Lærer Rikke Petersen føler sig ikke forstået af hverken undervisningsministeren eller KL, der nu har svaret på det brev, hvor hun bad om deres råd til at få sit arbejdsliv til at hænge sammen.

Rikke kan ikke bruge svar fra Antorini og KL

”Jeg har brugt tid og kræfter på at formulere mig sagligt og jeg har gjort mig umage med at finde de følelser frem, som jeg også så hos mine kollegaer. Til gengæld får jeg standardsvar”, lyder det fra lærer Rikke Petersen, der nu har hørt fra både ministeren og KL.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I frustration over sine arbejdsforhold i det nye skoleår, sendte Rikke Petersen i sidste måned et brev til Undervisningsminister Christine Antorini, de Radikales leder Margrethe Vestager, Danmarks Lærerforening og KL, hvor hun bad om vejledning til at løse sit arbejde på en måde, der var til at leve med.

"Min virkelighed er et ligegyldigt komma for politikerne"

Nu har både undervisningsministeren og KL svaret hende, men ikke med noget, hun føler, hun kan bruge. "Der er ikke den store forskel på svarene. Begge dele er noget pladder", mener Rikke Petersen, der er lærer på Ålholm Skole i København.

"Hvis ikke jeg kan nå mit arbejde, så må jeg tale med min leder. Det er jeg godt klar over, men det er ikke problemet. Jeg når mit arbejde: Jeg når bare ikke at gøre det så godt som jeg kunne", siger hun til folkeskolen.dk. Rikke Petersen er skuffet over den karakter af standardmelding, svarene fra både KL og ministeren har.  

Antorini: Det tager tid

Christine Antorini skriver i svaret til Rikke Petersen (se link til højre), at hun har aftalt med økonomi- og indenrigsministeren og finansministeren, at hun svarer på vegne af dem alle tre. Først gør hun det klart, at folkeskolereformen er den mest gennemgribende reform af skolen i 40 år. På samme måde er de nye arbejdstidsregler også en stor forandring i forhold til den måde, lærerne tidligere har tilrettelagt deres undervisning og arbejdsdag på.  

 "Når man gennemfører så store forandringer, vil der nogle steder være startvanskeligheder og udfordringer, som ikke fandtes før. Det vil nogle steder kræve en kulturændring at forandre skolens pædagogiske praksis, ligesom at det nogle steder vil tage noget tid at få etableret nye arbejdsgange", skriver undervisningsministeren.

KL og Radikale: Fuld tilstedeværelse kan måske blødes op 

KL forholder sig til Rikke Petersens dilemma, hvad angår aftenarbejde og hvorvidt hun skal droppe at tage noter fra diverse tv-udsendelser om aftenen til brug i undervisningen næste dag.

"Som du selv er inde på, opstår gode ideer ikke kun inden for normal arbejdstid, men også fx om aftenen, mens man ser fjernsyn. Det er helt naturligt, når man, som du, har et stort engagement i sit arbejde. Det samme gælder for rigtig mange andre medarbejdergrupper, uden at det nødvendigvist bliver gjort til et spørgsmål om arbejdstid", hedder det i brevet fra KL, der er underskrevet af KL-formand Martin Damm og den administrerende direktør Kristian Wendelboe.