", fremhæver Lone Brandel.
Hun forstår ikke ønsket om pædagoger i heldagsskolerne:
"Når målet er, at eleverne skal have et fagligt løft i forhold til de faglige mål, så skal det selvfølgelig være lærere, der skal udføre opgaven - fordi lærere er smadderdygtige til samspillet mellem det sociale, det relationelle og det faglige".