Lærerforeningen får bevilling til at styrke undervisningen i nordisk sprog og kultur

DLF har sammen med Foreningerne Norden modtaget en bevilling på 11 millioner til at styrke undervisning om det fællesnordiske sprog, kultur og samfundsforståelse i dansk, historie og samfundsfag.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Snart får dansk-, historie- og samfundsfagslærere tilbud om ny viden og inspiration til at undervise i det fællesnordiske ophav.

Det sker, fordi Danmarks Lærerforening i et samarbejde med Foreningerne Norden har fået en bevilling på 11 millioner kroner fra A.P. Møller Fonden.

En del af bevillingen skal gå til en række seminarer, hvor lærerne kan arbejde med konkrete eksempler på gode undervisningsforløb i de tre fag.

Det glæder formand for Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg Regitze Flannov.

"I den globaliserede verden vi lever i, er det vigtigt, at vi sørger for at præsentere eleverne for den nordiske kultur og fællesskab, så de også ved, at vi faktisk har meget til fælles med vores naboer i Norden", siger hun i en pressemeddelelse.

Nordisk sprog kan styrke den generelle sproglige opmærksomhed

Seminarerne for dansklærerne vil bl.a. handle om, hvordan viden om de andre nordiske sprog kan skærpe den generelle sproglige opmærksomhed hos børn i indskolingen og på mellemtrinnet.

For historie- og samfundsfagslærerne vil fokus være på det politiske og kulturelle fundament for det nordiske samarbejde i dag og i fremtiden.

"Lærerne i dansk, samfundsfag og i historie vil gerne inddrage den fællesnordiske sprog-, kultur- og samfundsforståelse i undervisningen. Men det er samtidig et stofområde, som kan føles vanskeligt at tage fat i. Jeg håber, at denne indsats vil inspirere til at arbejde med den nordiske dimension til gavn for elevernes forståelse af de nordiske samfunds særlige sprog, samhørighed og kulturfællesskab", siger Regitze Flannov.

Indhold af seminarerne bliver tilrettelagt i samarbejde mellem DLF, Foreningerne Norden og udvalgte fageksperter på området, herunder bl.a. fagpersoner fra professionshøjskolerne, Nordspråk, Dansklærerforeningen og Foreningen af lærere i Historie og Samfundsfag.

Stor glæde i de fagfaglige foreninger

Bevillingen vækker glæde hos Dansklærerforeningens formand Ida Geertz-Jensen:

"Hvis vores elever skal føle sig trygge og vælge at bruge deres modersmål, når de møder vores nordiske naboer, kræver det dansklærere, som er klædt på til opgaven og selv føler sig trygge. Vi ser frem til at være en vigtig del af projektet og bidrage til udviklingen af de regionale seminarer, som kan sætte ild under de ulmende nabosprogsgløder, som findes derude i det ganske land", siger hun.

Også hos Foreningen af lærere i historie og samfundsfag er der opbakning til arbejdet med de nordiske perspektiver i undervisningen:

"Den historiske og samfundsmæssige udvikling i Danmark afspejler i høj grad udviklingen af det nordiske fællesskab og samhørighed - såvel politisk, værdimæssigt som kulturelt. Vi er meget glade for, at denne bevilling kan bane vejen for at understøtte historie- og samfundsfagslærere i arbejdet med den nordiske dimension i undervisningen", siger formand Dennis Hornhave Jacobsen.

Seminarerne afholdes i 2023. Danmarks Lærerforening vil senere melde ud, hvordan man kan tilmelde sig.