BAG OM BESKYLDNINGER
Skoler handler i panik, når
lærere beskyldes for "grænseoverskridende adfærd",
mener DLF.
Folkeskolen undersøger, hvorfor det kommer
så vidt – og hvordan vi sikrer både lærere og elevers retsstilling.
Et lille slag med en blød bold i
nakken. Det har Niels Braüner prøvet flere gange, da han gik i skole. Bolden
hang fast i et nøglebundt, hans lærer altid havde på sig.
“Han var klart en af mine favoritlærere. Han gav os et
dask med bolden, hvis vi ikke fulgte med. Vi nævnte det aldrig for nogen. For
det var relationen. Det var et lille tjat, ville man tidligere sige. Men den
går ikke i dag”.
Niels Braüner er uddannet socialpædagog og leder. I dag
driver han kursusfirmaet Magt & Omsorg, hvor han uddanner lærere og
pædagoger i skånsom magtanvendelse.
“Tidligere kunne lærere læne sig ind over børn, lægge
hånden på skulderen eller tage fat i børn, men hvis jeg skulle råde lærere til
noget i dag, så er det, at hvis du på nogen måde er i tvivl om, hvorvidt
berøringen er givtig eller i orden, så lad være”.
Niels Braüner peger på, at samfundstendenser som større
bevidsthed om krænkende adfærd og sociale medier præger elevernes måde at være
på i klasseværelset.
“Det er godt, at der er kommet
større bevidsthed. Man må ikke klappe pigerne bagi, men vi er på vej over i en
anden grøft, hvor vi intet må. Det spreder sig selvfølgelig også til børnene.
De følger med i mange ting, og de tester det også af. Når barnet kommer hjem og
siger, at lærer Preben har haft fat i dem,
så er lunten hos forældre meget kortere i dag end tidligere”.
“Krænkelses- og
SoMe-kulturen gør det sværere for lærerne at hjælpe elever”, konstaterer Niels
Braüner.
Lærerjobbet er fysisk
Børne- og skoleforsker Louise Klinge kender
ikke til undersøgelser af elevernes reaktioner på læreres berøringer, men hun
vil gerne bidrage med sit perspektiv på, at Danmarks Lærerforening oplever, at
antallet af lærere, der oplever elevklager over berøringer eller
grænseoverskridende adfærd, er stigende.
Hun
understreger, at berøring er et af lærerens redskaber til at skabe gode
relationer til eleverne.
“Berøring er en stor
del af det menneskelige samspil, som binder lærer og elev sammen. Læreren
registrerer ofte et umiddelbart behov hos et barn for at have en voksen tæt på
sig og låne noget af den voksnes ro. Det kan være et klem på skulderen eller et
knus. Hvis læreren trækker sig af frygt for at blive misforstået, kan det føre
til, at elever tænker: Jeg er åbenbart ligegyldig for den her lærer”, siger
Louise Klinge.
“Nogle børn og unge kan have et forvrænget billede
af berøring, sådan at de misforstår læreren, dels på grund af manglende
kropslighed under coronanedlukningerne, dels på grund af den megen grænseoverskridende
kropslighed på sociale medier, som børn og unge kan være vidne til.
“Fysisk berøring er
vigtig for, at eleven oplever at have en betydning for læreren. Kan læreren
lide mig, eller kan han ikke lide mig? Man kan give eleverne en oplevelse af at
have en betydning på mange måder”, siger Louise Klinge og nævner eksempelvis at
kunne alle elevernes navne og at være fagligt engageret i den enkelte elev.
Niels Braüner
understreger, at forældre helst ser, at lærere griber ind, hvis deres barn er i
fare eller til fare for andre, men at nogle lærere holder igen med de fysiske
berøringer af frygt for sanktioner.
“Der er flere lærere – særlige mandlige lærere –
der undgår fysisk at gribe ind i situationer, fordi de har hørt om kolleger,
som er blevet sigtet for vold i sådanne situationer”, siger han.
Formand for
arbejdsmiljø- og organisationsudvalget i DLF Thomas Andreasen har selv
undervist i indskolingen og mener, at det især blandt de yngste elever er svært
at forestille sig, at lærere helt undgår berøring.
Han mener, at det er et
stort problem, hvis berøringer fører til, at lærere mister jobbet, fordi
berøringerne pludselig bliver opfattet som vold. Han efterlyser klarere regler.
“Reglerne er uklare.
Derfor er det godt, hvis skolerne kan tale om, hvordan man gør. Der mangler
vejledninger, og der er brug for præciseringer af, hvordan lærere må og skal
gribe ind i forskellige situationer. Præciseringer, der gør, at lærere bliver
trygge ved den kropslighed, der er i faget”, siger han.
Spørg om samtykke
Niels Braüner opfordrer til, at man
spørger, før man giver et kram eller lægger en arm på en skulder, ligesom man
ville gøre på mange arbejdspladser.
“Samtykketankegangen
er ikke dårlig. Vis respekten over for barnet, og spørg, om det er i orden, at
du lige lægger din hånd på barnets skulder eller hoved. Og læg mærke til, om
barnet reelt kan sige nej”, siger Niels Braüner.
Louise Klinge er
enig i, at der i dag kan være et behov for, at lærere er mere eksplicitte i
deres handlinger.
“Det er en god ide,
at berøringer er bevidste, og gerne at man eksplicit spørger, hvad der vil
føles okay for netop det her unge menneske. Man må gerne spørge, om eleven har
brug for et kram”, sige Louise Klinge.
Thomas Andreasen
forstår godt tankegangen, hvor man som lærer beder om samtykke før berøring,
men han mener, at det kan være virkelig svært at efterleve i en uforudsigelig
lærerhverdag.
“Hvis et barn kommer
løbende med åbne arme for at give et kram, så er det jo umenneskeligt at træde
til side for at spørge, om barnet vil have et kram. Hvis et barn er faldet og
græder, så reagerer man jo og hjælper barnet op, og hvis et barn hæver hånden
for at slå, griber man fat for at stoppe slaget”.
Udtryk for en negativ
relation
Louise Klinge opfordrer til, at man på
skolerne aftabuiserer kropslighed, så man får et fælles sprog, som kan gøre det
lettere for både elever og lærere.
“Man skal være opmærksom på, at de fleste elever
er dybt solidariske med de lærere, hvor de oplever at have en god relation. Så
hvis der er nogle, der klager over noget, kan det også være et tegn på, at der
kan være en form for magtmisbrug fra lærerens side”, siger Louise Klinge.
“Måske har
magtmisbruget ikke med berøring at gøre, men læreren kan have bragt børn og
unge i situationer, hvor de har følt sig ydmyget og trådt på, og så har de
mulighed for at give igen ved at klage. Man skal huske, at læreren sidder inde
med en enorm magt. Læreren har definitionsmagten til at afgøre, hvem der er
rigtig, og hvem der er forkert her i rummet. Læreren har magten til at smide ud
af rummet”, siger hun og understreger:
“Man er nødt til at
være opmærksom på, om klagen er et signal om, at der er en negativ relation.
Man bliver nødt til at undersøge mere end den episode, der bliver klaget
over”.
Niels Braüner er
enig i, at det er vigtigt, at læreren er meget bevidst om den magt, man har i
et klasserum. Han er også enig i, at der er behov for en aftabuisering af, at lærere
rører ved elever.
“Jeg har mødt en
skoleleder, der sagde, at vi aldrig bruger magtanvendelse. Der er endda nogle,
der siger, at lærere aldrig skælder ud. Men gå en tur på en skole. Det sker
hele tiden”, siger han og peger på, at der er behov for at have et sprog for
det, klarere regler på området, og at lærere bliver uddannet til at gøre det
rigtig.
"SI dag må man ikke
føre et barn ud af klassen med fysisk magt, bare fordi det forstyrrer.
Skolelærerne arbejder udelukkende under straffelovens regler for nødværge. Når
forældrene opdager det, så har de ammunition i rigelige mængder”, siger Niels
Braüner.
DLF efterlyser regler
Thomas Andreasen bryder
sig ikke om rådet til lærere om at lade være med at røre ved elever, men han
forstår det godt, når han ser på de sager, der kommer på hans kontor, hvor
lærere bliver afskediget eller bortvist efter elevklager.
“Hvis man vil
minimere risikoen, så tror jeg, det gode råd er, at der bliver skabt en større
bevidsthed om det på skolerne. Det kræver større bevidsthed end tidligere,
blandt andet fordi sociale medier og Aula betyder, at mindre episoder hurtigt
kan vokse sig store”, siger Thomas Andreasen.
Han mener, at reglen
om, at lærere må bruge magt i fornødent omfang, udfordrer lærernes
retssikkerhed.
“Blandt andet fordi
mange af berøringerne slet ikke handler om magt, men pludselig bliver fordrejet
til at skulle være magt eller vold. Samtidig kan der være situationer, hvor
lærerne er nødt til at gribe ind af hensyn til tilsynsforpligtelsen”, siger
han.
“Der er jo mange forskellige situationer i en
skolehverdag, der gør, at vi skal have nogle faglige diskussioner af det her
mellem lærere og ledere samt nogle klare regler og vejledninger”.