Foto: DCUM
Center for Undervisningsmiljø: Vi har en lov, men den må gerne blive skærpet
Enhedslisten vil lovgive om skolers indeklima. Vi har en lov, siger direktør for Dansk Center for Undervisningsmiljø, Jannie Moon Lindskov, men den måtte gerne blive skærpet.
Lån en indeklimalogger
Dansk Center forUndervisningsmiljø stiller indeklimaloggere til rådighed. De målerCO2, luftfugtighed, temperatur og støj. Skoler kan gratis låneloggerne og dermed få klar besked om indeklimaet ilokalerne. Indeklimaloggerne måler, visualiserer og analyserer indeklimaeti de lokaler, de placeres i. Loggerne fylder meget lidt, og skalbare hænges op og tændes.
Målingerne uploades herefter automatisk hvert 5. minut.
Læs mere på http://dcum.dk/vaerktoejer-og-inspiration/hvordan-er-indeklimaet-i-jeres-lokaler
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Danmark er CO2-niveauet i mange klasselokaler så højt, at elever og lærere får hovedpine, koncentrationsbesvær og hæmmer indlæringen. I Sverige har man lovgivningsmæssigt fastsat maksimumsværdier for, hvor højt det må være, og dér er luftkvaliteten i klasselokalerne i langt de fleste tilfælde i orden. Men der er ringe udsigter til, at Danmark får en lovgivning som den i Sverige, selv om alle næste alle politikere er enige om at det er et problem. Enhedslisten er p.t. det eneste parti, der vil gå lovgivningsvejen for at løse det.
Indeklima: Lær af de nordiske naboer
"…vi (skal) kigge på undervisningsmiljøloven, så Dansk Center for Undervisningsmiljø, som fører tilsyn med skolerne, får flere beføjelser. Det kan for eksempel være, at de skal have mulighed for at pålægge en skole at bringe ventilationen i orden, i stil med de beføjelser Arbejdstilsynet har" sagde Enhedslistens undervisningsordfører Jakob Sølvhøj til folkeskolen.dk i sidste uge.
Indeklima: Enhedslisten vil sikre frisk luft gennem lovgivning
Direktør for Dansk Center for Undervisningsmiljø, Jannie Moon Lindskov, synes, det er et godt forslag.
"Vi har en lov for området - undervisningsmiljøloven - men det er en bred rammelov. Den er for nyligt blevet skærpet i forhold til det psykiske arbejdsmiljø, og vi kunne godt ønske os at noget lignende skete for det fysiske, så der kom nogle handlepligter for skoler og kommunalbestyrelser" siger hun.
Debat: Vi kender konsekvenserne af et dårligt indeklima i skolerne - nu har vi brug for handling!
Der kan også gøres noget på kort sigt
"Det er centrets opfattelse, at kommunerne skal forpligtes til at lave en strategi for skolernes indeklima, men den skal deles op, så der er én plan for den korte og en anden for den lange bane", uddyber Jannie Moon Lindskov. "Et godt indeklima koster her og nu, men kan betale sig på den lange bane, men det vigtigt, at kommer i gang hurtigst muligt og derfor ikke sidder på hænderne, mens arbejdet står på. På den lange bane skal kommunerne investere i ventilationsanlæg, men det vil måske tage fem eller ti år inden det kan være fuldt implementeret. Derfor skal der på kort sigt arbejdes sideløbende og systematisk gennem andre væsentlige tiltag. Vi kunne godt tænke os, at der indgik obligatoriske spørgsmål om elevernes oplevelse af indeklima i de årlige trivselsundersøgelser. Skolerne kan allerede i dag vælge det, hvis de vil. Vi har her på centeret udviklet et modul med ni spørgsmål, som kan lægges til trivselsundersøgelsen - men p.t. er det frivilligt".
Hvem sørger for luftforandring?
Jannie Moon Lindskov mener også at der skal faktiske målinger af klasselokalernes - og lærerværelsernes - og lærerværelsernes - lyd, lys, luft og temperaturforhold til.
Lavpraktisk: Københavnerskole åbner vinduet, når der mangler ilt
"Man kan få indeklimamålere, som ikke koster alverden, og man kan også låne nogen gennem os. Det er vigtigt, at målingerne foretages i forskellige lokaler, da indeklimaet varierer alt efter hvad rummene bruges til, og om det er en gammel eller ny bygning. Jeg tror på, at alle vil det bedste indeklima for vores børn og unge, og derfor er jeg glad for at der udover et fokus på konsekvenserne af et dårligt indeklima også er kommet fokus på løsninger, som er med til at skabe sammenhæng mellem skolerne og kommunalforvaltningerne, som jo har det overordnede ansvar. Et godt eksempel er Bornholms Kommune, som har fået lavet en plan så alle skoler nu har optimeret deres indeklima i form af ventilationsanlæg".
Indeklimakrigeren kommer