Netop fordi skolerne i Helsingør skal skabe mere fleksible læringsmiljøer skulle man tro, at almenskolerne får god brug for specialpædagogiske kompetencer.Foto: Helsingør Kommune
Direktør om afskedigelser i specialtilbud: Vi snyder ikke på vægten
Selv om skolerne i Helsingør får brug for specialpædagogiske kompetencer, står otte ansatte i en specialskole til at blive afskediget. Alligevel er målet om øget inklusion ikke en spareøvelse, understreger direktør Peter Arhnung fra den nordsjællandske kommune.
HenrikStanekJournalist på folkeskolen.dk/specialpædagogik
Tre lærere,
tre pædagoger og to pædagogmedhjælpere i specialafdelingen Nygaard Skole under Helsingør
Skole er varslet afskediget. Det sker som følge af en masterplan for skole-
og fritidsområdet, som blandet andet indebærer, at inklusionen
skal øges over en årrække i takt med, at medarbejderne får kompetencer til at
skabe deltagelsesmuligheder for flere børn, og at fleksible læringsmiljøer
bliver mere udbredte på skolerne.
Annonce:
Netop
derfor skulle man tro, at almenskolerne får god brug for specialpædagogiske
kompetencer, så hvorfor afskedige medarbejdere med netop det kendskab?
”Det er et logisk spørgsmål at
stille. Der er selvfølgelig brug for specialpædagogiske kompetencer i
almenskolen, men vi ved endnu ikke, hvordan næste skoleår kommer til at se ud
med hensyn til medarbejdere. Vi ved ikke, hvilke kompetencer den enkelte skole
får brug for, og hvor vi for eksempel skal sætte ind i 0. klasse”, siger Peter
Arhnung, som refereredirektør for blandt andet Center for Dagtilbud, Skoler, Fritid og Idræt.
Almenskolerne har individuelle
behov
Det er individuelt, hvilke
kompetencer skolerne får brug for at tilføre.
Annonce:
”Det afhænger af, hvilke
eksisterende kompetencer den enkelte skole har, og hvilken type elever den skal
løse opgaver for. Samtidig kommer lærere fra barsel, andre skal på barsel,
nogle skal på kompetenceudvikling, og der skal måske lægges klasser sammen. Der
er mange mellemregninger, som ikke er på plads, så vi kan ikke sige, at det
foregår en til en, fordi der bliver medarbejdere tilovers et sted i systemet.
Sådan fungerer det ikke”, siger Peter Ahrnung.
Politisk leder Merete Svalgaard Knuhtsen fra Helsingør Lærerforening havde gerne set, at
kommunen havde ventet med fyringsvarslerne.
”Vi ved,
at der kommer ledige job. Men kommunen er trængt på økonomien og har derfor
ikke is i maven. Det kan jeg godt forstå, men vi ved, at nogle siger op, fordi
de ikke kan se sig selv i store forandringer, så kommunen burde tænke mere
langsigtet. Det havde været god medarbejderpleje”, sagde hun til folkeskolen.dk/specialpædagogik
i mandags.
Peter Arhnung kender ikke de otte konkrete
varsler, men tænker, at de er kommet nu, fordi medarbejderne har et langt
opsigelsesvarsel.
Annonce:
”Hvis vi beholder medarbejderne
uden at have budget til det, risikerer vi senere at skulle lave besparelser, og
så er vi lige vidt”, siger direktøren.
Skoler skal betale for et specialtilbud
Når Peter Arhnung fastholder, at
masterplanen ikke er et spareprojekt, skyldes det, at skolerne betaler for at
få en elev i specialtilbud.
Afskedigelserne på Nygaard Skole
hænger således sammen med, at der allerede visiteres færre elever til
specialtilbud i børnehaveklassen, så de elever, der går ud af skolen til sommer,
bliver ikke umiddelbart afløst af nye nedefra.
Annonce:
”Det koster cirka 350.000 kroner at
have en elev i et specialtilbud, så når en elev går ud af 9. klasse, har
distriktsskolen ikke længere den udgift. Men igen: Det kan være, at der kommer
en lærer tilbage fra barsel, eller måske får skolen en mindre lønsum, fordi
klasser slås sammen”, siger han.
Ingen snyd, men budgettet skal overholdes
Det er oplagt at spørge, om nogen snyder
på vægten, når den nordsjællandske kommune har stillet i udsigt, at resurserne
til specialundervisning skal blive i skolesystemet, medgiver Peter Arhnung
”Det er ikke tilfældet, men hver skole
skal altid overholde sit budget”, siger han.
Annonce:
Masterplanen blev vedtaget i maj
sidste år og er ”on track”, som direktøren udtrykker det. Det samme er den
specialskole, som åbner til august.
”Vi har lederen af vores nye
specialskole på plads, vi har lige haft en sag i udvalget om, hvornår hvilke
typer elever skal ind i specialskolen, og lige nu ser vi på en ny praksis for
visitationen til specialundervisning. Masterplanen er en stor og kompliceret
opgave at rulle ud, men alle knokler med det”, siger Peter Arhnung.